Alla inlägg den 7 juni 2008

Av Kaela - 7 juni 2008 22:45


Ja det är absolut sängdags för mig.

Dagen har varit lång och fylld av packning, städning och allt det där som hör till en flytt.

Men glad är jag att fönstren och spisen är gjorda nu.

Om bara inte rygg och axlar värkte så förskräckligt....

 Alla sköna fina bloggvänner önskar jag en riktigt God Natt!

Av Kaela - 7 juni 2008 22:38

Att lyssna är att inte bara höra på,

att lyssna är att höra vad som sägs liksom vad som inte nämns.


Att lyssna är att tänka efter innan man svarar,

att lyssna är att förstå att ett svar inte alltid är önskvärt.


Att lyssna väl kan ofta vara tillräckligt som svar.


Psykolog i San Diego/Ur boken sant och sånt


Av Kaela - 7 juni 2008 22:35



En dikt att tänka till av....


Om jag verkligen brydde mig om dig
skulle jag se dig i ögonen när du talar till mig
skulle jag tänka på vad du säger,
snarare än vad jag ska säga när du slutat
skulle jag höra dina känslor tillsammans med dina ord

Om jag verkligen brydde mig om dig
skulle jag lyssna utan att försvara mig
skulle jag höra utan att bestämma om du har rätt eller fel
skulle jag fråga dig varför
och inte bara när och var

Om jag verkligen brydde mig om dig
skulle jag släppa in dig bakom mitt yttre
skulle jag berätta för dig vad jag hoppas,
drömmer, fruktar, lider av
skulle jag berätta när jag gjorde bort mig
och när det gick bra

Om jag verkligen brydde mig om dig
skulle jag skratta med dig men inte åt dig
skulle jag tala med dig men inte till dig
och jag skulle veta när det är tid att vara tyst

Om jag verkligen brydde mig om dig
skulle jag inte klättra över dina murar
skulle jag vänta utanför tills du släppte in mig genom porten
skulle jag inte låsa upp dina hemligheter
skulle jag vänta tills du gav mig nyckeln

Om jag verkligen brydde mig om dig
skulle jag älska dig i alla fall
men jag skulle be om det bästa du kan ge och
försiktigt dra fram det ur dig

Om jag verkligen brydde mig om dig
skulle jag lägga handboken åt sidan och lämna
mina lösningar hemma,
förställningarna skulle upphöra
Vi skulle vara oss själva
Okänd poet

Av Kaela - 7 juni 2008 19:18



Klaga inte över värmen.

Passa på att njuta av den istället.

Nästa vecka kommer kylan.

Och troligtvis ett välbehövligt regnande.

Så plocka fram paraplyet och gummistövlarna.


http://www.expressen.se/vader/1.1189895/varmerekord-men-snart-ar-kylan-har


Av Kaela - 7 juni 2008 19:13




Ljuset färdas fortare än ljudet.

Det är därför vissa människor

verkar upplysta tills man

hör dem tala.
Okänd tänkare

Av Kaela - 7 juni 2008 19:05

 Ibland är man sugen på något gott framför TV.n på kvällen.

Då är det här perfekt just nu när både jordgubbar och mango börjar på att vara billigt.



DET HÄR BEHÖVS TILL FYRA PERSONER

  • 1 mango
  • 500 g jordgubbar
  • 200 g blandad grönsallat, i bitar
  • 100 g fetaost
  • 1/2 dl solroskärnor, rostade
  • Dressing:
  • 1 apelsin, pressad saft
  • 1 msk honung, flytande
  • 2 msk olivolja
  • salt, svartpeppar
SÅ HÄR GÖR DU:

 Dela mangon på båda sidor om den platta kärnan. Ruta fruktköttet med en kniv. Vräng skalet och skär loss fruktköttet. Skölj och ansa jordgubbarna. Skär dem i bitar.

 Fördela sallaten på ett uppläggningsfat. Fördela mango och jordgubbar över sallaten. Skär fetaosten i bitar och toppa med den och rostade solroskärnor.

 Blanda samman apelsinsaft, honung och olivolja till dressingen. Smaka av med salt och peppar. Servera till salladen med bröd.


Av Kaela - 7 juni 2008 19:02

Färskpotatis är en delikatess god att äta precis som den är, men vill du använda den till något mer avancerat får du här en spännande soppa!
Nu är snart färskpotatisen här- ja kanske redan kommit nere i Skåne, så passa på.
BILLIGARE DELIKATESS FÅR DU NOG LETA EFTER!

DET HÄR BEHÖVS TILL FYRA PERSONER

  • 300 g färskpotatis
  • 3 färska lökar
  • 1 msk olivolja
  • 5 dl vatten
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • 1 dl vitt vin
  • 1 dl crème fraiche
  • 3 dl mjölk
  • salt, peppar
  • krasse
  • 75 g bacon
    SÅ HÄR GÖR DU

     Tvätta potatisen väl och dela den i stora i bitar. Skölj, dela och skiva löken.

    Fräs löken glansig i olja. Tillsätt potatis, vatten, buljongtärning och vin, och koka upp. Koka i 15 minuter tills potatisen är klar.

     Mixa soppan nästan slät. Koka upp med crème fraiche och mjölk, och smaka av med salt och peppar. Servera med klippt krasse och knaperstekt bacon.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards