Alla inlägg den 12 januari 2018

Av Kaela - 12 januari 2018 20:31


 



Allt oftare minns jag några ord som jag hörde på en föreläsning:
Vi är kännande människor som tänker och inte tänkande människor som känner.

Undrar om det inte blir  känslan och inte orden  och intellektet som kommer att leda oss framåt i vårt nästa evolutionära steg.

Det är känslan som öppnar upp den bok som inte kan skrivas med ord men skapas med känslan. 
Den boken som inte våra yttre ögon läsa men däremot den inre känslan som knackar på dörren och säger att det är dags nu  - dags att öppna upp dörren och kliva in till det enorma vågspel vi människor är, -  som livet är. ...


Ta min hand
låt oss gå på vandring

jag vill visa dig
hur man läser 
livet

Orden i böckerna
är texten om livet

men Livet har en egen 
bok
som saknar ord

och ändå bär 
alla svaren till oss

Och 
när vi inte förstår
det vi läser idag

bärs det till vårt hjärta
på 
morgondagens sky

Kaela

Av Kaela - 12 januari 2018 11:08

 

Bilden lånad från google

 

 

 

Grus som knastrar under skorna....en lite ovanlig känsla i januari.

Eller kanske den börjar bli ganska vanlig.
Det har varit såna här vintrar i ett par år nu.

Jag gillar inte för mycket snö eftersom jag, som ordförande i det lokala DHR i min hemstad, har många vänner i rullstol och med rullator.


Det är opraktiskt att försöka ta sig fram när snöröjningen är som den är, när det fallit ordentligt med snö ,för den som går på fyra hjul....eller två  hjul som rullatorn har.
Men helt klart är det vackrare och ljusare.

 

En morgonpromenad i parken ett stenkast från min port gav tankar....inga nya tankar...utan sådana som vi alla har runt detta med väder och klimat.

Vi har olika åsikter och olika slags längtan.

Jag pratar med många nu som längtar till snön och minusgrader nu..

Men  - vilket är viktigast - skönhetsupplevelsen eller möjligheten till framkomlighet?

 

Av Kaela - 12 januari 2018 07:54
 
   
 
 
Det skiner ingen sol idag - det är långt till våren....men den kommer och med den ljuset och värmen.
SOch även en grå januaridag har välsignelse till osspå vingen - om vi bara har ögon som ser.....



När morgonens sol genom rutan smyger,glad och försiktig,lik ett barn, som vill överraskatidigt, tidigt en festlig dag --då sträcker jag full av växande jubelöppna famnen mot stundande dag --ty dagen är du,och ljuset är du,solen är du,och våren är du,och hela det vackra, vackra,väntande livet är du!

Karin Boye

Av Kaela - 12 januari 2018 06:55

        

Idag är vädret i min stad en repris från igår. Mer eller mindre identiskt med moln ochsvag vind och +1 grad!

Frideborg och Fridolf har namnsdag idag - fredag 12 januari och jag gratulerar varmt - vilket jag också gör till DIG som har födelsedag idag!
Önskar alla bemärkelsedagsbarn en fin firardag!

Idag  är temat ör dagen:
*Marsipanens dag!


*F rideborg är ett kvinnonamn med tyskt ursprung, bildat av orden 'frid', ('fred' eller i en äldre betydelse 'skön', 'älskad') och 'borg' som betyder 'beskydd'.
Det iidigaste man vet att namnet fanns i Sverige är år 1865.
Det finns 2 134 kvinnor i Sverige heter Fridebord. Största delen har namnet som andra förnamn.
Medelåldern på namnbärarna är 77 år.


* Fridolf är ett namn med tyskt ursprung. Bildat av fridu "fred" och wolf "varg".
En äldre alternativ stavning är Fridulf. Namnet har använts i Sverige sedan 1700-talet och fanns då i almanackan.
Det återinfördes 1986 men är ganska ovanligt, speciellt som tilltalsnamn.
Totalt 455 män heter Fridolf i vårt land.

Medelåldern på bärarna är 17 år.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards