Alla inlägg den 5 december 2015

Av Kaela - 5 december 2015 22:00

 




Efter ett storstilat firande av Internationella Frivilligdagen vandrar tankarna.

Så glad att få möta alla underbara frivilliga som har upptäckt hemligheten .

Att vårt största behov är att behövas!



Vad är det som fyller livet med mening och få oss att växa som människor och vad gör livet meningsfullt?

Det var några tankar bland många andra som kom upp i samtalen runt borden på Frivilligcentralen.


Visst är det en oändligt stor och svår fråga där svaret skiftar beroende på vem man frågar och hur livssituationen ser ut i just den stunden.


Vi har skapat ett samhälle där perfektionismen är det upphöjda idealet.
Högpresterande människor med vackra fasader, utan problem, smärta och motgångar, lyfts fram som det optimala – men stämmer det?


Knappast!

Eller kanske inte alls egentligen.

De flesta av oss är svaga och rädda....men jobbar hårt på att putsa ytan av framgång och säkerhet så vi inte blir betrakatde som misslyckade.


Att skapa ett människovänligt samhälle innebär inte att vi skall rensa bort allt besvärligt och svårt.

Det är något som vi inte ens klarar av.

Och vem vet - kanske är det inte ens önskvärt att vi kan det!


Jag tror inte att den som slipper smärta och lidande automatiskt är en lyckligare människa än den som har smärtan som vardagsgäst.


Att leva handlar om att våga konfrontera det svåra, att hitta redskap som hjälper oss genom smärta och lidande och när jag inte orkar så vill jag lita på att det finns människor runt omkring mig som ger mig det stöd och kraft som jag behöver.


Och att det finns människor som behöver min hjälp idag!


Att behövas - det är absolut ett av människans mest elementära behov!


Önskar DIG en skön aftron och en god natt!


Här kommer också kvällens citat:


"En av människans äldsta behov är att ha någon som undrar var man är när man inte kommer hem på kvällen."

Margaret Meed

Av Kaela - 5 december 2015 15:01

Adventsljusen tänder vi ett efter ett

och uttrycker längtan till sanning och rätt



Det första skall lysa i mig djupt härinne,

bevara mitt hjärta och värma mitt sinne.
 


Det andra ska lysa för alla jag känner,

att vi håller samman och kan leva som vänner.
 


Det tredje ska trösta förföljda, förtryckta

och öka vår kärlek till nödställda syskon.
 


Det fjärde ska lysa för alla nationer,

att hatet försvinner och folken försonas.

Adventsljusen tänder vi ett efter ett,

en brinnande bön för sanning och rätt.

Okänd poet

  
Av Kaela - 5 december 2015 07:07

 

Av Kaela - 5 december 2015 06:41

 

Bilden lånad från Google


Stackars fattiga Sverige som inte har råd att ta emot flera flyktingar.

Det är klart att vi måste stoppa dem när de tagit sig över den långa bron.
Inte kan vi.....

Vi som bara kommer att julhandla för 75 miljarder i år!

Hur ska vi kunna avstå något av det!

För okända människor.


Gäller att komma ihåg att dagens främling kan vara morgondagens vän.

Läs i Dagens Nyheter


PS. Jag kan förstå att de personella resurserna i form av poliser, lärare, sjukvårdpersonal och så vidare är hårt ansträngda.

Men kanske ska vi inventera vad flyktingarna själva kan hjälpa till med.

De är inte inkompetenta - men hotade till livet!
De söker skydd för sitt liv - men de kanske inte alls behöver så mycket hjälp som vi tänker - annat än just vid själva mottagandet!
Dessutom - kanske kan vi inse att det är en extraordinär situation.

Em sådan behöver extraordinära åtgärder.

Som till exempel kanske att släppa lite på vår byråkrati.DS

Av Kaela - 5 december 2015 05:47

    



Att stiga upp så här tidigt en lördagsmorgon är verkligen att uppleva det som om man är helt ensam i världen.

Tystnaden är så tyst att man nästan hör den.

Men jag vet att även denna dagen ska ljusna.

Även en dag i början av december har sitt speciella ljus.


Vi behöver mer av lugna oaser, tysta tågkupéer och vandringar i naturen .

Eller bara som jag idag - en ensam tyst morgon....

Hjärnan vilar....

Tankar kommer och går....


Vi utsätts  för oerhörda mängder av  intryck och information dagligen.
Ständiga beslut och val som ska göras.

Vi ska dessutom vara nåbara helst 24 timmar per dygn.

Det är klart att vår hjärna behöver vila ibland.


Peter Währborg som är läkare, psykoterapeut och forskare i beteendemedicin säger så här i tidningen Impuls: ”Den hjärna vi går runt med ser exakt ut som på stenåldern.


Vet du att en tonåring i dag exponeras för mer information och fler relationer under en vecka än en stenåldersmänniska gjorde under ett helt liv.

Inte lätt att vara ung och oerfaren och sålla i den djungeln.


När jag var liten satt jag ofta gärna och bara drömde.
Någon sa en gång till den lilla flickan som var jag: "Världen behöver inga drömmare."



Men vet du -  jag tror det  är just det den behöver.
Och varje människa på jorden behöver drömma!

Träna oss i att bara vara- sitta och tänka på ingenting.

Inte alltid göra massa saker, utan bara vara.


Gör denna dag till en dag när du stannar upp - tömmer livet på måsten - lyssnar till dina tankar- de är jätteintressanta då de bara får komma och gå som de vill.


Ge dig själv hjärnvila idag!

Unna dig att gå långsamt på promenaden och vänd ansiktet mot solen.

Eller slå dig ner i din favoritfåtöj eller kryp upp i soffan  en stund och bara dröm.....


Ha en underbar lördag!


Ett citat att ta med dig ut i dagen:


”Säg inte att du är fattig därför att dina drömmar inte har gått i uppfyllelse. Verkligt fattig är bara den som aldrig drömt.”

Okänd tänkare

Av Kaela - 5 december 2015 05:42

 



Idag önskar jag Sven en riktigt fin firardag - du har namnsdag idag - den 5 december!


Önskar också DIG som fyller år idag en riktigt fin födelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards