Alla inlägg den 14 september 2010

Av Kaela - 14 september 2010 20:05

  




När regnet faller

och du står övergiven


när inget blev som du tänkt

och dagen känns svart


Då är jag där

och mitt hjärta

gråter dina tårar


i tusen tankars flöde

skickar jag ljus i din väg


för att du ska minnas

att det som känns som sorg

är en växt

mot ökad insikt och vidare vyer

 Kaela

Av Kaela - 14 september 2010 08:01

Var du en av dem som började använda handsprit under influensaepedemin i vintras?

Jag tror att många av oss föll för den reklam som sa att det var viktigt då.

Västerås Läns Tidning skriver om en studie från University of Virginia som säger att handspriten hade mycket liten effekt.


Även Dagens Nyheter skriver om handspritsförsäljningen hållit oss friskare eller inte.

Så då kan vi kanske spara några kronor i höst genom att inte köpa en ny flaska.

Men eftersom man av den här studien också kan dra slutsatsen att de flesta virus smittar genom luften och inte genom ytor så kanske vi får gå omkring med munskydd istället.

Skämt åsido - bakterier dör av sprit, så mot bakterier är handsprit mycket effektivt – det är främst därför man alltid spritar så mycket på sjukhus, där det stora hotet är resistenta bakterier.

Virus är lite annorlunda.. En del slags virus tar skada av ordentliga alkoholhalter medan andra är mindre känsliga om jag förstått saken rätt.

Jag tror att fden lavinartade försäljningen av handsprit till största delen beror på att vi är vana vid att se konsumtion som lösningen på alla problem.

Kanske den bästa åtgärden mot smittspridning faktiskt är tvålen !

För att tvätta händerna är ju viktigt - både för att skydda oss själva och andra.



Av Kaela - 14 september 2010 06:01

Lotta Holmgrens blogg vill jag gärna rekommendera - och särskilt det avsnitt du hittar här.

Tala om att vara medmänniska.

Om vi alla reagerade så här snabbt på en medmänniskas nöd skulle vi på nolltid förvandla vårt land till en ännu bättre plats.


Av Kaela - 14 september 2010 05:32

Svenska Dagbladet skriver att många väljare i år är beredda att taktikrösta.

Det vill säga rösta på ett annat parti än sitt förstahandsval för att förhindra att partier som närmar sig gränsen för att ramla under 4% ska åka ur riksdagen.

De regeringspartierpartier som framför allt kan vänta sig taktikröster är enligt SIFO:s undersökning KD och C.

När det gäller den rödgröna sidan är det är det Miljöpartiet och Vänstern som kan vänta sig att få del av dessa röster.


Återstår att se hur rätt SIFO har.

Men utan tvekan tror jag att det ligger något i det.

Vi vill ha den balans vi faktiskt har genom de etablerade partierna är min gissning.



Av Kaela - 14 september 2010 05:27

  



Går en sol ned för dig, så stå inte och se mot väster! Se mot öster.

Théodore Agrippa d´Anbigne

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards