Direktlänk till inlägg 30 april 2015

Har du undrat vbarför vi tänder eldar ikväll?

Av Kaela - 30 april 2015 13:58

 


Solen skiner - och jag har vid ett hembesök för att förmedla en frivillig till en dam på 88 år så hon slipper sitta ensam hela tiden - känt att det blåser riktigt hårt.

Tillbaka på kontoret för ett par tre timmars dokumentationer.

Nu vill jag inte helst inte sitta begravd bland dator, pärmar och papper..men ni vet väl att -No job is completed before the paperwork is done -



Så det är bara att ta tjuren vid hornen och kasta sig in i dokumentationer och anteckningar.


Medan jag satt och tänkte på hur det ska bli vid alla eldar ikväll när det blåser så mycket kom jag att fundera över varför vi började tända eldar på sista april.

Svaret fick jag av wn av våra frivilliga som är folklivsforskare och som tittade in en stund och gav mig ett välkommet avbrott i arbetet.

"Valborgsmässoafton var förr vinterns sista dag och början på sommarhalvåret.

Då trodde man att onda krafter var i rörelse.
D
ärför tände man eldar för att skrämma exempelvis  häxor.

Dessutom var första maj dagen då djuren släpptes ut på bete och bönderna skyddade sin boskap från vilddjur genom att tända eldar."


Från Tyskland har vi lite halvt om halvt anammat att vi tänder eldar på det sätt vi gör för att det är dagen Valborg imorgon (i många länder är det den dagen man tänder eldar)

Hon lär ha fötts  på 1000-talet i Devonshire, som dotter till prins Richard och enligt legenden syskonbarn till Bonifatius, ärkebiskopen av Mainz.

Det sägs att det var Bonifatius som lockade Valborg till Tyskland för att hjälpa till att kristna tyskarna.

Och hon lha arbetat speciellt mot det häxeri som frodades på den tiden.


Oavsett - dra på dig vinterjackan och gå till en eld ikväll.

Det är faktiskt ganska mäktigt!


Själv ska jag gratta en god vän sedan snart 30 år ikväll - som fyller 57 år!

Oj vad gamla alla blir.


Alla utom jag - eller hur?






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards