Alla inlägg under augusti 2013

Av Kaela - 23 augusti 2013 05:40

Idag är det fredagen 23 augusti och Signe och Signhild har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


17 591 kvinnor i vårt land har förnamnet Signe.

Av dessa har 7 165 namnet Signe som tilltalsnamn.

Signe är ett fornsvenskt namn, ursprungligen Signhni som är sammansatt av orden sig, seger och ny som betyder ny, ung.

Har funnits i Sverige sedan 1382

Historiska personer som buit namnet: Hagbard och Signe är en saga om omöjlig kärlek med sorgligt slut, en fornnordisk Romeo och Julia.

Signe Hebbe, 1837-1925, operasångerska och pedagog.

Signe Björnberg, 1896-1964, författare som skrev under pseudonymen Sigge Stark.



1 608 kvinnor i Sverige har förnamnet Signhild.

Av dessa har 466 namnet Signhild som tilltalsnamn.

Signhild är ett nybildat namn med fornnordisk klang som är sammansatt av orden sig, seger och hild som betyder strid.

Har funnits i Sverige sedan 1859.


Av Kaela - 22 augusti 2013 21:34

 





Ingen djupblå sommarhimmel
kommer så andlöst nära

som hösthimlens
morgonlek
med den skira dimman
över insjön


ingen grönskande
sommardag
speglar en sådan stillhet
som de dunkelgråa vågornas
stilla svall mot stranden


där suddas gränserna ut
våra ögon blir genomskinliga
och ljudet av våra röster 
                       

                                                  


           når långt

Kaela

Av Kaela - 22 augusti 2013 15:54


 



Det här med att vara ensam beskriver ett tillstånd som kan vara väldigt olika.

Att vara för sig själv behöver inte betyda att man känner sig ensam.

Att vara bland många människor behöver inte heller betyda att man känner gemenskap.


Ibland tror jag att ensamhetskänslan är en inre känsla.


Alla vill är ju egentligen att någon ska se just mig.

För den vi är är innerst inne .


Först då skulle vår ensamhetskänsla släppa.


Jag hör många människor i samtal på mitt arbete säga just så.


Om bara någon såg.....såg just mig....vem jag verkligen är...jag är så ensam...


Ordet ensam har en så begativ klang.

jag tänker ibland på att ordet alone på engelska betyder ensam. Men - att det också kan betyda ifred. Lämna mig ifred!


Sverige har enligt ett antal olika undersökningar den högsta procenten ensamboende i hela världen.

Antalet enpersons - hushåll har passerat fyrtio procent, och det kommer inte att dröja så länge innan varannan svensk är ensamstående. D

et här är internationellt sett astronomiska sif­fror.

Så det är inte konstigt att ensamhet är ett problem i vårt land.

Särskilt om ensamheten inte är sjävvald.

Mina make eller maka är död - har gått före mig...och jag är ensam.

Just den ensamheten möter jag ofta i mitt arbete och det är en ensamhet med bjärt svarta sorgkanter!

Och jag tror att dessa som vars tvåsamhet brutits av döden, utgör en ganska stor del av ensamhushållen.


Så finns det unga som inte träffat sin livskamrat ännu.


Och -- förstås - en liten del som valt att leva ensamma.

Men jag tror att den delen är försvinnande liten.

Ensamheten - när den inte är självvald blir nästan alltid till börda.


Eftersom ordet ensam i sig inte säger något om hur det ligger till med graden av frivillighet, så undviker vi det helt enkelt mer och mer.

För säkerhets skull.

Nästan ingen är längre ensam i Sverige.

Man är själv....


Men ofta själv med sin stora ensamhet är jag rädd....








Av Kaela - 22 augusti 2013 09:59

Idag är det torsdagen 22 augusti och Henrietta och Henrika har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


3 614 kvinnor i Sverige  har förnamnet Henrietta.

Av dessa har 490 namnet Henrietta som tilltalsnamn.

Henrietta är en svensk form av det franska namnet Henriette som i sin tur härstammar från det forntyska namnet Henrik som är bildat av orden heim, hem och rik som betyder härskare.

Har funnits i Sverige sedan 1675


I vårt land finns  365 kvinnor som har förnamnet Henrika.

Av dessa har 58 namnet Henrika som tilltalsnamn.

Henrika är ett forntyskt namn som är bildat av orden heim, hem och rik som betyder härskare.

Har funnits i Sverige sedan 1676

Av Kaela - 21 augusti 2013 08:16

Möt Eva Bäcklund i artikeln i Gefle dagblad.

CP-skadad och ensamstående mamma.

Det finns hjältinnor mitt ibland oss.

Ingen trodde hon skulle klara det när Jonas föddes.

Varken Gävle kommun eller hennes egen mamma.

Men Eva har klarat det.



Klicka här för att komma till artikeln

Av Kaela - 21 augusti 2013 08:04

Idag är det onsdagen 21 augusti och Jon och Jonna har namnsdag!


Jag gratulerar!



 


 6 070 män  i vårt land har förnamnet Jon.

Av dessa har 3 258 namnet Jon som tilltalsnamn.

20 kvinnor bär också namnet - 4 av dem som tilltalsnamn.

38 personer har namnet som efternamn.

Jon är en nordisk kortform av Johan som är en svensk form av det ursprungligen hebreiska namnet  Johannes som betyder Gud har förbarmat sig.

Har funnits i Sverige sedan 1000-talet.

En Jon som många hört talas om är spelmannen Jon, spelad av Alf Kjellin, i filmen Driver dagg faller regn från 1946.


Det finns 5 463 kvinnor som har förnamnet Jonna i Sverige.

Av dessa har 4 633 namnet Jonna som tilltalsnamn.

1 man bär också namnet, men använder det inte som tilltalsnamn.

Som efternamn bärs namnet av 1 person.

Jonna är en kortform av det ursprungligen hebreiska namnet Johanna som betyder Gud har förbarmat sig.

Har funnits i Sverige sedan 1600-talet - även om det är något oklart då namnet fanns här för första gången.

Av Kaela - 20 augusti 2013 19:57

Av Kaela - 20 augusti 2013 07:30

 




Vår syn på frihet är ibland en smula märklig.

Vi får ibland för oss att frihet är lika med avsaknad av gränser, att vara fri är lika med att inte behöva rätta sig efter någon annans uppfattning, påbud eller förbud.

Att frihet är detsamma som avsaknad av gränser.

 

Medan jag tror att frihet är en inre känsla.

Att man faktiskt kan vara fri även om man sitter i fängelse.

 

Att frihet innebär att våga ledas av kärlek och inte av rädsla.

 

Kärlek och rädsla är två sidor av samma mynt. Kärlek och rädsla är varandras motsatser som ljus och mörker.

I avsaknad av kärlek, så skapas rädsla. I kärlekens ljus, så försvinner rädslan.

Kärlek är den starkaste kraft som finns.

Det finns ingen starkare helande kraft än kärlek.

 

Kärlek förvandlar människor, utan att egentligen göra någonting.

Bara närvaron av kärlek förvandlar människor.

Kärleken till oss själva gör att vi vågar visa den fina människa vi innerst inne är.

Och är faktiskt förutsättningen för att kunna älska någon annan.

 

Att älska någon är att se och acceptera och älska den som den är.

När vi älskar någon ´ger vi denne rätten att vara sig själv.

Och ingen är mera fantastisk - än den som ett original.

Låt oss älska fram originalet hos varandra.

Världen är ju överfull av kopior.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards