Alla inlägg under december 2012

Av Kaela - 30 december 2012 00:05

EskilstunaKuriren har tagit upp ett problem som jag kommer i kontakt med varje dag i mitt arbete.

Vi som inte behöver dras med rörelsehinder har ändå svårt att ta oss fram på snöiga och hala trottoarer.

Och för den som sitter i rullstol eller behöver rollator som stöd är det helt omöjligt.

Varje dag pratar jag med människor som ofrivilligt blivit fångar i sitt eget hem.


Läs gärna artikeln i Eskilstunakuriren

Av Kaela - 29 december 2012 09:44

Advent och jul står för dörren - gillar du dessa högtider?

Ja jag älskar dem

 
60.9 %
Ja jag gillar dem ganska bra 
19.6 %
Kunde lika gärna vara för mig 
8.7 %
Skulle helst resa bort och glömma dem 
7.6 %
Jag har ingen relation till dessa helger 
3.3 %

Totalt har 92 personer röstat.
Omröstningen startade 2012-11-30 17:00

Av Kaela - 29 december 2012 09:38

Ett föräldrapar i Mora hamnade i en mardrömssituation när de begav sig ut på isen påVålångstjärnen utanför Mora med sina bar - en treåring på skotern och en bebis på några månader i en dragpulka.

En bit ut på sjön brast isen...och bakre delen av skotern hamnade i vattnet liksom främre delen på dragpulkan.


Familjen hade tydligen änglavakt - alla klarade sig.


Läs artikeln i Dagens Nyheter

Av Kaela - 29 december 2012 08:54

 

Pixie julen 2012


    


Tre trötta tomtenissar tar en mugg choklad..från vänster, Pixie, Linnea och Alfons


 

En lycklig Stella hittar en docka i ett av paketen

Av Kaela - 29 december 2012 07:33

 


Nu är det inte många timmar kvar av året 2012.

Att tiden går vansinnigt fort är nog en upplevelse jag delar med många.

Men så här - i de sista timmarna av året gör vi gärna en summering av detta år - som snart ligger bakom.

Media gör det - och presenterar årskrönikör som berättar vilka stora händelser som inramar 2012.


När jag precis suttit framför TV:n och sett en sådan årskrönika kom tanken: "Om jag gör en årskrönika av mitt liv  under 2012 - hur ser den ut.

I mångas liv har det hänt omvälvande saker - man har mött en jublande glädje eller en bottenlös sorg.

De år då sådant hänt oss kommer för alltid att vara etsade i vårt minne.


Men ett år då ingenting - eller just ingenting - av omstörtande eller "stora" händelser har mött...hur gör man en årskrönika då.


Men det finns sånt som inte är så stort på ytan - men som kan vara stort ändå.

Vår inre utveckling. Mot djupare insikter.


Att upptäcka att man är bättre på att att känna uppskattning och glädje över de små sakerna i livet - än man var när 2012 gick in - det är kanske en av de allra största saker som kan hända oss.

Eller åtminstone en av de viktigaste.


Har jag blivit bättre på att hitta min inre styrka handlar än jag var för ett år sedan?


Är jag mera  grundad i mig själv och har lättare utgå från den jag är och kan jag kommunicera det med människor jag jag samarbetar och/eller samlever med?


Har jag blivit bättre på att visa generositet somju alltid  kommer ur tacksamhet ?


Har jag blivit bättre på att sätta någon annan före mig själv?


Bättre på att bjuda på mig själv på ett balanserat sätt?


Har jag blivit bättre på att lyssna inåt mig själv - och - förstås  - på andra människor?


Jag ska låta de här frågorna sjunka in i mig - och jag hoppas förstås att jag ska ha blivit bättre på alla de här punkterna - men säker är jag inte - än!


 

Av Kaela - 29 december 2012 07:22

 



Ett mål måste inte alltid nås - ibland fungerar det helt enkelt som något att sikta mot.


Bruce Lee

Av Kaela - 28 december 2012 20:58


 


Du bär
gårdagen som en ränsel
på trötta axlar

det förflutna
överröstar ditt nu

underströmmarna från då
bygger dina murar idag

allt är redan svunnen vind
som gick över dina marker

de bilder du ser
innanför dina slutna ögon

bleknar långsamt
om du öppnar
dina knutna händer

och tar emot Ljuset

och du ska upptäcka
att gränsen

till det omöjliga
är sprängd


Kaela

Av Kaela - 28 december 2012 20:52

Läs om Marie som drbbats av fibromylagi men som säger att hon lärt sig leva med sin sjukdom.

Jag kan ju inte låta bloi att täånka när jag läser.
Men - vad har hon för val!

Ändå faschineras jag av människor som kan övervinna svåra sjukdomar och livsfarliga tillstånd i kroppen.

Marie säger att hon tar bort smärtan med tankens kraft.

Som sagt  - jag blir faschinerad - och får en massa frågor inom mig.


Läs gärna hela artikeln här i Aftonbladet


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards