Alla inlägg under februari 2011

Av Kaela - 28 februari 2011 14:34


  


Vi det dagliga morgonkaffet med dem som arbetar på Byrån och mig och mina två praktikanter kom vi att tala om lycka.


När fikat var över och jag satt ensam med höstplaneringen hade jag svårt att hålla tankarna på det som var mitt uppdrag.....tankar är såna ibland...de vandrar sina egna vägar.


Jag tror att det finns ett ett starkt ömsesidigt samband mellan lycka och relationer.
Människor som har många goda relationer känner sig också lyckligare och lyckliga människor har goda relationer.

Relationer förutsätter ju ett intresse för andra människor - och att bry sig om andra - det tror jag är en kungsväg till att må bra.


En annan väg till lycka tror jag är tacksamhet.

Läste någonstans på nätet- kanske i en blogg - om någon som varje dag skrev en "tacksamhetslista"

Vi kan behöva göra det lite till mans och kvinns tror jag.

Påminna oss själva om hur mycket det faktiskt är som är bra i våra liv.


Jag startade lite med en sådan lista i alla hast efter fikat och upptäckte att bara genom att sitta där och skriva ner saker som jag är tacksam för i mitt liv mådde jag påtagligt mycket bättre.


Så känner du det som det mesta är på tok idag - skriv din tacksamhetslisa.

Jag tror du kommer att må bättre.


För övrigt önskar jag dig en fin dag!


Och du- jag ställer kvar en kopp kaffe till dig!

Av Kaela - 28 februari 2011 08:11

Vi som var med - som alltså hunnit en bit på livsvägen - minns nog precis vad vi gjorde idag för 25 år sedan.

Den natt då Sverige förlorade oskulden brukar man ju säga.

Statsminister Olof Palme skjuten på öppen gata.

Det oskuldsfulla och tillitsfulla samhällets yttersta gräns.

Aldrig mera kommer någon statsman i Sverige att vandra hem genom den sena kvällen med en familjemedlem som enda sällskap.

Skotten på Sveavägen dödade Olof Palme och sånär hans hustru Lisbeth - och de slet bort k'nslan av "sånt händer inte här" från det svenska folket.


Olof Palme berörde- många hatade- andra älskade.

Och han fortsätter att beröra ännu 25 år efter sin död.


Kommer någonsin frågan om vem som mördade Olof Palme att få ett svar?

Jag tror de flesta inte längre hoppas på det.

Och så länge ingen fälls för mordet kommer det att finnas med som en svart skugga över vårt land.


Svenska Dagbladet


Dagens Nyheter

Av Kaela - 28 februari 2011 06:14

 

  

 

 

Livet det är inte de dagar som gått utan de dagar man minns

 


Pavlenko

Av Kaela - 27 februari 2011 14:57

Om bebisen anländer då den ska blir jag farmor nästa söndag.

Och min lilleman blir pappa.

Storeman har i och för sig redan gjort mig till farmor....två stora fina pojkar som här tar hand om småkusinerna i lekparken...David kollar häråt och Jacob vänder ryggen till


  




Jag startade denna bloggen när den kommande bebisens kusin var i antågande - i slutet av 2007.

Hon föddes 5 mars 2008.

Så som det ser ut kan hon faktiskt få en kusin på sin födelsedag.

Om bara den lilla därinne i magen kommer en dag innan medicinmännen bestämt.


Redan i augusti 2008 blev jag mormor igen...til andra dotterns lilla tös - och i oktober 2009 fick denna lilla tös en liten bror.

Så det blir fyra barnbarn på tre år!


  

Så här såg Pixie ut då hon tre dagar gammal mötte mormor första gången (hon som blir tre år nu på lördag)

Stor baluns med 15 små kompisar ska treåringen orka med - dessutom familjemiddag hela kvällen....


  


Här är Linnea två dagar gammal - hon tyckte inte mormor och morfar var något att hålla sig vaken för - så hon sov sig igenom premiären.

Linnea blev alltså två år i augusti - en dag hon firade med besked.


  

Alfons, Linnea lillebror var vaken och närvarande vid första mötet.

Han blev ett år i oktober och firade förstås - men om han var medveten om att han var huvudpersonen - det är väl frågan.


Nu återstår att snart få veta vem som är den fjärde - flicka eller pojke ....nej de blivande föräldrarna har inte tagit reda på det....

Spännande värre ska jag säga....att undra vems foto som hamnar här under


  


Av Kaela - 27 februari 2011 10:32

 

        

 

Det enda vi vet med säkerhet är att vi har fötts och att vi ska dö.

Det är vad som händer däremellan som är livet, varför inte ge sig tid att uppleva det?

Ibland har vi en tendens att se  livet som något som måste intas  innan vi kan njuta av det.

 

När alla bitar fallit på plats och vi äntligen har lite tid över - då ska vi äntligen börja leva.

 

När kommer det att ske?
Troligtvis aldrig.

Vi intar vårt liv genom att leva det.
Genom att våga vila i det som är idag utan att låta skuggan av det som ska ske imorgon förmörka det ljus och den frid vi upplever idag.

 

Om man börjar leta efter glädjeämnen i vardagen blir det snabbt en vana.
På samma sätt som det blir en vana att bara sitta och vänta på att livet ska börja.


Genom styrkan vi får av att njuta av de glädjeämnen som finns efter vägen blir det lättare att tag i och förändra det vi vill ha förändrat.

 

 

 

 

 

Av Kaela - 27 februari 2011 10:21

Kineserna är mest oroliga i hela världen.

Därnäst kommer vi svenskar.


Vi oroar oss bland annat för klimatförändringar,cancer och miljöförstöring.

Ganska övergripande saker vi oroar oss för med andra ord.

Att vi är ett oroligt folk hade jag väl ett hum om - men jag trodde att oron mera skulle gälla hälsa, barnen osv....

Cancer är förstås kanske åt det hållet.

Och med tanke på alla rön om tillsatser i maten och annat åt det hållet trodde jag också detta skulle vara en stor anledning till oro bland oss svenskar.

Och har man barn idag finns det ju massor av saker av oroa sig för.


Det mesta av det vi oroar oss för är alltså sånt som vi inte kan göra något åt!

Eller i varje fall mycket lite.


Till artikeln i Dagens Nyheter






Av Kaela - 27 februari 2011 10:19

  


Att handla är att förvandla drömmar till verklighet


Astrid Palm

Av Kaela - 26 februari 2011 19:24

  

 

 

Om bland tusen stjärnor
någon enda ser på dig,
tro på den stjärnans mening,
tro hennes ögas glans.

Du går icke ensam.
Stjärnan har tusen vänner;
alla på dig de skåda,
skåda för hennes skull.

 

Lycklig du är och säll.
Himlen dig har i kväll


Carl Jonas Love Almqvist

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards