Alla inlägg den 5 juni 2016

Av Kaela - 5 juni 2016 20:51

 

 

 

Ikväll är det söndagskväll - men en lite ovanlig sådan.

Imorgon är det ju Nationaldagen och en ledig dag för de flesta av oss.

Jag vill nu bara önska oss alla en fin kväll och en fin Nationaldag imorgon.


Låt oss göra dagen minnesrik!






Av Kaela - 5 juni 2016 17:04

 

Bilden lånad från google


Lyssnade till ett radioprogram där det sas ett par meningar som stannat i min tanke.

" Allt sanningar kan inte bevisas och allt som kan bevisas är inte sanning"


Det har gått några dagar sedan orden kom till mig via etern och nu och då snurrar de i mina tankar en stund.

Jag försöker förstå vad det är påståendet egentligen säger.
En ytlig betraktelse kanske säger att det ser enkelt ut ....k
anske inte alls svårt..... eller så är det jättesvårt.
Sanningen är ingenting som vi människor hittar på eller uppfinner, sanningen är någonting som vi upptäcker - så som jag ser det.
Och kanske är det så när det gäller en sanning som inte kan bevisas att det faktiskt bara handlar om - än så länge.

I en nära eller avlägsen framtíd kommer det säkert att gå att bevisa att sanningen är sann.

Om det finns en absolut sanning oberoende av våra kunskaper, åsikter och tankar kan den inte låta sig påverkas av vare sig kultur, tradition eller något annat´.

Så långt har mina funderingar runt uttrycket hitills fört mig.

Kanske släpper jag tankarna på det nu - eller så kanske det kommer andra funderingar runt det senare!

Vi får se!




Av Kaela - 5 juni 2016 09:46

c  

 

 

Igår var den årliga familjedagen  - på min mans sida.

Cirka ett fyrtiotal personer, syskon,barn, kusiner och ingifta - men ingen funderade över sambanden mellan oss - hur de egentligen ser ut - vi bara gladdes över att ses - och skiljs när dagen för länge sedan gått över i natt med orden.....nästa år igen.


Min man har många syskon och det har också jag.

På min sida har vi också en årlig träff med minst lika många personer.....

Underbar svägerska på min mans sida iklär sig det huvudsakliga ansvaret - och underbar syster gör det på min sida.

Tidigare var det respektive mödrar - men min kära mor har lämnat oss och min svärmor  vandrar i Skymningslandet.

Så uppskattat att nya axlar tar på sig ansvaret så dessa fantastiska tillfällen kan fortsätta.

Så viktig familjen är!


Det finns ett talesätt eller möjligen ordspråk vars källa jag inte känner: "Det krävs en by för att fostra ett barn"
Och det underlättar i varje fall.

På andra ställen i världen bygger man fortfarande hus efter tanken att dom äldre i familjen ska bo en våning upp, eller ner eller bredvid á la våra gamla "tillvals eller undantagsstugor"

 Att man helt enkelt bor tillsamnans eller mycket nära varandra i de olika generationerna i familjen.

Jag som växte upp med mormor och morfar i ett hus på gården är väl medveten om vilken oerhört stor förmån det var att ha en sådan barndom.
Nu kan inte alla bo så- men kanske blir det då desto viktigare med de sammankomster där vi kan visa de små och växande människorna  att de tillhör en kedja, ett träd eller vad man vill kalla det.

Jag är säker på att det bidrar till att skapa trygghet i en föränderlig omvärld för våra barn och unga!


Nu är det inte morgon - så jag önskar DIG en god fortsättning på en dag som jag hoppas börjat bra - och jag skickar med >dagens citat< istället för >morgonens<


"Gör sådant som kommer från hjärtat. Gör du det blir du inte missnöjd och inte avundsjuk, då längtar du inte efter någon annans ägodelar. Tvärtom, du blir överväldigad av vad du får tillbaka."

Okänd tänkare




Av Kaela - 5 juni 2016 09:36

 


Idag är det Bo som ska fira sitt namn!
Det är din namnsdag idag - den 5 juni!

Varmt grattis!


Varmt grattis också till DIG som har födelsedag!


Solen är med bland gratulanterna - så njut av er dag!




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards