Alla inlägg den 6 augusti 2013

Av Kaela - 6 augusti 2013 19:34

Foton i min blogg har mestadels mannen i mitt liv stått för hitintills.

Men nu har också jag fått en Iphone - och börjar så smått ta lite egna bilder.

Här får ni se ett prov- bra kamera men ingen van fotograf.


Hortensian som står på båda sidor om vår ingång har blommor stora som barnhuvuden. Den orkar knappt bära upp sina blommor.

Måste faktiskt ha stöd


 

Av Kaela - 6 augusti 2013 19:13

Ölands djurpark har en lite underlig regel för när barn ska betala.

Om man är under en meter lång går man in gratis, men är man över en meter kostar det 350:-

Milla 3 år kunde inte gå in eftersom hon var 102 cm och hennes föräldrar inte hade råd att betala en biljett också till henne.


Borde det inte vara ålder som avgör?



Jag kan dessutom tycka att barn ska gå in gratis tills de är åtminstone 18 år.

(Barn blir ju inte plötsligt självförsörjande varken vid 1 meters längd eller vid tre år.)

Det skulle öppna för barnfamiljer med svag ekonomi att kunna göra något roligt under barnens sommarlov.

Jag tror till och med att till exempel djurparkerna skulle tjäna på det eftersom det skulle bli flera familjer som kunde besöka.


Läs artikeln i Aftonbladet

Av Kaela - 6 augusti 2013 12:30

  Vi kommer att se helt nya bankomater snart - oavsett vilken bank vi tar ut våra pengar på.

Alla banker ska ha samma modell.

Bara man lärt sig det nya blir det nog bra.

Man slipper fundera om man hamnar framför en bankomat man inte tidigare sett!


Läs artikeln i Svenska Dagbladet!   

Av Kaela - 6 augusti 2013 05:49

 



En ny dag!


Himlen är röd vid horisonten och i den gamla bondepraktikan kan man läsa: "Röd afton - klar natt. Röd morgon - våt hatt"

Stämmer det så behöver jag inte vattna ikväll när jag kommer hem från jobbet!

Och - det är bäst att ta med paraply.

 Oavsett om solen kommer att skina idag - eller regnet ösa ner så är det en gåva som ligger oöppnad  i våra händer.

Gäller att öppna den försiktigt och med tacksamhet.

Då blir det en bra dag!

Nu ska jag gå ut på altanen och räkna hur många blommor på "Blomman för dagen" som slagit ut....

De små små fröna jag sådde i våras är en slingerväxt på över två meter - vilken explosiv kraft i dessa små frön - och varje dag har den burit minst 10 blommor!


Av Kaela - 6 augusti 2013 05:34

Idag är det tisdagen 6 augusti och Alfons och Inez har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


2 846 män finns det i Sverige som har förnamnet Alfons.

Av dessa har 1 362 namnet Alfons som tilltalsnamn.

Även 3 kvinnor bär namnet - men ingen av dem som tilltalsnamn.

Som efternamn bär 41 personer namnet Alfons.

Alfons är ett tyskt namn, ursprungligen Athalfuns som är sammansatt av ord som betyder ädel och ivrig.

Har funnits i Sverige sedan 1807.

Är också ett spanskt kunganamn.


Det finns 6 645 kvinnor  i vårt land som som har förnamnet Inez.

Av dessa har 3 333 namnet Inez som tilltalsnamn.

Inez är en spansk form av av det grekiska namnet Agnes som är bildat av ordet hagnos som betyder kysk.

Har funnits i Sverige sedan 1842

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards