Alla inlägg den 1 juli 2015

Av Kaela - 1 juli 2015 23:01

 




Även en semesterdag tar slut.

Och jag har en massa sömn att ta igen (om man nu kan det, det vet jag inte egentligen)

Så efter en svalkande dusch ska jag krypa ner i min sköna säng.


Svalkande - därför att den hett efterlängtade värmen gjort entré med besked idag.

En promenad med mannen i mitt liv i vår underbara park blev jag svettig av  trots att det var efter klockan 21.00

Om det verkligen var så varmt eller om min kondition brister, det låter vi vara osagt.

Jag hade ju bara kjol och linne....dessutom.


Nu önskar jag DIG en härlig avslutning på en fantastisk dag i väderhänseende....hoppas allt annat varit bra för dig också.


Och förstås - en god natts sömn!


Och så citatet - ja det kommer här:


"Man störs inte av saker som händer, utan genom sin uppfattning om saker som händer"

Epiktetos

Av Kaela - 1 juli 2015 13:42

 



Ingen blir gammal för att hon eller han tillryggalagt ett visst antal år.
Man blir bara gammal när man tar farväl av sina ideal.
Med åren blir huden rynkig.
Men när man avstår från att faschineras blir själen rynkig, vare sig man är sjuttio eller sjutton.
I vare människas hjärta bor längtan om det underbara, lyftkraften i Det orädda vågstycket, den oersättliga, barmsliga sanningen inför nästa dags äventyr, den uppsluppna glädjen och livslusten.
Du är inte äldre än din  tillförsikt,  men så gammal som ditt tvivel.

Så ung som din förhoppning, så gammal som din försagdhet.
Så länge skönhetens, glädjens, djärvhetens, och oändligheten når ditt hjärta - så länge är du ung!

Först när vingarna hänger neråt och ditt hjärtas inre täcks av pessimismens snö och cynismens is,
har du blivit gammal på riktigt.


Orden lär ha sagts av Djungeldoktorn Albert Schwetzer

Av Kaela - 1 juli 2015 10:32

 

Bilden har ingen koppling till artikeln



Goda nyheter gillar vi - eller hur?


Maria och hennes familj var på väg att lämna Turkiet när de fann en liten nyfödd flicka vid vägkanten.

Maria ska föda i augusti- så hon visade sig ha mjölk redan och kunde amma det till synes livlösa barnet till liv.

Vilken fantastisk tur den lilla hade.

Inte bara bli hittad i elfte timmen - utan hittad av någon som kunde hjälpa henne tillbaka till det liv hon var nära att lämna.


Läs mera i Aftonbladets artikel

Av Kaela - 1 juli 2015 08:36

 


Fortfarande på balkongen.

Har sänkt blicken och tittar på en de två fina bägarrankorna som står där.

Och börjar fundera på detta med vinterförvaringen.

Knasigt - så här mitt i julivärmen.


Går in på "Odla nu och där läser jag detta: Rulla ihop den till en hanterbar form och ta in hela krukan i sval (+10 så där) och ljust utrymme. Vattna ibland under vintern så den inte torkar ut. Klipp på våren


Ljust utrymme och 10 grader varmt. Var har man det i en lägenhet?
Både dessa två bägarrankor och pelargonerna och fjärilslavendeln kan ju finnas i flera år - om man bara har rätt vinterförvaring.

Varför har ingen smart affärskille eller tjej kommit på att se till att fixa något gammalt hus där man håller de temperaturer som blommor vill övervintra i  och hyr ut plats till oss som inte har det och gärna vill ha våra blommor kvar nästa år på balkonger och altaner?


Av Kaela - 1 juli 2015 08:31

Det är första juli, solen strålar, semestern har startat.

Dags för balkongliv i tidig morgon.


Men när jag lyfter blicken mot husen mitt emot som håller på att färdigställas blir jag både imponerad och lite ängslig (för deras skull) när jag ser männen på det höga husets tak.

Jag tror att ni kan ana killen på bilden i mitten.




 

Av Kaela - 1 juli 2015 07:59




Aron och Mirjam - faktiskt namnen på Mose äldre syskon enligt Bibeln, har namnsdag idag. Jag gratulerar!  


Du som har födelsedag idag - 1 juli! Fira med en riktigt somrig tårta. Grattis säger jag!  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards