Alla inlägg under november 2014

Av Kaela - 8 november 2014 10:39


 




Allt som är vänligt ment,
kommer för sent,  
målas med guld på kransars band,  
lägges som blomma i kallnad hand.  
Men huggen och stygnen  
under de gråa vardagsdygnen,  
de träffade djupt i det levande hull,  
som nu skall bli mull.


Vi smussla vår ömhet och ånger  
in i det öra,  
som ej kan höra,  
men hörde vårt hat så många gånger.  
Med godhet vi le  
mot ögon som längre ej se  
och först intill slocknade pannor  
böja vi oss utan bannor.


Måste det vara så?  
Vassa blickar och tänder  
mot bröder och systrar som kring oss gå  
ed levande ögon och varma händer?  
Varför skall vårt väsens musik  
lösas och strömma rent  
först när det är för sent,  
brusa som tårar  
blott över bårar,  
bränna som kyssar blott stelnade lik.


Erik Lindorm

Av Kaela - 7 november 2014 21:11

 





Man har kartlagt hungerns domäner
siffrorna talar sitt tydliga språk

för mer än 800 miljoner
människor på jorden

är vårt månatliga minimum
ett årligt maximum.

Herre

Du ser den där kartan
Du läser siffrorna

inte som statistik
utan som en Far
till talrika barn
som bryr sig om varje
sin son och dotter

Herre
det är ju Du
som står i kö i
nödbespisningen

Du som äter
avskrädet från
soptunnorna

Du
som ligger döende
i hungerns plågor

medan jag
i ett annat hörn
av världens stora matsal

äter mig övermätt

medan orden ekar inom mig




Ty jag var hungrig.......


Kaela

Av Kaela - 7 november 2014 05:39

 



Djupt, djupt inne i sorgens
mörker, glimtar en annan
sorts glädje fram,
en allvarligare glädje,
i grunden besläktad med sorg.

Se magnolian! Den blommar nu!


Barbro Lindgren

Av Kaela - 6 november 2014 05:30


 


Idag är det torsdagen  6 november och det är Gustaf Adolf-dagen.

Gustav Adolfsdagen den 6 november firas till minne av att den svenske kungen Gustav II Adolf stupade vid Lützen 1632

Särskilda Gustav Adolfbakelser hör också till firandet.

Särskilt i Uppsala är det vanligt med dessa bakelser.

Och många gråa novemberdagar har jag ätit dessa bakelser på Ofvandals konditori där.

Helt klart såg man mera av dbakelserna i min gamla hemstad än vad man gör här i Östergötland.

I övrigt är väl denne kungs insatser debatterade och diskuterade - men det är något jag inte ger mig in på.

Av Kaela - 5 november 2014 16:52

Idag och imorgon är jag på fortbildning tillsammans med många andra frivilligsamordnare

Av Kaela - 5 november 2014 10:45


 



Man måste ha gått igenom åtskilligt för att ha barnasinnet kvar


Okänd tänkare

Av Kaela - 4 november 2014 13:30

 

Bilden lånad av den unga kvinnan jag skriver om



Det är lätt att tänka sig att frihet är lika med avsaknad av gränser.

 Och att tänka att om man fri är det är lika med att inte behöva rätta sig efter någon annans uppfattning, påbud eller förbud. Frihet(för de flesta av oss) i sin allra friaste form är att enbart få göra det som faller mig själv in, det som jag själv vill och det jag själv beslutar mig för. .


Jag har just haft ett samtal med en ung kvinna som efter en olycka är hänvisad till att leva med rullstol.

Hon är ju verkligen inte fri i den bemärkelse vi vanligen avser.


Det vilade en så fantastisk harmoni över denna unga kvinna att jag näst intill bländades.

Jag bad henne berätta lite om sig själv.

Hon sa: Före olyckan var jag en ganska tråkig och självupptagen person....jag tänkte ofta att  "Ingen älskar mig". "ingen bryr sig om mig" ,vilket gjorde  att jag inte såg den kärlek som hela tiden fanns runtomkring mig.

I och med olyckan upptäckte jag vilka fantastiska vänner jag har, vilken fantastisk familj....

Och mitt i insikten om att jag för all framtid  kommer att sitta i rullstol (om det inte sker ett under) kände jag mig så förunderligt fri och ja....glad.


Det var som att all den kärlek som strömmade emot mig gav någonting inom mig vingar.


Nu kom hon här och vill bli frivillig.

Hon sa att det är något jag saknar i mitt liv idag - och det är att vara behövd.

Jag kan inte dra någons rullstol för jag sitter själv i en.

Men jag kan hålla handen, jag kan lyssna och finnas där.


Kanske är det så  att när vi möts av kärlek - eller - som i hennes fall - upptäcker den kärlek som omger oss - som vi vill ge ut till andra.


Och inser att frihet är något annat än att vara fullständigt fri att göra  vad man vill varje minut.


Frihet är - tror jag - att inse att jag är herre i mitt liv - oavsett omständigheterna.

Gång på gång har jag i mitt jobb glädjen att möta  människor med en särskilt positiv utstrålning, de bejakar vardagen för alla -  och de vill dela med sig!


Förunderligt och stort!





Av Kaela - 4 november 2014 05:45

 



Välsignelse
över jorden
vår vackra blå planet
vårt hem i kosmos.


Välsignelse
över all god vilja
alla handlingar
i uppriktighet och kärlek.


Välsignelse
över ljuset
i människornas hjärtan.
Må det växa sig starkt
ta mörkret i famn
föda fred och försoning.


Margareta Melin

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards