Alla inlägg under juni 2008

Av Kaela - 30 juni 2008 23:08

Sista arbetsdagen före semestern tillända.

En mycket intensiv sådan när allt som kan förberedas för att så många som möjligt kan få hjälp under stängningen. (www.frivilligcentralen.se)

Det är klart nu och det känns oerhört skönt med en ledig månad att se fram emot.

Även om tjänstgörande frivilligarbetare har mitt mobilnr så är jag ledig och kan ha långa härliga sovmorgonar.

Det uppskattar jag nästan mest av allt.

Önskar er alla fina bloggarvänner och besökare en


Av Kaela - 30 juni 2008 21:08

Det här är historien om hur två killar, John & Ace, såg en lejonunge till salu på varuhuset Harrods i London 1969. De tyckte synd om den där den satt i sin trånga bur, och bestämde sig för att ta den med hem. En kyrkoherde i grannskapet gav dem tillåtelse att rasta lejonet, som de döpte till Christian, på kyrkans ägor, men trots det blev han snart för stor för att kunna bo kvar hos dem. De såg till att han fick flytta till Afrika och leva i frihet i stället. Ett år senare ville de besöka honom för att se hur det gick, men fick beskedet att han nu var helt förvildad, till och med ledare för sin egen flock, och att han absolut inte skulle känna igen eller komma ihåg dem längre. De reste i alla fall - och på filmen från Youtube här kan ni se vad som hände när de till slut fann honom.


Man brukar ju tala om elefantminne - men detta är lejonminne.

Av Kaela - 30 juni 2008 06:42

Sommar och sköna dagar på landet...på bondgården finns det kattungar...mamma snälla..och så faller man för barnets bön...
Men det gäller att också tänka på var man ska göra av katten när hösten kommer och man ska återvända kanske till en lägenhet mitt i stan.
Inte önskar vi någon enda liten katt det öde som den här lilla berättelsen av för mig okänd författare gick till mötes...





En röd liten stuga med familj och två barn. En röd liten stuga omgiven av grönt. Den röda stugan är inte längre röd, den är grå nu allt det gröna är borta och det är vitt överallt. Familjen är borta, var finns dom? Varför är inte dörren öppen?

Hur mycke jag än försöker, kommer jag inte in. Dörren förblir stängd. Jag ligger utanför dörren i dagar, nätter och månader. Men den öppnas inte. Var är den snälla familjen? Var är alla smekningar, och var är min mat?

Jag hör någon komma och jag reser mig på ostadiga ben. Det är pappa, å vad glad jag blir!!! Men han ser mig inte, och märker mig inte när jag lätt smeker mot hans ben. Nu tittar han på mig, men det är något som är fel. Han stöter undan mig och fortsätter mot uthuset. Han hämtar något och försvinner snabbt, fast han hör hur jag jamar så bryr han sig inte om mig.

Jag står kvar ett tag ifall han kommer tillbaka. Men jag märker hur trött jag är. Hungern sliter i mig, och jag går sakta tillbaka till min plats utanför dörren. Jag lägger mig på den kalla stentrappan.

Snön faller ovanför mig, täcker mer och mer av min kropp. Jag slumrar till och tänker på sommaren, öppna dörrar, smekningar och mat Minns hur barnen lekte och skojade med mig och tyckte att jag var världens gulligaste katt. Minns hur vänliga alla var. Men nu är det kallt och alla människor är borta.

Pappan var så bitter och kall, varför? Vad har jag gjort som är så fel? Jag älskar ju honom, pappa! Min päls är nu tovig och ena ögat igengrott av var efter ett slagsmål med en vildkatt. En vildkatt som kanske haft det som jag men som klarat sig. Jag spänner öronen en sista gång ifall någon kommer, men det är så tyst.

Kylan biter i mig, men jag tänker på sommaren och känner mig varm. Snön har nu täckt hela mig, men jag känner värmen från sommaren.
Jag känner sommarens sol värma min kalla kropp, jag ler o minns, och sluter ögonen för evigt...

Av Kaela - 30 juni 2008 06:38

Omslagsbild: ISBN 9789151845692, Dikter till tröst


En dikt till tröst

Många både svenska och utländska poeter finns med i den här samlingen av Amelie Bennet.

Underbar att bläddra i när livet går krokvägar eller man bara är så där namnlöst ledsen och nerstämd.

Garanterat hittar man alltid någon dikt som kan lyfta.

Den är väl värd det pris du kan få den för här:

http://www.bokus.com/b/9789151845692.html

Av Kaela - 30 juni 2008 06:34

Eftersom det är en regnig dag kan man gärna ha en gryta på middagsbordet.

Detta är en lite annorlunda och jättegod korvgryta.


DET HÄR BEHÖVER DU:

600g korv (blanda gärna några olika sorter/smaker)
2 brk hel svamp
1 purjolök
2 äpple
1 vitlök
2 msk curry
2 dl creme fraiche
smör

SÅ HÄR GÖR DU:
Smält smör i en tjockbottnad kastrul och i en stekpanna.
Strö curryn över smöret i kastrullen.
Strimla purjolöken och lägg sen i kastrullen. Skala och riv äpplena och lägg sen i kastrullen när purjolöken börjar bli mjuk.
Dela under tiden korven i lagom stora bitar. jag brukar göra små slantar av korven. Lägg de sen i stekpannan och bryn de. Bryn även svampen en stund i pannan.
Pressa en vitlök i kastrullen och lägg sen över svamp och korv.
Blanda i creme fraiche.
Värm upp och servera denna mustiga grytan!

Av Kaela - 30 juni 2008 06:23

En man värd att hylla.

Han visade hela världen att försoning och förlåtelse når mycket längre än hat och hämnd.


Dikt av Nelson Mandela vid hans invigningstal 1994 Översättning Sten Arkstedt

Det vi fruktar mest är inte att vara otillräckliga.
Vår djupaste rädsla är att vi har omätliga krafter.

Det är vårt ljus, inte vårt mörker, som skrämmer oss mest.
Vi frågar oss - skulle jag lysande, fantastisk, begåvad och förbluffande?
Egentligen - hur kan vi ungå att vara det?

Du är ett barn av Gud.
Världen är inte hjälpt av din småbarnslek.
Det ligger inget stort i att krympa, så att andra människor i din närhet skulle slippa känna sig osäkra.

Vi föddes för att förverkliga Guds härlighet inom oss. Den finns inte bara i några av oss; den finns i alla.
Och när vi låter vårt eget ljus skina, ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma.

När vi gjort oss fria från vår egen rädsla, gör vår närvara andra automatiskt fria.



Av Kaela - 30 juni 2008 06:19

Blir det buss-strejk månntro.

Nu är det ju semestertider så färre blir förhoppningsvis drabbade...

Förstår kraven som bussförarna har...utan tvekan.

Dessutom handlar ju deras jobbsituation om vår säkerhet.

Och blir strejken långvarig har SL lovar ersätta för det månadskort man köpt


http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1415437.svd

Av Kaela - 30 juni 2008 06:15

Tänk så märkligt att det finns de som blir rika på att andra är rädda!
Nog är det en märklig värld vi lever i.

Vi bygger murarna högre och högre mellan varandra och bättre och bättre larm - och en del får inbrott i alla fall.

Tänk om vi istället bevakade varandras hus och tomter lite grand...reagerade när något ser fel ut...jag tror det man kallar grannsamverkan (om det fungerar) är säktare än alla larm.


http://www.e24.se/branscher/tjansteforetag/artikel_554345.e24

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards