Alla inlägg den 7 september 2010

Av Kaela - 7 september 2010 17:09

Nu sitter jag här på jobbet och inser att klockan nog blir sju ikväll också innan jag kan låsa och larma och ta mig tre mil hem.

Men det är ett underbart och faktiskt historiskt hus jag sitter i.

I detta hus där Frivilligcentralen nu ligger startade Sveriges första dagis eller kindergarten som jag gissar man sa då 1904.

Om jag minns rätt den 20 april.

Eftersom grundarna - systrana Maria och Ellen Moberg  fått sin utbildning hos tysken Friedrich Fröbel (troligen pedagogen på modet just då) kallas huset Fröbelstugan.

Om du klickar på Fröbelstugan kommer du till en sida där du faktiskt kanm se en liten del av huset på bilden högst upp till höger och det mindre huset till vänster är Fröbelstugan.

Ett hus i mänsklighetens tjänst sedan länge alltså.






Av Kaela - 7 september 2010 16:34

Ett 50 tal vårdcentraler i Skåne har datorstrul enligt Sydsvenska dagbladet.

Det för med sig läkare inte kan skriva remisser och inte heller skriva ut recept.

Skandalöst att säkerheten är så minimal.

Visst kan datorer och nätverk strula - men kanske måste man ha någon form av back-up inom ett så känsligt område som sjukvården.

Sjuka måste alltid kunna få sin medicin!

Av Kaela - 7 september 2010 13:28

  

 

I Sverige fick vi en ny lag om åldersdiskriminering  men den nya lagen mot diskriminering tar bara upp åldersdiskriminering på arbetsplatser.

Men åldersdiskriminering sker överallt i samhället .

Bara en sån sak som att det bara är den som är under 65 år som kan få personli assistans om den drabbas av en stroke eller annan funktionshindrande sjukdom eller olycka.

 

Hemtjänsten i all ära.

De utför ett gigantiskt arbete, men de skulle inte klara av att ge någon möjlighet att leda studiecirklar på kvällstid under 3 timmar.

Inte skulle de kunna följa någon till styrelsesammanträde.

Än mindre att följa med på föreningsmöten eller församlingsaftnar.

För att inte tala om biblioteks-, konsert eller teaterbesök.

 

Personer med funktionshinder gör allt detta och mer till.

 

LSS = Lagen om särskilt stöd stöd vid vissa funktionshinder gjorde skillnad och den bör få fortsätta att göra skillnad, även när människor fyllt 65 år!

Eller är det meningen att man då ska nöja sig med att öppna fönstret och mata fåglarna...titta på TV och läsa en bok ( om nu inte funktionshindret stoppar en från att läsa.

 

Så nu vet du att om du ska ha en stroke eller liknande - se till att få den före 65 års ålder - då får du även behålla (men inte utöka assistansen även efter 65....



Av Kaela - 7 september 2010 08:37

Syra maten och må bättre skriver Gefle Dagblad.

Jag minns att min mormor syrade både det ena och det andra...och trots att vi har nu har frysboxar är det kanske skäl att syra en del av höstens skörd av både det ena och det andra.

Det stärker ju bland annat immunförsvaret och det behöver vi inför den långa kalla mörka årstid som väntar när vi är mera inomhus och mera nåbara för diverse virus och baciller.


I södra Östergötland (Boxholm) finns ett ekologiskt företag  "Tistelvind"där man inte precis kan hitta recept på hur man gör men där man kan rådfråga.

Bor du i närheten, eller passerar - ta dig tid för en titt och en doft.....det är väl använd tid!







Av Kaela - 7 september 2010 08:28

Blekinge Läns Tidning skriver om att man i Karlskrona har ett projekt för att "göra gamla människor unga igen"

genom dans och bilar och kläder från deras ungdom.

Jag kan inte hjälpa att jag stöts av uttrycket: "göra gamla människor unga igen".

Som att ungdomen vore det enda värdefulla i livet.

jag skulle kanske önska att man hade sagt att man skulle se till att dessa äldre vänner fick återuppleva det tidsenliga från sin ungsom och därigenom bli mera "levande".

Att vara ung är överskattat - det är betydligt roligare att ha kommit en bra bit i livet!



Av Kaela - 7 september 2010 06:17

  


Jag talar om oro och ensamhetskval
Jag tigger dig om att förstå mig
Men ändå - jag sållar försiktigt mitt tal
Jag släpper dig inte inpå mig

Försiktigt, försiktigt! Man vet inte än
kan inte så säkert bedöma...
Men vad är jag rädd för - du är ju min vän
nu har jag väl inget att gömma?

Åjo, säger skräcken som bor i min själ
Javisst, det är alldeles riktigt
Det sanna inom en skall tigas ihjäl
Försiktigt, försiktigt, försiktigt!

Av Kaela - 7 september 2010 06:08

  

 

 

 

Nu och då dyker det upp ett mail med ett bildspel....och med tänkvärda tankar som ackompajerar bilderna...

Häromdagen kom detta och jag följer uppmaningen som åtföljde att dela detta med sina vänner....så varsågod:

 

Ta Dig tid…



Ta Dig tid att älska…
Det är den eviga ungdomens hemlighet

Ta dig tid att gråta…
Det visar på ett stort hjärta!

Ta Dig tid att läsa…
Det är kunskapens källa!

Ta Dig tid att lyssna…
Det är visdomens styrka!

Ta Dig tid att tänka…
Det är nyckeln till framgång!

Ta Dig tid att leka…
Det är barndomens hälsa!

Ta Dig tid att drömma…
Det är lyckans källa!

Ta Dig tid att leva…
För tiden går… fort
Och kommer aldrig åter



Det är musik för hjärtat!
Ta Dig tid att skratta…

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards