Alla inlägg den 23 mars 2010

Av Kaela - 23 mars 2010 20:24

  


Igår när solen sken fick jag en sån enorm lust att ta en tur på stan och köpa något nytt ljust och glatt att sätta på mig.

Tursamt nog för min plånbok så hade jag alldeles för mycket att göra på jobbet för att hinna ens en mycket kort sväng bland varuhusen.


Jag läste någonstans nyligen att varje gång vi står beredda att köpa något, så ska vi tänka: ”need to have or nice to have”.

 Skulle vi tänka så, skulle det nog vara färre prylar i våra hem.

Min far sa det på ett lite annat sätt.

"Det är mycket man behöver och mycket man klarar sig utan"


Och det är absolut sant.

Åtminstone då det gäller ett plagg till att hänga i garderoben.


Den verkliga lyckan - den kan man ändå aldrig köpa- bara fånga i flykten...som den där stunden med händerna fulla av sommarens bär....




Av Kaela - 23 mars 2010 20:05


En liten flicka på drygt två år från Libanon som bara väger fem kilo ska utvisas anser Migrationsverket.

Den låga vikten är en följd av hennes sjukdom - en ovanlig form av medelhavsfeber.

(Det är en ärftlig sjukdom som har fått sitt namn av att den mest förekommer hos personer vars etniska bakgrund är östra Medelhavsområdet)

Utvisningsbeslutet togs förra sommaren innan flickan var så dålig som idag.

Visst har vi väl råd att låta en liten flicka och hennes mamma stanna i Sverige där hon kan få bra sjukvård.


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/migrationsverket-vill-utvisa-doende-tvaaring_4464279.svd





Av Kaela - 23 mars 2010 16:51

Svenska kyrkan anser att en präst som bloggar alltid gör det i tjänsten.

med andra ord att en präst offentligt alltid är tjänst.

Kyrkans tidning berättar om ett fall där en person anmält prästen Karin Långström Vinge för att hon inte svarat honom på Facebook....vilket hon inte anser sig behöva...hon ser sig som privat.

En uppfattning som  inte delas av Svenska kyrkans webbchef  Lars-Ove Ljungberg som anser att en präst företräder Svenska kyrkan även när den bloggar som privatperson.

Domkapitlet i Skara kommer dock inte att ta upp anmälan mot henne.

Jag står nog lite som åsnan mellan två hötappar.

Visst företräder man (och inte bara våra präster utan alla)väl alltid sin yrkesroll - även som privatperson...men jag tänker å andra sidan att vad tar då privatlivet vägen.


http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=206230

Av Kaela - 23 mars 2010 08:37

http://kaela.bloggplatsen.se/2010/03/22/2720611-en-chans-att-se-min-arbetsplats-och-lite-av-mig-pa-tv/



För att se det korta inslaget om vårt språkcafe och en kort glimt från min arbetsplats får du titta på hela nyhetsutsändningen 22 mars 18.30 på Tv4 öst.

Gär så här: Gå in på www.frivilligcentralen.se

I högra kolumnen nedanför annonseringen om påskfest hittar du en påannonsering om denna nyhetssändning.

Klicka på "se inslaget"

Av Kaela - 23 mars 2010 08:15

De som är anhöriga till en cancersjuk person drabbas av psykiska problem dubbelt så ofta som befolkningen i övrigt.

Detta till trots erbjuds inget extra stöd till dessa personer som ju är otroligt viktiga för sin cancersjuka anhöriga förutom för sig själva förstås.

Vi har blivit bra på anhörigstöd till äldres anhöriga...men vi glömmer helt alla andra anhöriga.

 Det är en ökad belastning på de anhöriga i dag. Det ges fler tuffa behandlingar i öppenvård, och det gör att patienten vistas mera hemma, vilket är bra, men de anhöriga behöver stöd för att på bästa sätt också kunna stödja sin sjuka anhöriga.

Samtliga anhörigombud och anhörigkonsulenter i kommunerna rekryteras från äldrevården.

Kanske dags att ändra på det!


http://hd.se/inrikes/2010/03/23/psykiska-problem-okar-hos-anhoriga/






Av Kaela - 23 mars 2010 08:06

Skönt Gunilla att jag gjort rätt....

Ha en underbar dag - även om det regnar hos dig.

Det gör det här.


Kram

http://kaela.bloggplatsen.se/2010/03/22/2722551-klart-jag-ville-vara-med-gunilla/


Av Kaela - 23 mars 2010 06:12

     


Att  lycka inte är detsamma som att lyckas
att  att konsumera mycket lite kan förmera
att  mycket går åt men lite räcker
att  konstverket är viktigare än ramen
att  det är som unik och inte som kopia jag finner mitt liv
att  hur väl jag än fyller mina uppgifter och hur mycket jag än satsar, så  finns alltid någon, som snabbt och lätt fyller tomrummet, den dag jag försvunnit ur bilden
att  bara min familj och några till kommer att minnas mig med saknad något år efter att jag är borta
att  skalet ingenting säger om innanmätet
att  vara rädd om egna och andras förtroenden

att  kärleken upphör, när man slutar att bekräfta varandra
att  det  lilla i tillvaron  är det stora
att  det bara är nuet man kan räkna med
att  arrangera barns liv inte är detsamma som att vara förälder
och att "ställa upp" inte alltid är att bry sig om
att  ens barn kommer att göra om ens egna misstag och kanske några till
att  även om jag visar mina barn vägen, kommer de att gå sina egna vägar
att  mitt liv ligger i mina egna händer
att  föräldrar också haft föräldrar, deras liv kan inte bli en ursäkt för 
mitt
att  man ingenting får om man ingenting ger
att  om man ofta ler, så ser man många glada människor omkring sig
att  såren som livet ger, blir fula ärr, om man själv tillför bakterier i form av hat och bitterhet
att  förlåtelse är grunden för ett hälsosamt och bärande liv
att  utan högre vyer kan jag som människa bli ett odjur
att  själviskt förverkligande skapar konflikter
att  höga vyer och gemensamma mål
förenar
att  ljus skingrar mörker och kärlek läker sår


Ur boken: "Vishetspärlor"

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards