Alla inlägg den 6 februari 2011

Av Kaela - 6 februari 2011 14:02

På Länssjukhuset Rybohov i Jönköping gick tjugo läkare tillsammans ut och åt på restaurang.

16 fick stanna hemmma på grund av kräkningar dagen därpå.

Men nej - de var inte matförgiftade - det har konstaterats att det var vinterkräksjukan.

Däremot har de tydligen träffat på bacillerna samtidigt eftersom de insjuknade i princip vid samma tidpunkt.


Till artikeln i Svenska Dagbladet

Av Kaela - 6 februari 2011 13:12

  


Ingen kan hålla dig kvar nu

genom dina knäppta händer

vet jag att du är beredd att gå

du har sagt ditt ja

och du är inte rädd

det känner jag

och jag är inte heller rädd

i detta ögonblick

inte för din död

bara rädd att

någon ska försöka hindra dig

ska störa detta under

som jag får del av

vid din sida –

lika stort

som ett barns födelse.


Ann-Madeleine Gelotte

Av Kaela - 6 februari 2011 11:58


  



Det är svårt att följa fotspår
i aska

svarar jag
när du undrar

varför jag inte
släktforskar

Kaela

Av Kaela - 6 februari 2011 11:53

Läser en artikel i Norran som berör.

Om David som kom som adoptivbarn till Sverige vid 2 och halv månads ålder.

Men rest tillbaka efter diverse motigheter och hittat sin biologiska mamma.

Kanske är rötter viktiga.

David säger i alla fall att han fått en större ro efter sin tid i Chile, som blev ganska lång.


Läs gärna artikeln här

Av Kaela - 6 februari 2011 11:18

Av de 207 miljoner människor som förra året drabbades av naturkatastrofer bodde nära 90% i Asien.

Det är lätt att förstå vad som kommer att hända om naturkastastroferna fortsätter och kanske till och med ökar.

Då har vi snart en ny sorts flyktingar.

Klimatflyktingar kallas de i Dagens Nyheters artikel.


Och utan tvekan är det en ström av människor som vi kanske aldrig sett maken till med tanke på hur tätt befolkade de flesta länder i Asien är.

Kanske kommer våra länder i Skandinavien inte att vara glest befolkade så länge till.


Till artikeln



Av Kaela - 6 februari 2011 10:12

  

Bilden föreställer författarinnan Doris Lessing när hon fick nobelpriset....

lånad här


Jag har just läst ut Doris Lessings bok "Alfred och Emily."

Jag mötte denna fina förfatarinna första gången i "Den femte sanningen" och sedan kom "Gräset sjunger". Och därefter "Staden med fyra portar"

Men hon har skrivit många flera böcker- som jag hoppas hinna med under den tid jag har på jorden.

Vissa anser henne svårtillgänglig- men jag har älskat allt jag läst av henne.

Denna bok är såvitt jag vet hennes sista och handlar om hennes föräldrars liv.


Boken är  två romaner i en. I den första historien ger hon sina föräldrar ett alternativt liv, det liv hon skulle önska att de fått.
I den berättelsen är Alfred och Emily bekanta med varandra, men gifter sig aldrig med varandra.


I  bokens andra del skriver Lessing livet för hennes föräldrar som det blev.

Där kommer hon ju också själv in i berättelsen som deras barn.

Man skulle kunna säga att fokus på föräldrarna delvis försvinner och det är dotterns ögon som styr berättelsen....

Men det handlar om livet - det liv som Doris såg sina föräldrar leva - det liv aldrig någonsin kom i närheten av vad de troligtvis drömde om som unga.

Doris Lessing fick nobelpriset 2007.

En åldrad prisbelönt författarinna- hon föddes redan 1919.


Du kan köpa boken på många ställen - jag fick den av en av mina döttrar i julklapp.

Köper jag själv böcker gör jag det nästan alltid hos Adlibris - och där kan du köpa denna bok också.


Faktiskt  är denna bok hos Adlibris några kronor billigare än hos  Bokus och ännu billigare än på Internetbokhandeln




Av Kaela - 6 februari 2011 10:00

  

 

 

 

Kärlek bör vara ett träd med djupa rötter, men som har skott, som växer in i himlen. 


 Bertrand Russel



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards