Alla inlägg den 28 april 2015

Av Kaela - 28 april 2015 21:01

  
Bilden ur filmen "Still Alice"



Har du en biobiljett ligger någonstans och väntar på att bli använd.


Eller - har du tänkt dig en biokväll bara för att det är så härligt att riktigt sugas med i stämningen - in i bilden och näst intill bli deltagare.


Då finns det en film som har hur mycket av beröring och livsvisdom och erfarenheter att ge som helst.


Det heter Still Alice (Fortfarande Alice)


Alice är lyckligt gift.

Hon är professor och hon har tre barn när hon drabbas av Alzheimers sjukdom.


Denna fruktansvärda demens-sjukdom som skördar offer långt ner i åldrarna.

Julianne Moore fick en Oscar för sin fantastiska rolltolkning.

Uttrycksfullt...sååå sorgligt... så nära-livet som man bara kan komma på bio.

Ett tips: Ta med dig många näsdukar!

Av Kaela - 28 april 2015 17:59


 

Bilden är inte från dagens möte - utan från vårt besök i Istanbul för två år sedan.


I mitt arbete möter jag mer eller midre dagligen en hel del människor som påverkar och berör mig.

Utan tvekan gör beröringen att jag förändras.

Möten slår an strängar i vårt inre.

Det gäller bara att vi har ett öra inåt oss själva samtidigt som vi lyssnar på den vi möter.


Jag har alltid faschinerats av det personliga mötet.

Ansikte mot ansikte....


Ingenting är så spännande som att vänta på en människa jag inte träffat förut.

Eller ringa på en dörr där jag bara vet namnet på den som kommer att stå där framför mig inom någon halv minut eller så.


"Det är mötena man haft, som ger minnena i livet"


Läste detta ordspråk  häromdagen.
Och visst är det så.


Vår fantasi är egentligen vårt sanna jag.
Problemet är bara att vi människor sällan tillåter vår fantasi att springa fritt på de gröna ängarna eller vad det nu är vi drömmer om

Oftast är det tryggheten, det invanda vi gärna stannar i.


Jag är glad att jag har ett jobb där jag inte kan göra det.

Jag -  precis som du och de flesta andra har en och annan fördom.

En av mina fördomar har varit att jag undrat mycket över de kvinnor som bär nicab.

Vad i all världen är det som får dem att dölja absolut allt utom ögonen - som de ju måste ha obeslöjade för att inte gå in i väggar.


Idag har jag fått förmånen att möta en kvinna som bar nicab.

Hon var öppen och också ganska nyfiken på mig.

Precis som jag var på henne.


Vi avslutade vårt samtal med en varm kram och jag kände mig betydligt lättare.

Jag hade ju blivit av med en fördom.

Bakom det svarta tyget upptäckte jag en glad kärleksfull kvinna.


Att få möte någon som man egentligen aldrig mött annat än på trottoaren .

Det avslöjade för mig själv att jag  - som trott jag var helt fördomsfri - nåja, nästan.

Faktiskt inte alls var det.



Av Kaela - 28 april 2015 06:27




Ture och Tyra har namnsdag idag!


Grattis säger jag  



Och Grattis till dig som fyller år!  

Av Kaela - 28 april 2015 06:24

 



Godmorgon alla fina och kära bloggvänner och besökare.

Idag är en alldeles särskild dag-som varje dag!

Varje dag är en dag av liv - inte en dag av väntan på det som ska ske imorgon eller nästa dag!

 

Så du- varsågod att ta den här koppen kaffe som jag ställt kvar till dig - läs dikten - och ha en underbar måndag! 


Duscha din själ varje morgon

spola hat och vrede bort,

ta emot kärlek, ljus och värme!

 

Andas glädje och förtröstan in,

andas grämelse och misströstan ut.

 

Tvätta hämnd och avund bort,

låt dig fyllas av evigt liv!

 

Känn, hur det friska vattnet

spolar din själ!

Känn, hur du föds på nytt!

 

Duscha din själ varje morgon!

Rolf Bergling

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards