Alla inlägg den 15 maj 2018

Av Kaela - 15 maj 2018 21:49

        

 

 

Godnatt allra finaste DU!

Dags för mig att krypa isäng.

När det är dags för DIG hoppas jag DU får en god natt med goda drömmar!

På min plats på jorden är det kanske lite väl var,t - men vem vill klaga efter alla långa frusna vinterdagar!

Sov gott och glöm inte att DU är viktig!

Av Kaela - 15 maj 2018 18:30

        




Du kommer att förstå när du ser tillbaka. Svaret ges sällan mitt under lektionen.


 Okänd tänkare

Av Kaela - 15 maj 2018 18:15


 



Jag bröt mitt bröd, som andras hand fått baka,
och drack mitt vin, som jag ej själv beredde.
De, som haft mödan, fingo aldrig smaka
dess frukt, förrn de på mörka vägar trädde.

Vad jag har sått, skall du i morgon skörda.
O må mitt säde hundrafaldigt bära!
De bära fröjd, som bära andras börda,
de skära liv, som andras skördar skära.


Karin Boye

Av Kaela - 15 maj 2018 16:40

 




         Lång promenad idag -  en dag som egentligen är lite för varm för promenad.

Om man inte har en havsstrand med lite svalkande vind att vandra utmed.

Asfalt som är svart är ju inte det bästa underlaget till promenader i högsommarvärme.

Mötte en av de underbara frivilliga från min tid som frivilligsamordnare.

Hon såg så ledsen ut så jag förstod att något inte var bra.

Hon har varit pensionär i några år och väntat på sin man som gick i pension först strax före jul förra året..
De hade gjort upp planer för resor och lanske eventuellt en flytt till annat land för de sista åren i livet.

En resa till Florida tillsammans med de två barneoch deras familjer hann de med över påsk och en vecka till.

 

För två veckor sedan föll han ihop då han reste sig efter frukost.

Hans hjärta hade stannat.

Självklart har hon det svårt.
De möttes och gifte sig för 40 år sedan.
Många år tillsammans.
Jag var glad att jag gick just den vägen då jag kände hur stort behov hon hade av att tala....om de goda åren som så abrupt tog slut...om saknanden och sorgen och om famlandet efter stöd.
Strax innan vi skildes sa hon:
"Han var inte bara mina man - han var min allra bäste vän!

Så fint uttryckt om den totala gemenskapen i ett långt äktenskap

 

 

Av Kaela - 15 maj 2018 08:30


           



Vad är skillnaden mellan en möjlighet och ett problem?
Vår attityd!

Varje möjlighet har ett problem och varje problem har en möjlighet.
J. Sidlow Baxter,

Av Kaela - 15 maj 2018 06:55




            

Norrköping badar i sol nu på morgonen och ska enligt prognosen göra det hela dagen idag.
Det är +9 grader och nästan ingen vind.

Ännu en högsommardag i maj!

Sofia och Sonja har namnsdag idag och jag gratulerar!

Gratulerar också DIG som firar födelsedag idag
Gör dagen till något extra - ni som fyller år eller har namnsdag!

Idag har vi tbå oggiciella temadagar:

*Internationella familjedagen*
*Kardemummabullens dag*

 

Idag ska vi alltså tänka på vår familj.

Kanske höra av oss eller varför int5e bjuda dem på hembakade kardemummabullar om de finns nära!

 

*Sofia/Sofie, är av grekiskt ursprung och kommer från ordet sopheía sombetyder "vishet" och "skönhet".
Namnet var mycket populärt i slutet av 1800-talet
(då Sveriges drottning och Oscar II:s fru hette 
Sofia)
och början på 1900-talet.
Med stavningen Sofia finns det 92 410 kvinnor i vårt land, varav 30 479 kvinnor använder namnet som tilltalsnamn.
8 män bär också namnet och 2 personer använder namnet som efternamn.
Medelåldern bland namnbärarna är 23 år.
Det finns 5 788 kvinnor som stavar sitt namn Sophia
Av dessa har  2 727 namnet som tilltalsnamn.
Även 1 man bär namnet.
Medelåldern är 26 år.
Det finns 30 180 kvinnor som bär namnet  Sofie. Av dessa använder 13 081 namnet som tilltalsnamn.
Även 1 man bär namnet - och 1 person har namnet som efternamn.

Medelåldern är 30 år.
De kvinnor som stavar Sophie är 7 180 . 3624 av dessa använder namnet som tilltalsnamn.
2 män bär också namnet.

Medelåldern på namnb'rarna är 28 år.

Sonja är en gammal grekisk form och rysk diminutivform av namnet Sofia och betyder "vishet".
Det infördes i almanackan så sent som 1993.
I Sverige finns det 22 782 kvinnor som heter Sonja.

Av dessa bär 12 275 namnet som tilltalsnamn.
Även 1 man bär namnet.
Medelåldern är 63 år.
2 719 stavar sitt namn Soniaq - och av dessa bär 1 364 namnet som tilltalsnamn.
2 personer bär namnet som efternamn.
Medelåldern är 43 år.

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards