Alla inlägg den 18 januari 2018

Av Kaela - 18 januari 2018 18:51





  Tålamod.....ett ord som innehåller ordet mod.

Är man modig om man har tålamod.

Kanske - det kan nog behövas i den här tiden när allt ska ske snabbt och snabbare än snabbt.

När vi har kommit så långt i teknisk utvekling att vi kan påverka mycket av det vi ska göra så att det går fortare.

Du kan betala ganska mycket extra för att åka x2000 mellan Stockholm och Norrköping - och komma fram tio minuter fortare.

På flera ställen runt om i världen har det öppnats nya linjer för snabbtåg som går mer än 300 km i timmen (x2000 går 200 km/tim)


Så visst måste man vara modig för att förespråka tålamod.


Vad är då tålamod?


Jag skulle vilja förklara det så här: Tålamod är uthållighet i vila.

Att kunna vänta utan att tappa humöret.

Att hålla huvudet kallt men hjärtat varmt.


Ett träd växer i stillhet. 
Det gör inte så mycket väsen av sitt växande.

Det växer sig starkt, segt, tåligt och vackert.


Där har vi nog lite grand att lära oss.


Jag märkte , när julledigheten kom i år att det var svårare än vanligt attför mig att slå av på takten.

Gång efter annan dök de upp - de där "ska-bara-tankarna."

Jag var mer rastlös i kroppen än vad jag brukar vara.

Annandagens eftermiddag tog jag en lång skogspromenad - och märkte hur pulsen gick ner, hur tankarna började kännas fräscha igen.

Och jag märkte att den otålighet som gnagt ibland dagarna före jul var helt bortblåst.


Så insåg jag att även tålamodet kräver att jag slår av på takten ibland.

Att någon gång ibland ta emot dagen som den kommer - och inte minst - för oss som har möjlighet, ta en skogspromenad.

Alla har inte möjligheten.


Läste de här orden i en almanacka som hade kloka ord på sina olika blad: Tålamod handlar om att hitta på någonting medan man väntar.

Kanske är det så enkelt att få tålamod.

Att göra något - men något som inte stressar oss.

Något som låter oss finnas i vår egen takt och som också ger utrymme för tankar och reflektioner!



Av Kaela - 18 januari 2018 07:09

 


"Något av det mest tragiska som jag har lärt mig om den mänskliga naturen är att vi alla har en benägenhet att skjuta upp livet till senare. Vi drömmer alla om en magisk rosenträdgård bortom horisonten istället för att njuta av rosorna som blommar utanför vårt fönster idag."
Dale Carnegie

Av Kaela - 18 januari 2018 05:54


         

 

Troligtvis halt på morgonen i Norrköping idag. Slaskigt i går kväll och -1 grad idag. Molnigt är det även idag enligt SMHI och svag vind.

Hilda och Hildur har namnsdag idag och gratuleras varmt  - likaså gratuleras DU som fyller  år idag - torsdag 18 januari så varmt!

Idag är temat
* Internationella Nalle Puh- dagen


*Hilda är ett namn med fornnordiskt ursprung, det kommer ur namnet Hild, som var en av Odens valkyrior.
Det återfinns även i det isländska ordet hildr " - strid.
Det kan med andra ord beskrivas som "Krig.
Det finns 7 626 kvinnor i Sverige som heter Hilsa. Dessutom 3 män. 
Medelåldern på namnbärarna är 23 år.

* Hildur är ett namn med fornnordiskt ursprung, en form av Hild som är bildat från ordet hildr (strid).
Första gången namnet bevisat fanns i Sverige var 1818..
I vårt land finns 2 220 kvinnor som heter Hildur.
2 personer bär namnet5 som efternamn..
Medelåldern för namnbärarna är 71 år.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards