Direktlänk till inlägg 25 juli 2010

Hur får jag min hortensia blå

Av Kaela - 25 juli 2010 16:40

     


Hortensia är en av de få blommor som faktiskt fått sitt namn efter en kvinna.

Nämligen Hortense Baret.

En kvinna som klädde ut sig till man för att kunna följa med sin fästman som jag inte minns namnet på - på en världsomsegling.

De kunde inte vara ifrån varandra så lång tid som denna segeltur skulle ta.

Hortense levde på 1700-talet


Kanske har du i förhoppning om att få blå Hortensia i din trädgård satt en planta och upptäckt att den istället blir lila, rosa eller vit.

Då står den i för sur jord.

För att bli blå ska den stå i kalkfattig jord med lågt pH-värde.

Har du gott om rostiga spikar så gräv ner dem i jorden hos hortensian så blir den blå till nästa år.

Hortensia kan också blåfärgas med Färga Mig Blå , som består av aluminium-
sulfat.

En portionspåse (ca 10 gram) räcker till 2 plantor.

Löses upp i vatten och vattnas ut, eller fördelas jämnt runt om plantorna och vattnas ner.

Töm innehållet av ett eller flera portionspåsar i en vattenkanna (ca 8-10 lit). Tillsätt 1 liter vatten och låt stå i 30 minuter.

När allt är upplöst fylles vattenkannan helt och lösningen vattnas ut på jorden runt plantorna.

Undvik att vattna på bladen.
Behandlingen upprepas vår och höst.


Observera att alla arter inte går att färga, det är i huvudsak Macrophylla-arter som reagerar på Färga mig blå.


Har du ännu inte planterat den kruka med Hortensia du fick i våras - gör det!

Den blir en stor härlig buske i din trädgård.

Övervintrar dåligt inne.

Plantera den helst i rododendronjord.

Låt den ha ett ljust läge men inte i direkt sol.


Hortensia finns också som klätterväxt.

Det ör min dröm att sätta en sådan bredvid den klematis som redan förgyller altanen.


Växer inte så snabbt. Men sätter du den i år kommer din vägg eller ditt staket att vara översållat av de vackra vita blommorna om några år.

Klätterhortensian finns såvitt jag vet bara i vitt.

Är inte så känslig för om den står skuggigt eller om den står ljust.


Vill ha humusrik jord med ett neutralt pH-värde, och den kräver normal vattning.

Kan bli ända upp till drygt tio meter hög.


  

Bilden lånad av vännen Siw som redan har en sån här fin klätterhortensia





 
 
Ingen bild

Birgitta

13 september 2011 19:12

Du talar mot dig själv! Du säger att hortensian ska ha lågt pH i jorden för att den ska bli blå, men lågt pH=surt!! Du påstår detta samtidigt som du hävdar att sur jord gör att den mister den blå färgen! Hur ska du ha det egentligen??...

Kaela

14 september 2011 08:06

Ber dig läsa igen så förstår du!

Ha det gott!

 
Ingen bild

Andreas

18 augusti 2012 15:05

Birgitta har helt rätt du skriver..

Kanske har du i förhoppning om att få blå Hortensia i din trädgård satt en planta och upptäckt att den istället blir lila, rosa eller vit.
Då står den i för sur jord.
För att bli blå ska den stå i kalkfattig jord med lågt pH-värde.

Kalk är basist dvs motsatsen till surt. Om den ska stå i kalkfattig jord borde det innebära att den ska stå i sur jord dvs jord med lågt pH. Du skriver ju att den står i för sur jord samtidigt som du säger att den ska stå i jord med lågt pH. Som jag förstått det hela ska de för att bli blåa stå i sur jord och det stämmer ju bra med ditt tips med spikar.

mvh Andreas

Kaela

19 augusti 2012 07:50

Hej Andreas....blev lite konfunderad av din kommentar.
Jag heter ju inte Birgitta utan Kaela....men rätt är det att hortensian blir blå av rostiga spikar i jorden.
Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Jossan

15 september 2012 15:19

Kaela du pratar MIT dig själv! Rättelse tack!!

Kaela

16 september 2012 09:40

Önskar dig Jossan allt gott - rena goda tankar och kärlek till dem du möter!

 
Ingen bild

Rättelse

2 maj 2015 15:51

Då jag tänker att många andra säker också googlar på detta och tillslut kanske läser detta tänkte jag meddela om att den som skrivit inlägget, Kaela skrivit fel, vilket de ovan även uppfattat rätt i!

Detta är rätt: Om din hortensia inte blir blå utan istället vit, rosa eller lila står den i för kalkrik jord, dvs en basisk jord! För att få den blå ska den stå i SUR jord, dvs lågt pH-värde - tips, använd jord anpassad för rhododendron!

Kaela

3 maj 2015 18:35

Ja kanske är det så du att det inte spelar så stor roll hur man gör.
Mina blev blå på det här sättet.
Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards