Alla inlägg den 3 maj 2008

Av Kaela - 3 maj 2008 21:29

En liten bild på min underbara dotterdotter Pixie -

Om ni blir trötta nu- hur ska det inte bli i augusti när det kommer ytterligare ett älskat barnbarn!

Av Kaela - 3 maj 2008 21:02

anebettan tack för dina fina ord- och glad att du hittar små korn som betyder något för dig på min blogg.

Att dela med sig är det bästa jag vet!


Och trollpackan - såklart man har rätt att må bra.


kramar till er

Av Kaela - 3 maj 2008 19:03



Ensam har du vandrat som den enda i ditt slag

Du hittade en annan som var prickig: Det var jag

När jag talar tar du in varenda tanke, varje ord

Du följde mina tankar, du nickade, förstod

Min kropp som varit fängslad i många kalla år

Väcktes av din närhet. Den läkte många sår
Okänd poet

Av Kaela - 3 maj 2008 19:00



Kloka människor lär av sina misstag, visa människor lär av andras misstag
Okänd tänkare

Av Kaela - 3 maj 2008 18:58

Hellre ett jättestort EQ än ett jättehögt IQ.
Vad skall man med en massa intelligens till om man inte kan fungera socialt med andra människor? Då är det ju inget värt, ex, du kan göra jättebra beräkningar av vad det nu må vara, till ex på hur du konstruerar en bil, hus eller någon teknisk pryl. Tänk att bara kunna detta och inte kunna fungera socialt. Då är det bättre att vara lite mindre smart och ha en stor social kompetens. Det bästa kanske vore att ha mycket av både eq och iq, men lär väl inte hända.

Av Kaela - 3 maj 2008 18:37

 


Som person har jag rätt:
Att vara som jag är,
att tycka om mig själv och att förlåta mig själv.
Att säga nej, utan att känna mig självisk.

Att både känna och uttrycka ilska.
Att be om hjälp och om vänskap.

Att bli behandlad som en människa.
Att ibland vara ologisk.

Att göra misstag, och att ta ansvar för vad jag gör.
Att ändra mig.

Att säga, jag vet inte.
Att säga, jag håller inte med.

Att säga, jag förstår inte.
Att få respekt för vad jag tycker och tänker.

Att få mina behov betraktade som lika viktiga som andras.
Att berätta om mina behov för någon.

Att bedöma mitt eget beteende och ta ansvar för vad mitt uppträdande, mina känslor och tankar får för konsekvenser.

Att utvecklas, lära nytt och förändras.
Att ibland ställa krav på andra.

Att må bra fast andra mår dåligt.
författare okänd

Av Kaela - 3 maj 2008 16:16

 KYCKLING ÄR JU NYTTIGT KÖTT OCH GANSKA BILLIGT FORTFARANDE (ÄVEN OM DET ÄR EN FJÄRDELEL VATTEN I DE FRYSTA.)
SÅ JAG HAR SAMLAT PÅ MIG NÅGRA RECEPT SOM JAG DELAR MED MIG AV MELLAN VARVEN!




TILL 4 PERSONER BEHÖVER DU
4  kycklingfiléer (á 90-120 g)
4 4skivor parmaskinka
4 4blad färsk salvia
salt och malen svartpeppar
1  msk olivolja till stekning

BÖNSALLAD
200 g kokta kidneybönor
200 g kokta black eye bönor
100  g soltorkade tomater i olja, avrunna och skivade
1  st rödlök skivad
1  msk olivolja till löken
en kruka färsk basilika
en knippa persilja
DRESSING

3  msk rödvinsvinäger
4  msk olivolja
1  msk dijonsenap
salt och malen vit peppar

 GÖR SÅ HÄR



 Värm ugnen till 175°. Bryn kycklingen och krydda med salt och peppar. Lägg på ett salviablad på var kycklingfilé och linda parmaskinkan runt.
Lägg paketen i en ugnssäker form med skarven neråt. Ugnsbaka i 15 -16 min.


Skala och skiva rödlöken.
Hacka basilika och persilja.
Fräs löken i olja i en stekpanna.
Lägg i bönor och soltorkade tomater.
Värm lätt och avsluta med att tillsätta örterna.
Slå över dressingen.


Servera salladen varm eller kall tillsammans med kycklingen.

Av Kaela - 3 maj 2008 15:39


Han körde längs motorvägen i 110 km fart när det plötsligt hände.

Något vid vägkanten fångade hans uppmärksamhet och när han vände blicken tillbaka i färdriktningen hade han bara en sekund på sig att reagera.

Det var nästan försent.
I ett försök att rädda livet lade han omedelbart motorcykeln i en vansinnig sladd som tycktes vara i evighet.
I plågsam ultra-rapid gled han in under bilen.

Tanklocket lossnade på motorcykeln och det värsta tänkbara hände, bränsle rann ut och antändes.
Sedan minns han ingenting förrän han vaknade upp i en sjukhussäng med fruktansvärda smärtor. Han kunde inte röra sig och han var rädd för att andas.Det gjorde så ont.

Tre fjärdedelar av kroppen var täckt av tredje graden brännskador. Ändå vägrade han att ge upp. Han kämpade sig tillbaka till livet och fortsatte sin karriär inom affärsvärlden, bara för att drabbas av ett nytt slag.  En flygolycka gjorde honom lam från midjan och neråt.

I varje människas liv kommer ögonblick då hennes yttersta krafter sätts på prov.
Ett ögonblick när livet tycks fruktansvärt orättvist.
Ett ögonblick när vår tro, våra värderingar, vårt tålamod, vår medkänsla, vår förmåga att härda ut - allt detta drivs till sin yttersta gräns och över den.
Några ser såna prövningar som en chans att bli bättre människor - andra låter sig krossas.
Har du någon gång undrat över var skillnaden ligger i olika människors sätt att svara upp emot livets utmaningar?
Det har jag sannerligen gjort.
Under större delen av mitt liv har jag faschinerats över av vad det är som får människor att reagera som de gör. *
Så länge jag egentligen kan minnas har jag varit besatt  av att upptäcka vad som skiljer dessa människor från andra.
Vad är det som gör en människa till en ledare, en vinnare?
Hur kommer det sig att det finns så många människor som lever ett glädjefyllt liv trots motgångar medan andra som tycks ha det mesta goda som livet kan erbjuda lever i hopplöshet, vrede och desperation?
Låt mig berätta ett annat livsöde.
Denne mans liv verkade mycket ljust.
Han var en rik, enormt talangfull underhållningsartist med en stor publik. Vid tjugotvå års ålder var han den yngste medlemmen i Chicagos berömda teatersällskap Second City.
Han blev truppens stora stjärna, gjorde succe på en teater i New York.
Sedan blev han en av landets mest efterfrågade filmstjärnor.
hHn sadlade om till musicals och upplevde samma framgång.
Han hade beundrande vänner, ett lyckligt äktenskap, underbara hem i New York och Marthas Wineyard.
Han tycktes ha allt en människa kunde önska sig.
Vilken av dessa båda människor skulle du helst vilja vara?

Låt mig berätta lite mer om de båda männen.
Den förste är en av mest vitala, starka och framgångsrika människor jag känner.

Han heter W. Mitchell och lever och har det bra i Colorado.
Efter den förfärliga motorcykelolyckan och flygolyckan har han haft större framgångar och känt mera glädje än de flesta människor får under sin livstid.
Han har personlig relation till några av de mest inflytelserika personerna i USA.
Han lever i ett harmoniskt förhållande med en kvinna och arbetar på att bli vald till guvernör i Colorado.

Den andre mannen kanske du känner till.
Han hette John Belushi.
Han var en av de mest namnkunniga skådespelarna under sjuttiotalet.
Belushi hade färmågan att berika andra människors liv men inte sitt eget.

När han dog vid trettiotre års ålder av vad som betecknades akut förgiftning av kokain och heroin förvåande det inte många som kände honom.
Mannen som utåt sett hade allt var en viljelös knarkare, åldrad i förtid.
Ur boken "Din gränslösa styrka" av Anthony Robbins

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards