Direktlänk till inlägg 28 april 2015

Möten berör och förvandlar

Av Kaela - 28 april 2015 17:59


 

Bilden är inte från dagens möte - utan från vårt besök i Istanbul för två år sedan.


I mitt arbete möter jag mer eller midre dagligen en hel del människor som påverkar och berör mig.

Utan tvekan gör beröringen att jag förändras.

Möten slår an strängar i vårt inre.

Det gäller bara att vi har ett öra inåt oss själva samtidigt som vi lyssnar på den vi möter.


Jag har alltid faschinerats av det personliga mötet.

Ansikte mot ansikte....


Ingenting är så spännande som att vänta på en människa jag inte träffat förut.

Eller ringa på en dörr där jag bara vet namnet på den som kommer att stå där framför mig inom någon halv minut eller så.


"Det är mötena man haft, som ger minnena i livet"


Läste detta ordspråk  häromdagen.
Och visst är det så.


Vår fantasi är egentligen vårt sanna jag.
Problemet är bara att vi människor sällan tillåter vår fantasi att springa fritt på de gröna ängarna eller vad det nu är vi drömmer om

Oftast är det tryggheten, det invanda vi gärna stannar i.


Jag är glad att jag har ett jobb där jag inte kan göra det.

Jag -  precis som du och de flesta andra har en och annan fördom.

En av mina fördomar har varit att jag undrat mycket över de kvinnor som bär nicab.

Vad i all världen är det som får dem att dölja absolut allt utom ögonen - som de ju måste ha obeslöjade för att inte gå in i väggar.


Idag har jag fått förmånen att möta en kvinna som bar nicab.

Hon var öppen och också ganska nyfiken på mig.

Precis som jag var på henne.


Vi avslutade vårt samtal med en varm kram och jag kände mig betydligt lättare.

Jag hade ju blivit av med en fördom.

Bakom det svarta tyget upptäckte jag en glad kärleksfull kvinna.


Att få möte någon som man egentligen aldrig mött annat än på trottoaren .

Det avslöjade för mig själv att jag  - som trott jag var helt fördomsfri - nåja, nästan.

Faktiskt inte alls var det.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards