Alla inlägg den 9 juli 2014

Av Kaela - 9 juli 2014 22:33

 


Att leva är att förändras - att förändras är att mogna - att mogna är att inse att kärleken är ändlös.

En individ kan dö -men aldrig relationer.


Okänd tänkare

Av Kaela - 9 juli 2014 18:20

 



Man kan faktiskt redan hitta kantareller.

De är inte så stora ännu - men de finns.

Annars kan du åka till närmaste skog och göra ett försök.


Varför inte gå en promenad i närmaste skog.

Håll utkik efter den guldgula färgen, kantareller växer i klungor så hittar du en så hittar du oftast fler. E

nligt experter är de lättast att hitta i blandskog men information om bra svampställen är många så det är bara att prova sig fram.

Tänk bara på att täcka armar och ben.

Både mot snår och grenar och mot närgångna insekter.



Av Kaela - 9 juli 2014 15:59

 



Ibland undrar jag över människors oförmåga att se.
Verkligen se.
Inte bara det som ligger på ytan.

Sorgen under skrattet och oron under leendet de osynliga tårarna bakom ett till synes glatt ansikte.

Man måste vara observant och lyhörd och ha ett öppet sinne för att upptäcka hur någon vi står framför verkligen mår.

Och när man frågar: "Hur är det - egentligen" - måste man vara villig att stå kvar oavsett svaret.

Även om det innebär att det tar en del av min tid


Att verkligen se hur den människa vi har framför oss mår.

Och vilja göra något åt det.

Visa den viljan på olika sätt.

Det är att vara en medmänniska

Av Kaela - 9 juli 2014 15:30

 



Häromdagen stötte jag på ett sånt där märkligt uttryck igen - som jag tror vi alla vet vad man menar när man använder det - men varifrån kommer det!


"Stå för fiolerna"


Det betyder - såvitt jag är rätt underrättad - att den man säger så till,Enligt vad jag har lyckats lista ut så var det så förr i tiden att man menade verkligen fioler när man valde uttrycket och det var fiolspelaren som skulle betalas. 


Av Kaela - 9 juli 2014 14:28

På tal om kärlek på livets höst - läs den rörande artikeln i Skånskan om Staffan 89 år som lovar sin brud Doris 88 år kärlek och trohet livet ut under grönskande träd.


Dessutom har de känt varandra tidigare i livet.

Önskar verkligen Staffan och Doris alla lycka och kärlek över den väg de har kvar och hoppas de får vandra tillsammans så länge som möjligt!


Av Kaela - 9 juli 2014 10:45

Kärlek på livets höst är inte så ofta besjungen och inte har den så ofta väckt poeters ådra.


Men det finns ett och annat undantag.



 



Om du och jag, vi två, skulle ta och gå en stund.
Vandra bortom kullen mot solen och varma vinden
I fågelkvitter och vid skogens sus går vi mot ett vackert ljus
Varma handen din, håller jag hårt
men då slår det mig långt bort,
här vid sängkanten din jag sitter
långt ifrån värmen, glädjen och fåglarnas kvitter
verkligheten står mig kall
och i mörkret hörs ditt andetags skall
Du var min kära, för all tid vi färdats
alla motgångar vi mött
och alla sår och skavanker som blivit stött
ljuset ser jag ej och jag räds mig som ensam bli
tänk vad vi sa, om någon skulle gå skulle vi båda, vi
Att se dig mig lämna och gräset det gröna
långt bortom krönet
där går du ensam min sköna
Jessica Lindqvist
 
 
 
 
Alla varaktiga äktenskap innebär ett villkorslöst accepterande av en ofullkomlig person.
Gary Smalley
 
Att se ett ungt par som älskar varandra är inget under; men att se ett gammalt par som älskar varandra är det bästa men kan få se.
William Makepeace Thackeray
Av Kaela - 9 juli 2014 10:15

 



Ibland hittar man riktiga pärlor när man tar sig tid att surfa runt lite i bloggosfären.

Det gjorde jag idag på morgonen - det är ju semester-och semester för mig det är att ha tid att göra det roliga inte det man måste....


På den vägen hamnade jag hos Gammelmormorn, med underrubriken "Om glädje och sorg i livet" - och tänka sig - där fastnade jag....jag  har skrattat, jag har fällt en tår ibland - men rakt igenom gripits och berörts ....

Av Kaela - 9 juli 2014 08:55

 


Det är sol därute idag också!

Fantastiskt att leva när Sverige får tropiskt klimat!

Varma nätter - javisst - men med en fläkt går det bra att sova ändå.


Och så dessa underbara dagar - som pärlor av sol - den ena efter den andra.....

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards