Alla inlägg under juli 2015

Av Kaela - 31 juli 2015 21:55


 


Jag erkänner gärna.

Jag har en stensamling.

Jag gillar stenar.

Min samling är inte så stor och stenarna är inte heller stora var och en!


De äe vackra och det är härligt att hålla en av dem i handen och undra vad den varit med om.


Jag tror att ganska många faschineras av stenar.

Av olika anledningar.

Nej - jag tror inte alls de har någon magiskg betydelse.

Men de är som små minnesmärken ur mitt liv.


Just ikväll stod jag och tittade på en av de fösta - från den plats där jag är född.

Undrar hur många gånger den slipats av vattnets våg för att få så rund form?


Nu är det kväll och jag är riktigt trött.

En långpromenad efter middagen gav den här tröttheten.

Men den är skön och jag ser fram emot att få sträcka ut mig i min säng.


Men innan dess måste jag bara gå in och önska DIG en fin avslutning på fredagen - och en riktigt god natt!


Så ett citat - det glömmer jag inte:


"Om vi lär oss att öppna våra hjärtan kan vem som helst, inklusive de människor som gör oss galna, vara vår lärare."

Pema Scödrön

Av Kaela - 31 juli 2015 16:01

 


Det lilla barnets rosa nyföddhet


bryter löftesrikt av


mot mörkrets dunkla krafter


säger

att än en gång


har Gud vågat det oerhörda


att sända


en av himlens änglar


till jorden.


Kaela


Av Kaela - 31 juli 2015 11:29

 

Inatt kl 03.30 föddes min lilla sondotter Ellen....

Vacker som en dag och mycket efterlängtad av en familj som blir större och större.....

Av Kaela - 31 juli 2015 08:12

 



Ord är byggstenar i det vi vill säga.

Och det vore väl gott och väl om orden hade samma betydelse för oss alla!

Vilket de ju verkligen inte har!


Jag har ju som bekant för dig som läser mig nu och då en viss förmåga att fundera över ord

I ddag på morgonen råkade jag läsa ordet "förbiseende" i en text!

Slår man upp det i en ordbok får manen hel massa negativa betydelser till ordet: ouppmärksamhet  försummelse vårdslöshe glömska utelämnande med mera.


Jag ser ordbetydelsen som att se förbi någonting.

Och det måste ju inte vara negativt.


Man skulle ju kunna säga : " ja du är ganska tjurig och argsint - men det det förbiser jag = det ser jag förbi.....kanske för att upptäcka guldet bakom det tråkiga beteendet.


Nog om detta - men ord är viktiga.

Kanske har du läst Alf Henrikssons fina kortdikt.....



Ett ord en människa fäster sig vid
Kan verka i oberäknelig tid


Det kan framkalla glädje livet ut
Det kan orsaka obehag till livets slut


Ja, det påverkar livet på jorden
Så slarva inte med orden!


De två sista raderna är så viktiga.

Vi behöver tänka på vad vi använder för ord - och att de faktiskt kan ha andra betydelser än vi tänker oss.


Ha nu en riktigt fin fredag. För många av oss början på sista helgen av semestern.

Ta hand om den och ta hand om DIG!


Ta med dig lilla visa Malalas ord ut i dagen:


"Ett barn, en lärare, en bok och en penna kan förändra världen."



Av Kaela - 31 juli 2015 08:07


 


Helena och Elin - idag är det er dag!

Ni har namnsdag idag den 31 juli! Grattis!


Grattis säger jag också till dig som har födelsedag idag!


Njut DIN dag du som fyller år och du som har födelsedag!

Av Kaela - 30 juli 2015 23:03

 



Månen lyser som en rund lykta ute på den midnattsblå himlen.

Det är verkligen lite fantastiskt att se månen när den visar sig i all sin prakt.


Jag hoppas att DU har det bra och ser fram emot en bra dag imorgon!


Det gör jag - men för att det ska bli verklighet behöver jag ta mig till sängen nu!'


Önskar DIG en riktigt skön natt med goda drömmar!


Och ett citat för kvällen kommer här:


"Jag tycker alltid om att se på livet med optimistisk blick,
men jag är tillräckligt realistisk för att inse att livet är komplicerat"
Walt Disney

Av Kaela - 30 juli 2015 18:06

Det tog dubbelt så låmg tid som vanligt att resa från Stockholm med bil i detta regmväder.

Men redan i Nyköping tittade solen fram och lockade oss att ta en fika på Hellmanska gården.

Vi drack kaffe och åt underbara scones varma och nybakade.Åker du genom Nuköping får du inte missa Hellmanska gården


 


En underbar plats mitt i stan med både bageri, café, lunchservering, heminredning och mode.


Sista milen hem - inget regn.


När vi handlade på köpmarknaden norr om stan innan vi kom hem satt en ung flicka och tiggde.

Så orättvist livet är - tänkte jag.

Jag är på väg hem - till en ombonad plats som jag får kalla min.

Hon sitter här och försöker få lite småpengar för att ens få mat i magen!

 Vad kan jag göra för henne - mer än leta i fickorna efter småpengar.?

Det känns fel - hon borde inte behöva sitta där.

Hur kan vi ändra på det?

 

(BIlden från ett annat tillfälle än det jeg berättar om)







Av Kaela - 30 juli 2015 12:15

man hör inte något annat än regnets trummande mot bilplåten......

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards