Direktlänk till inlägg 12 maj 2013

Renare luft inomhus får du av dina vänner på fönsterbrädan

Av Kaela - 12 maj 2013 10:45

 



Vanligen tänker vi väl att vi fyller våra fönsterkarmar med inomhusväxter för att det ser så vackert ut.

Och för att vi älskar den grönska de ger genom långa vintermånader.


Men så läste jag en liten skrift för några veckor sedan av Blomsterfrämjandet (tror jag det var) som talade om den nytta vi har har av vår vackra fönsterdekoration.

Krukväxter är nämligen inte bara vackra att se på.

De renar bevisligen luften och höjer luftfuktigheten.

De "äter upp" många gifter i vår omgivning samtidigt som de avger syre.


 

Så här ser ampelliljan ut Bilden lånad här


Till exempel blev Ampelliljan världskändis 1984, då amerikanska rymdforskningsstyrelsen NASA för första gången publicerade forskningsresultat, som visade att denna mycket vanliga men ganska triviala inomhusväxt hade en enastående förmåga att ta bort föroreningar i inomhusluft.

Så odla och föröka dina ampelliljor.

Har du ingen så be någon som har om skott - eller köp en liten planta.

Genom att de är "fruktsamma" och förökar sig snabbt kan du snart nog ha huset fullt av dem.


På den här sidan som jag letat upp på nätet kan du läsa om några av våra vanligaste växters förmåga att ta eliminera formaldehyd...(Formaldehyd används industriellt bland annat vid framställning av flera olika typer av plaster (till exempel bakelit) och som desinfektionsmedel.)

Det finns alltså överallt omkring oss.


Så för ett hälsohemmare hem - bli inomhusodlare skulle man kunna uppmana sig själv och andra till.


Min man anser att jag odlar alldeles fööör mycket inomhus.

Men nu har jag fått argument:)






 
 
Kristina Nygren

Kristina Nygren

12 maj 2013 13:12

Vilka kloka ord om våra krukväxter,, jag som börjat köpa konstgjorda skall nog ändra mig och handla lite gröna växter igen,, hade glömt bort att de renar luft och är nyttiga !
kram Kicki

http://www.kickilinanygren.blogg.se

Kaela

12 maj 2013 14:21

Ja gröna växter som vanligen är de bästa ur den synpunkten sett - kräver inte så mycket.
Vatten och näring och ljus.....

Kram med en önskan om en bra avslutning på helgen!

 
susanne

susanne

17 maj 2013 08:25

Älskar verkligen ampellinjan. Har själv flera styckna och jag de får ju massor med skott som man sätter i jorden.
kram Susanne

http://margitohlsson.blogg.se

Kaela

17 maj 2013 19:36

Ja de är så gulliga och bär massor av barn så vi kan fylla våra fönsterbräden med dessa nyttiga vänner.

Kramar om dig och önskar en skön helg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards