Direktlänk till inlägg 10 maj 2016

Här och nu är allt vi har

Av Kaela - 10 maj 2016 21:00

 



Att våga ögonblicket och låta det ge oss den lektion det är sänt till oss att göra.Visst är det viktigt att vara närvarande i just det man gör - i ögonblicket som är!

Nuet är det enda vi har.
Tänk vad ett enda ögonblick kan vara laddat!

En dag består av en massa ögonblick.

Det finns alltid en risk att vi missar dem genom att hela tiden sträcka oss emot nästa ögonblick.

Det är något av det viktigaste vi kan lära oss – att njuta av ögonblicket.
Men ofta är vi någon annanstans i tankarna.
Och så missar vi det som just detta ögonblick bjuder oss på.


Att leva i ett samhälle som vårt - som  bygger mycket på prestation och resultat och  våga stå för någonting annat är modigt

Att våga ta emot det ögonblicket ger oss berikar vårt liv alldeles enormt- även om det inte ger oss minsta lilla poäng i karriärjakten-

Jag har haft en dag full av fantastiska ögonblick - möten med människor jag inte mött förr - som befruktat mina tankar med sina tankar.

Som har givit mig en inblick i en annan verklighet- deras verklighet.

Bland annat en dam på 91 år som berättade om sin tid som slumsyster i ungdomen.
Om möten och vad de förde in i hennes liv av förståelse och insikter.

Som hon har burit med sig genom ett långt innehållsrikt liv.


Det faschinerade mig verkligen.


Tyvärr har det ju blivit så, att vi nästan alltid antingen är upptagna med det förflutna eller planerar för framtiden.

Visst får vi tänka bakåt - och visst får vi se mot framtiden med hopp - men vi ska för den skull inte glömma vad just detta ögonblick vill ge oss!

. Att leva i nuet är vår ständiga gåva och uppgift.

Jag är inte alltid bra på det.
Men jag vill bli det - jag jobbar på det!


En dag har snart gått och kvällen sänker sig över våra liv.

Jag önskar DIG en underbar kväll och en god natts sömn.

Så att DU orkar fånga dina fantastska ögonblick imorgon!


Här kommer kvällens citat:


"Gripa dagen, fånga ögonblicket, ta tid med dina nära och kära, vara i ditt liv - i din ålder.
I slutändan är det allt!!"


Okänd tänkare



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards