Direktlänk till inlägg 16 april 2016

Gerotrancendens - sista biten i livet - en fantastisk tid

Av Kaela - 16 april 2016 21:15

 



Vet inte om du har hört talas om gerotrancendens.

Teorin om gerotrancendensen uttrycker ett nytt och mer hoppingivande sätt att förstå utvecklingen genom livet och fram mot ålderdomens vishet.


Egentligen tror jag för min del att det är något som pågår med ökande aktivitet under hela
livet.

Och kanske ökar det  ännu mera under livets sista år.


Någon har sgt att det är ett bortvändande från det liv som pågår  runt omkring.
Ett sätt att gå igenom sitt liv och få förståelse för de processer det inneburit.

Och det är säkert sant att det kan vara så.


Men det jag framför allt lägger märke till när jag i mitt arbete träffar dessa riktigt gamla personer är mer än så.

Visst är det ett bortvändande från livet - mot döden.
Rädslan för döden avtar tycker jag mig se - och man försonas med att den kommer att inträffa.


Definitionerna av tid och rum förändras, så att till exempel gränsen mellan dåtid och

nutid suddas ut (Observera jag talar inte om demenssjukdomar utan om ett alldeles friskt åldrande)

Ett återvändande och kanske till och med en omvärdering av barndomen märker jag väldigt ofta i samtalen med dessa fantastiska människor.


Ungdomens tvärsäkerhet om vad som svart och vitt eller är rätt och fel ersätts med en insikt

om att gränsen är flytande och att"det finns så mycket vi inte vet, så mycket som är orsaker som vi inte ser när människor gör fel."
Att döma och fördöma är något som försvinner succesivt - och till slut är mer eller mindre borta.

Ett skeende i i livet, då man förbereder sig för livets slut.
Man är inte längre rädd för att livet ska ta slut.
Ungefär så, men  ändå så otroligt mycket mera.


Jag tror detta är något att se fram emot om en massa år - för dem av oss som får vara med så länge så vi hinner dit!


Med dessa kanske lite ovanliga och till och med märkliga tankar önskar jag DIG en skön avslutning på lördagen och en god natts sömn då det är så dags för DIG!


Här kommer kvällens citat:


"Det svåra är inte att åldras.
Det går av sig själv.

Det svåra är att vänja sig av med att vara ung."

Okänd tänkare






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards