Alla inlägg den 11 maj 2008

Av Kaela - 11 maj 2008 14:00


Ja Frump och Sissi i Norge- absolut var det bättre förr - barndomen var ett äventyr- idag är äventyret inlagt i en bildskärm.

Då var det på riktigt- just där vi fanns!

Kramar till er!

Av Kaela - 11 maj 2008 11:04


Jag sätter mig och läser dagens tidning, tänker att nu ska jag få mig en bild
- men ingen orkar längre räkna liken, det handlar mest om vem som bli'tt skild.
Jag bäddrar som en galning, men mitt sinne fylls av skräp!
Det är formen hit och formen dit
och en massa annan skit
- och reportage om hur man onanerar!
Det är naket här och naket där,
nån artist blir kysst av Per och silicon i bröst som exploderar.
Förvirrat läser jag om Britney's killar och återtåg som kallas rockenroll,
Kicki har visst börjat pillertrilla och några har haft sex vid nån atoll!
Att The Hives är bäst är sanningen idag!
När dom hänger folk och sticker dolk i ryggarna
och knäcker dom som någon gång tar ton och reagerar.
Det är innelistor, utelistor, "han är cool" och "han är trist"
- när sanningen av pressen får regera!
När jag sen till slut har tappat kollen och avtrubbningen blivit helt total
så sitter jag i soffan med kontrollen som ett fån, den  nya tidens slav.
Jag zappar som en galning, är förlorad, jag är död!
Det är bingo hit pch bingo dit - Gunde ler!
Kom hit och vinn en bil när lyckan kablas ut ur apparaten.
Gör om mig här, gör om mig där, glöm bort vem du egentligen är
- när sanning sponsras av kapitalet!

okänd poet

Av Kaela - 11 maj 2008 11:01



Först så överlevde vi att födas av mammor som rökte och drack under graviditeten.
Dom tog magnecyl och alla möjliga läkemedel, åt blue cheese-dressing och åt tonfisk direkt ur burken, men blev aldrig testade för diabetes.
Efter detta trauma blev vi lagd på mage för att sova i en spjälsäng målad i en rosa eller babyblå färg med hög blyhalt.

Vi hade ingen barnsäkerhet på medicinburkar, dörrar eller fönster och när vi cyklade hade vi ingen hjälm!!


För att inte tala om vilken risk vi tog när vi liftade!


Som spädbarn och barn åkte man bil utan barnstol, bilkudde, säkerhetsbälte eller airbag (!).


Vi drack vatten direkt ur trädgårdsslangen och INTE ur glas eller flaska...
Vi delade läsk med flera kompisar och drack direkt ur flaskan och INGEN dog av detta.
Vi åt muffins, mammas bullar, vitt bröd, riktigt smör - och hade för mycket socker på cornflakes och i långfilen,
inte blev vi överviktiga för det!!


Varför det?
Jo. för att: VI VAR ALLTID UTE OCH LEKTE!


Vi kunde gå hemifrån på morgonen leka hela dan och kom hem när gatlyktorna var tända.
Ingen kunde nå oss på hela dan OCH VI VAR OKEJ!
I timmar kunde vi bygga lådbilar av skräp för att sedan åka ned för någon backe och då upptäcka att vi glömt bromsarna.

Efter att vi åkt in i träd och buskar ett par gånger lärde vi oss att lösa problemet.


Vi hade inga Playstation, Nindendos, X-box, ingen video eller DVD, inga 150 kanaler på TV:n, inget surroundljud, CD-spelarem inga MOBILTELEFONER, DATORER, inget internet eller MSN.
Vi hade VÄNNER - och dom fann vi UTOMHUS!!


Vi föll från träd och tak, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder! Och inte 17 blev någon stämd eller anmäld för det.


Vi åt maskar och kakor gjorda av sand eller jord
Och inte fortsatte maskarna att leva i magen!!
Vi fick luftgevär vid 10 års ålder, vi hittade på spel och lekar med hjälp av en pinne och en tennisboll, och fast man sa att det kunde hända, så var det inte så många som fick sina ögon utpetade av pinnar.
Vi cyklade eller gick till kompisar, ringde eller knackade på och ibland steg vi bara in och pratade med dem.
Fotbollslaget hade uttagningar och alla blev inte uttagna, - dom som inte blev det, fick lära sig att handskas med besvikelsen.


OTROLIGT ELLER HUR?


 

Tanken på att våra föräldrar skulle stå på vår sida om vi bröt mot lagen fanns inte. Dom var faktiskt lagens högra arm!


Denna generation har faktisk fostrat dom största risktagarna, problemlösarna och investerarna någonsin!!

Dom senaste 50 åren har varit en explosion av uppfinningar och nya idèer.
Vi hade frihet, misslyckanden, framgång och ansvar och vi lärde oss att ta allt detta!


Om du är en av dem så; GRATTIS!

Av Kaela - 11 maj 2008 10:22


Vad lever du för?
Vad är för dig det viktigaste i livet?
Kan du nämna allt med ett ord?
Det kan framstås som svårt, men jag tror att det finns ett ord så allomfattande att de uttrycker allt på en gång.
Ett ord där alla känner igen sitt sökande, sin längtan.
Ordet är kärlek.
Kärleken är vårt djupaste behov.

När jag tänker på detta med att älska och på kärlek så minns jag en studiekamrat av romskt ursprung som sa: "jag förstår mig inte på er svenskar- ni har ett enda ord för kärlek och så säger ni att ni älskar havregrynsgröt.
(Detta var på den gamla goda tiden då Axa hade någon slags reklam med just uttrycket "älskar havregrynsgröt")
Hon berättade också för mig att romanin har olika ord för älska beroende på vad det är för kärlek man talar om.
Kärlek till sin partenr, sina barn, sona föräldrar, naturen, Gud, djur osv...osv...

Visst skulle det underlätta om vi hade det.
Och det skulle bli mycket mindre missförstånd.
På tal om missförstånd så drar jag mig till minnes en kongress där jag med make varit värdpar för en norsk talare.
I sitt sluttal vände han sig till mig (min man var inte där just då) och säger:"tack för samlaget"
Gissa om jag ville sjunka genom golvet.
Jag vet inte vad norskan har för ord för det vi kallar samlag. Men tydligen har man (eller hade för si så där 25 år sedan) ordet samlag för samvaro.

Av Kaela - 11 maj 2008 10:15


När Walt Disney sökte finansiärer till sitt Disneyland sprang han från bank till bank med sin idé,
men fick nobben överallt.
Han hade en dröm, en vision, men inga pengar.
Till slut lyckades han intressera TV för denna idé och det blev hans stora lycka.
1955 invigdes Disneyland i Anaheim. Kalifornien

Av Kaela - 11 maj 2008 09:48



Vi är det vi tänker
Vi blir det vi tror
Vårt liv är det som vi visualiserar
Vårt liv är det vi säger att det är


Vi kan förändra vårt liv
genom att förändra våra tankar


Barbara Berger

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards