Alla inlägg den 8 april 2008

Av Kaela - 8 april 2008 22:46


Klockan springer när den kommer över 20.00 på kvällen.

Varje kväll samma visa.

Bestämmer mig för att komma tidigt i säng...men tror nån det.

Icke.

Men NU ska jag i alla fall se till att stämma träff med John Blund.

Sov gott alla sena nattvandrare!

Av Kaela - 8 april 2008 20:50


Det här med granarna som Rebecca berättar om är lika fashinerande som Ismannen.

Jag gissar att ni hört talas om mannen som man hittade på en glaciär i Sydtyrolen.
Om inte så läs här...jag har läst en hel bok om honom och det är urfaschinerande att en nästan helt bevarad människa hittas flera tusen år efter det att han dog.:

http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=133


Av Kaela - 8 april 2008 20:48

Jag är spelman, jag skall spela på gravöl och på dans,
i sol och när skyar skymma månens skära dans.
Jag vill aldrig höra råd och jag vill spela som jag vill,
jag spelar för att glömma att jag själv finnes till.

Jag vill inte tröska råg och jag vill inte repa lin,
ty den hand som stråken skälver i skall hållas vek och fin.
Ni får inte ge min bannor eller kalla mej för lat,
fast jag stundom hellre hungrar än jag spelar för mat.

Jag vill inte gräva jorden, jag vill inte hugga ved,
jag vill drömma under häggarna till solen hon gått ned.
Och i kvällens röda brand ska jag stå upp med min fiol
och spela tills ert öga lyser hett som kvällens sol.

Jag ska spela när ni gräva era kära ner i jord,
jag ska spela hela sorgen i en visa utan ord.
Och det svarta som var döden och som hälsat vid er säng,
det skall forsa som en strömmande sorg från min sträng.

Jag ska följa genom dalarna i höstens höga natt,
och i rök från hundra milor ska jag sjunga som besatt.
Och när natten böljar becksvart över skogstjärnens skum,
mina basar skola ropa djupt ur mänskosjälens rum.

Tre sorgens strängar har jag - den fjärde har gått av,
den brast i en skälvning på den bästa vännens grav.
Men ända in i döden vill jag följa er med sång -
och jag vill dö och jag vill spela till uppståndelse en gång.
Dan Andersson

Av Kaela - 8 april 2008 19:57

I Dalarna har de hittat tre granar, ännu levande, som är mellan ca 5000 och ca 8000 år gamla. Dessa tre träd började växa där ungefär när inlandsisen drog sig tillbaka. Forskarna är särskilt intresserade av dessa träd ur ett klimatperspektiv - eftersom de har hunnit med att känna av flera olika klimat under sin livstid. Om granar kunde tala, skulle dessa tre ha mycket att berätta, redan "minstingen" i trion har sett i alla fall 4800 år komma och gå där på fjället...


Läs mer - och se bilder - här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2214606.ab

Av Kaela - 8 april 2008 19:56

Ja Meja...visst är det sant.. att bli arg är dumt- ändå blir man det ibland.

Så där irriterat arg blir man väl egentligen bara när man är trött.

Men jag kan bli arg på ett sätt som jag vill kalla heligt vred.

På dumheter, elakheter, ironi och alla elaka saker istället för att uppmuntra varandra och vara vänliga.

Kram!

Av Kaela - 8 april 2008 19:17

Fläskfile med svampsås
4 port.


500g fläskfilé
2 msk smör eller margarin
salt och peppar

Sås:
250g färsk svamp
1 hackad scharlottenlök
2 msk smör eller margarin
2 msk vetemjöl
3 dl köttbuljong + 1 dl steksky
1 dl grädde
½ msk soja

Putsa och skär filén i skivor. Stek dem i matfett, salta och peppra. Lägg över köttet på ett fat och täck med folie. Skölj ur stekpannan med 1 dl vatten. Spara det till såsen.

Sås:
Ansa svampen och skär den i bitar. Stek lök och svamp i matfett. Strö över vetemjölet och blanda. Tillsätt köttbuljong + steksky och grädde. Låt såsen sjuda ca: 5 minuter under omrörning. Tillsätt soja. Smaka av med salt och peppar. Lägg ner köttet i såsen och låt allt bli varmt.

Servera gärna till kokt ris och haricort verts.
Till omväxling brukar jag ibland servera pressad potatis till.

Av Kaela - 8 april 2008 18:43


Kom ihåg!
Varje minut du är arg är 60 sekunder av förlorad lycka

Av Kaela - 8 april 2008 18:42

En grupp yngre studenter studerade världens sju underverk på en geografilektion. Vid slutet av lektionen bad läraren eleverna att skriva ned det dom trodde var de 7 underverken av idag.
Nästan alla elever skrev följande lista:

1. Egyptens pyramider

2. Kinesiska muren

3. Taj Mahal i Indien

4. Statyerna på Påskön

5. Pyramiderna i chichen ITZA i Meiko

6. Colosseum i Rom

7. Alhambra i Spanien.

Efter att ha samlat in alla svaren, upptäckte läraren att en ung flicka satt mycket tyst och hade inte ens börjat skriva. Han frågade henne därför vänligt om hon hade svårt för att göra en lista. "Ja," svarade den unga flickan, "jag har svårt att skriva min lista eftersom det finns så många att välja på." Läraren svarade,"Berätta vad du funnit så kanske jag kan hjälpa dig."
Den unga flickan tvekade, men satte därefter igång med att skriva:

1. Att se

2. Att höra

3. Att vidröra

4. Att känna.

Hon tvekade en stund och fortsatte sedan

5. Att springa

6. Att skratta

7. Att älska

Tänk så lätt det är att se på dessa minnesmärken som mänskligheten skapat och betrakta dem som underverk, medan vi inte ens ser de fantastiska gåvor som vi alla har begåvats med gratis

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards