Alla inlägg under november 2011

Av Kaela - 30 november 2011 12:30

i en några dagar gammal artikel i Dagens Nyheter hittade jag berättelsen om de två små syskonen tre och fem år gamla som hotas av utvisning från Sverige.

För ett år sedan hittades de övergivna i en lägenhet.

Pappan sägs sitta i fängelse i Eritrea och mamma är försvunnen.

Sedan ett år är de placerade i ett familjehem där de rotat sig och börjat bli lite tryggare.

Hur kan man då ens tänka tanken att de ska utvisas till Italien som var det land mamman först kom till med barnen och där familjen fick asyl.



Av Kaela - 30 november 2011 11:57

 


Alla vackra tankar i världen väger mindre än en enda vänlig handling.

 

James Russel Lowell


Av Kaela - 29 november 2011 13:16


 


Trädet står redo
inför vinterns köld

knoppen finns där redan

gömd

inför vårens blomning

trädet vet att skydda knoppen
emot kylan


ger den dunigt pansar...


Kaela



Av Kaela - 29 november 2011 12:44

 



Satt i ett samtal med en person som använde ordet självkänsla.

Slentrianmässigt jämförde jag det med självförtroende.

Tills jag började fundera lite närmare.


Då insåg jag att det faktiskt inte alls är samma sak.

Självförtroende har med prestationer att göra, alltså hur mycket man tror på att man ska klara av saker.

Självkänslan handlar om hur man ser på vem man är innerst inne med både sina starka och svaga sidor.

man kanske skulle säga att självkänsla är en slags självkännedom.

Det är helt enkelt hur man ser på sig själv, hur man definerar sig själv som person och även sitt inre värde som människa.

Självkänsla innebär att man vet om att man har ett värde som människa trots att man inte alls alltid lyckas.

Att man inte bryr sig inte om vad andra tycker om en för man vet att man är bra och en värdefull människa.

Och ett accepterande av att man är den man är.


Ofta jämför man sig med omgivningen eller med personer i media. Och det gör att man får en mall och ett mönster som gör att man kanske ställer orimliga krav på sig själv.

Krav att man ska vara bra på allt, snygg och omvärldesmedveten. Helst också populär.


De flesta av oss kommer till korta om vi försöker passa in i en sådan mall.


Uppfattningen av vem man är och vad man presterar kan vara sammanblandningar av egna iakttagelser och minnen, andra människors åsikter om dig, inlärda "ideal", rädslor att bli ogillad eller förlora någons kärlek.


Då är det andras uppfattning om mig som jag gör till mall.


Självförtroende är ens till tro till sin förmåga att prestera och kan snabbt höjas med bekräftelse utifrån.

När man har ett bra självförtroende så vet man att man är bra på det man gör.

Man litar på sin kompetens.


Detta med skillnaderna mellan självkänsla och självförtroende var kanske glasklart för dig.

Men jag behövde spalta upp det.

Och som vanligt när jag gör det - så delar jag det här.




 

Av Kaela - 29 november 2011 10:49

Ett stort datahaveri har enligt Dagens Nyheters artikel drabbat Sverigwe.

Och det är dessutom mestadels samhällsviktiga tjänster...banker..apotek med mera.

Så otroligt sårbara vi har gjort oss genom att allt ska ligga på data.

Många arbetsplatser står stilla när ett datahaveri inträffar.

Undrar vad det kostar samhället i kronor och ören.

Och - i värsta fall - onödigt lidande för människor som bland annat kanske inte kan få ut sin medicin.



Av Kaela - 29 november 2011 05:40

 



Det finns mer hunger efter kärlek och uppskattning i världen, än efter bröd.


Moder Theresa

Av Kaela - 28 november 2011 21:49



Godnatt säger jag till DIG - och du - det är så - en vän som DU - är det finaste någon kan få.....

Av Kaela - 28 november 2011 20:06

I Dagens Nyheter läser jag att det kommer en lag på att alla katter ska registreras.

Och att katter som flanerar omkring på egen hand måste vara kastrerade.

Båda delarna välkommet - och borde självklart införts för länge sen.


Katter som ingen riktigt vill ha eller tar ansvar för och som är okastrerade blir marodörer på olika sätt.

Och att en katt är registrerad ställer ju krav på ägaren att se till att den får den omsorg och mat den behöver hemma.

Eftersom ägaren ju då går att spåra.


Jag älskar katter - men den kärleken har prövats hårt de senaste tre åren då våra grannars kattbestånd snabbt växt från en tio okastrerade katter.


Och jag tror det är fler än jag som plågats av liknande grannars idéer om katthållning.

Det drabbar ju lätt katterna när alla grannar ser rött så en katt sneddar över tomten.

Ett normalt sett välkommet besök blir invasion när katterna är så många.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards