Alla inlägg den 22 maj 2018

Av Kaela - 22 maj 2018 21:23


     


Den trolska sommarkvällsskymningen har sänkt sig över min plats på jorden!
Tankarna blir ljusa och glada mär skymningen är så mjuk och vänlig.

 

Helst borde man orka vara uppe dygnet runt dessa korta flyende
sommarkväller ocg sommarnätter.

Men det är inte ju inte möjligt och jag som var vake mycket tidigt i morse kommer snart atyt stämma träff med paraplymannen och hoppas han har vackra drömmar till både DIG och mig undr sitt paraply!
Önskar DIG fina vän en riktigt god natt!

Av Kaela - 22 maj 2018 18:00


    



Mitt i orkanens öga


under stormen

finns en plats


fylld av ro och frid



Där finns läkedom


där bor klarsynen


där vågar jag bli jag


och möter friden


i mitt hjärta


Kaela

Av Kaela - 22 maj 2018 17:30

 




Ett av Martin Luther Kings mest berömda citat ”I have a dream” har påverkat människors drömmar alltsedan det sas.

Jag tror att vi alla har drömmar.

En del ganska ouppnåeliga sådana.

Åtminstone vid en ytlig betraktelse.


Kanske kan det vara bra att då påminna sig i vilken situation Martin Luther King sa de här orden.


Ett utdrag ur hela hans tal ser ut så här:

"Jag har en dröm, att denna nation en dag ska resa sig och leva ut den innersta meningen i denna övertygelse: Vi anser dessa sanningar vara självklara, att alla människor är skapade med samma värde.
Jag har en dröm, att en dag i Georgias röda berg ska tidigare slavars söner och tidigare slavägares söner sitta sida vid sida vid broderskapets bord.
Jag har en dröm, att en dag till och med delstaten Missis­sippi, en stat som för­smäktar i orätt­visans och förtryckets hetta, skall förvandlas till en oas av frihet och rättvisa.
Jag har en dröm, att mina fyra små barn en dag ska leva i ett land där de inte döms efter sin hudfärg utan efter sin person.
Jag har en dröm i dag! ”


Året var 1963.


Idag ser vi att hans dröm har gått i uppfyllelse.


Om din dröm ser lika omöjlig ut som Marin Luther Kings där vid Lincolnmonumentet i Washington.

Fortsätt drömma.


Drömmar går faktiskt i uppfyllelse både nu och då.

Och de omöjligaste drömmar kan bli sanna.


Om vi aldrig får uppleva att vår dröm slår in så har vi ändå mått så otroligt mycket bättre - just på grund av vår dröm.-

och kanske - får de vi älskar se verkligheten av våra drömmar, liksom Martin Luther Kings barn och barnbarn.



Hjärtat skall gro av drömmar

annars är hjärtat armt.

Liv! Ge oss regn som strömmar.

Liv! Ge oss sol och varmt.

Så blir det ax omsider och med

ett Tack till allt,

gå vi mot skördetider, vemod,

och vinterkallt.

Av Kaela - 22 maj 2018 08:08

        



"Kom ihåg – vi människor snubblar – alla gör det.
Det är därför det är så tryggt att gå hand i hand.”


Emily Kimbro

Av Kaela - 22 maj 2018 06:25

           

 

 

En sval morgon har grytt - endast +7 grader.

Just nu lyser solen över lindarna i promenaden.

Svaga vindar

 

Den 22 maj är det idag - och Henning och Hemming har namnsdag.
Grattis till DIG som bär något av de ovanliga namnen.
Och förstås DIG som fyller år idag!
Ta hand om dagen och gör den minnesvärd!

 

Tvp å officiella temadagar har vi idag:
**Picknickens dag*

*Betydelsen av namnet Hemming är omtvistat.
Möjligtvis kommernamnet från det isländska ordet hamr som betyder "gestalt" eller "skepnad".
Hemming hör till de ovanliga namnen i Sverige. 
47 män i Sverige bär namnet Hemming som förnamn,
33 av dessa använder namnet som tilltalsnamn.

197 personer har namnet som efternamn.

Medelåldern på namnbärarna är 53 år.



*Henning är ett forntyskt namn med oklart ursprung.
Det kan härstamma från Johannes eller Henrik.
Enligt en tolkning 
betyder det "den som stiftar fred".
Och enligt en annan 
betyder det "den skicklige".

 

*8 075 män bär namnet Henning.
Av dessa använder 1 735 namnet som tilltalsnamn.
3 kvinnor bär också namnet.
Som efternamn bärs namnet av 869 personer.
Namnbärarnas medelålder är 39 år



 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards