Alla inlägg den 2 april 2015

Av Kaela - 2 april 2015 11:41

 



En sak som vi människor är rädda för är det som är annorlunda.

Och den rädslan binder oss  lätt.


Allt annorlunda känns lätt hotfullt.

Och kanske känns det som mest av alltkänns  hotfulla är att möta en människa som inte ser ut som vi, inte klär sig som vi...alla de där signalerna som talar om vem vi är.


Jag tror faktiskt att rädslan för att närma sig en människa som är annorlunda beror allra mest på att  det främmande känns hotfullt.


Om man är trygg i sig själ, vem man är och vad man tror på, så är det inte så hotfullt att möta människor som ser annorlunda ut och därmed givet vis för oss kan kännas främmande-.


Vågar vi bara gå emot vår egen osäkerhetoch rädsla  kommer vi att upptäcka att den annorlunda färgen på skinn och hår - och den kanske annorlunda klädstilen  ingenmting betyder vi är alla lika - längst inne - bortom allt detta.


Ibland brukar man kalla oss svernskar för trygghetsnarkomaner.

Vi söker tryggheten - och friheten från rädsla som nästan inget annat folk.

Säkerhets och larmfirmor lever högt på denna  vår rädsla.


Vi är rädda för inbrott och installerar dyra larm.

Vi är rädda för att gå ut i skogen för kanske det finns vargar.

Helt förglömmande att de flesta vargar smyger undan om de känner doften eller hör ljudet av människa.

Ja men jag läste....kanske du invänder nu.

Ja, vet du, det gjorde jag också.

Och då måste jag konstatera att det inte finns någon regel utan undantag.


Eller varför är vi livrädda om vi ser en människa utomhus röka på tio meters håll.men...men säger du nu, det farligaste är den passiva rökningen.

Helt sant- men ute och på håll får du i princip inte i dig ett dugg.

Du får i dig mycket mera och minst lika farliga partiklar genom att gå vid en trafikerad gata.

Oj då- nu kanske jag gav dig en ny rädsla.


När jag sitter här och skriver i väntan på ett besök på mitt arbete  börjar jag fundera över vilka rädslor jag själv har.

Och så som ett brev på posten -  funderar jag över hur jag kan skydda mig på bästa sätt.

Den största rädslan i min lilla värld är att genom döden förlora dem jag älskar.

Men mot döden - den som kan ta våra kära ifrån oss - och som vi alla själva en gång kommer att möta - har vi inte så lätt att hitta skydd.


Mitt sätt att behärska den rädslan är att glädjas över att jag trampar på jorden idag - och att alla mina kära gör det.

Om morgondagen vet  vi ju bara en sak - att vi ingenting vet!







Av Kaela - 2 april 2015 11:05

 

Bilden är inte på den kycklingsallad du får recept på här. Den är från en fest på jobbet


Påskbuffén när släkt och vänner ses, är sig ganska lika år från år.

Men för ett par tre år sedan fick jag av en vän ett recept på jättegod kycklingsallad som verkligen försvarar sin plats på påskens buffé-bord.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:


600 g kycklingfilé, strimlad

1/2 dl japansk soja

1/2 dl rapsolja

1 tsk chiliflakes

salt och peppar


Nobisdressing:

1 ägg

1 msk rödvinsvinäger

2 tsk ljus dijonsenap

1/2 vitlöksklyfta, pressad

1 1/2 dl rapsolja

salt och peppar

6 skivor kavring, kantskuren, tärnad

8–10 skivor parmaskinka

1 påse (125 g) blandad sallad

200 g haricots verts, lättkokta

1 broccoli i buketter, lättkokta

20–30 cocktailtomater, delade

1 rödlök, skivad

2 msk olivolja

100 g fetaost



SÄ HÄR GÖR DU:

Blanda kycklingen med soja, olja och chili. Låt stå en timme. Stek kycklingen helt färdig, salta och peppra. Lägg på fat och låt svalna.


Nobisdressing Koka ägget i tre minuter, spola det kallt. Knäck och gröp ur ägget ner i en skål, vispa sönder ihop med vinäger, senap och vitlök. Tillsätt oljan försiktigt under ständig vispning. Salta och peppra.


Sätt ugnen på 175 grader. Lägg brödtärningarna på en plåt, rosta knapriga i ugnen i 15 minuter.


Höj ugnen till 200 grader. Lägg ut skinkskivorna på papprad plåt. Sätt in i ugnen i 15 minuter så de blir knapriga. Lägg på hushållspapper.


Blanda kyckling och grönsaker med lite olivolja.

Lägg upp på ett stort fat, smula över fetaost, strö över brödtärningar och färska örter.


Denna rätt kan man också ha som lunchrätt.

Då räcker den till ca: 4 personer.

Har du den på ett buffé-bord räcker den till minst 8 personer, beroende på hur mycket du har i övrigt!


Ser du till att ha glutenfritt bröd till brödtärningarna kan också våra glutenintoleranta vänner njuta.

Av Kaela - 2 april 2015 06:02

 




Ibland fastnar jag på ett ord.

Det vet du som  läst mig ett tag.

Jag älskar ord - de är som byggstenar som man får välja mellan då man vill ha något sagt.

Att ta ord efter i tanken, vrida och vända på dem och se vilket som passar bäst....


Det ord som fanns i huvudet på mig  nu på morgonen var ordet "någorlunda"

Hör och ser du melodin i ordet när man säger det?


Det finns många synonymer till ordet - tämligen ganska,  något så när, , hjälpligt,  drägligt, tillfredsställande, skapligt,hyfsat sådär, rätt bra.


Nu var det inte så att ordet kom i mtt hyuvud för att påskfesten igår kväll var något så när.

Den var toppen!

Maten var superb, något annat ord finns inte.

Gemenskapen var varm och omfamnande, clownerna "Glädjespridarna fick igång folk att leka.

Gissningstävlingen om hur många ägg det var i korgen gav vinnaren ägg som bör räcka ett bra tag.

Tyvärr är jag alltid alldeles för upptagen vid sådana begivenheter för att hinna ta kort och visa er.


Nej...de där orden som fastnar i huvudet för en stund har oftast ingenting med aktuella händelser att göra.

De bara kommer.


Jag hoppas att DU får en fin Skärtorsdag - och en fin påsk alltigenom!

SMHI har inte givit löften om bra väder - men så länge vi har varandra så är vädret inte avgörande för hur det blir när kanske du liksom många andra träffar nära och kära.


Idag har Gudmund och Ingemund  namnsdag - och jag säger grattis   


Grattis säger jag också förstås till dig som har födelsedag   


Ett vist ord att ta med dig ut i dagen:


"Rädslan håller oss fokuserade på det förflutna eller oroade för framtiden. Om vi kan erkänna vår rädsla kan vi inse att just nu är vi okej. Just nu, i dag, är vi fortfarande vid liv och våra kroppar arbetar förunderligt. Våra ögon kan fortfarande se den underbara himmelen. Våra öron kan fortfarande höra rösterna av dem vi älskar."

Thich Nhat Hanh


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards