Alla inlägg den 28 december 2012

Av Kaela - 28 december 2012 20:58


 


Du bär
gårdagen som en ränsel
på trötta axlar

det förflutna
överröstar ditt nu

underströmmarna från då
bygger dina murar idag

allt är redan svunnen vind
som gick över dina marker

de bilder du ser
innanför dina slutna ögon

bleknar långsamt
om du öppnar
dina knutna händer

och tar emot Ljuset

och du ska upptäcka
att gränsen

till det omöjliga
är sprängd


Kaela

Av Kaela - 28 december 2012 20:52

Läs om Marie som drbbats av fibromylagi men som säger att hon lärt sig leva med sin sjukdom.

Jag kan ju inte låta bloi att täånka när jag läser.
Men - vad har hon för val!

Ändå faschineras jag av människor som kan övervinna svåra sjukdomar och livsfarliga tillstånd i kroppen.

Marie säger att hon tar bort smärtan med tankens kraft.

Som sagt  - jag blir faschinerad - och får en massa frågor inom mig.


Läs gärna hela artikeln här i Aftonbladet


Av Kaela - 28 december 2012 12:07

Nu börjar man bli lite trött på julmaten - eller hur?


En liten trött bit skinka som blivit över lockar inte längre till stora skinkmackor.


Men kanske kan den bli en god fredagslunch.


Så här tänker jag göra.

Receptet hittade jag förra året - när julen lackade mot sitt slut.


DU BEHÖVER HA DETTA HEMMA OM DU SKA LAGA MAT TILL FYRA PERSONER:


8 st ägg
Ca 8 msk vatten
lite salt

cirka 2 hg grönkål...kanska finns det kvar lite i kylen(fungerar också med broccoli istället för grönkål)
1 rödlök
3-400 g rökt skinka, tärnad
en liten burk oliver

någon ostkant som blivit över efter julbordet.


SÅ HÄR GÖR DU:


Vispa ihop ägg, vatten, salt och peppar.

Hetta upp oljan i en stekpanna och fräs grönkål, lök och skinka ett par minuter.

Tillsätt oliverna och häll sedan omelettsmeten.

Låt omeletten bli klar på svag värme .

Kan gärna vara lite krämig i mitten när du tar ut den.


 Lägg över osten inför serveringen.


Servera gärna med en grönsallad.


(Tyvärr inget foto)



Av Kaela - 28 december 2012 08:36

Ensamma i huset igen - efter att ha varit många i flera dagar.

Så fantastiskt att få vara tillsammans med barn och barnbarn i några dagar.

Det är de minnena jag lever på till nästa gång vi ses.

Eftersom inget av barnen bor i stan - blir det ibland både veckor och månader emellan.



 


Här grillar Linnea, Pixie och Alfons köttbullar nere vid sjön...

Då var inte mormor med förstås - jag lagade lunch hemma i köket...men man kan se att de uppskattar situationen.


Av Kaela - 28 december 2012 08:31

Regeringen sänkte restaurangmomsen i hopp om att det skulle bli flera som valde att äta på restaurang.

Det märkliga är att maten inte blev billigare!


Citat ur Dagens Nyheter: som har genomfört en prisundersökning på 657 maträtter på 298 restauranger i Stockholm, Göteborg och Malmö. Granskningen visar att priset på maträtterna, tvärtemot regeringens förhoppning, stigit med i genomsnitt en procent


Det stärker den känsla som jag tror många har - att det inte alls blivit billigare att "äta ute"!

Undrar om inte krogbranschen biter sig själv i svansen när man gör så här.


Läs gärna hela artikeln här



Av Kaela - 28 december 2012 08:19

 



Varje dag är kanske inte bra, men det finns någonting bra i varje dag.


Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards