Alla inlägg under april 2010

Av Kaela - 29 april 2010 22:02

Linda - nu har jag röstat.

Hoppas du vinner.

Önskar all lycka över ditt nya liv som mamma och över knytet!


Uppmanar andra att gå in och rösta också.


Klicka här Linda

Av Kaela - 29 april 2010 19:55

MS är ju en sjukdom som faktiskt ökar.

Det har funnits och finns säkert många olika teorier om vad som ligger bakom sjukdomen.

Nu skriver Netdoktor om tvillingforskning som visar på att det kan vara miljöorsaker.

Forskarna säger inte att generna inte spelar roll, för det gör de. Om en enäggstvilling till exempel drabbas av ms löper den andra tvillingen 30 procent större risk att göra det också, jämfört med befolkningen i övrigt

Av Kaela - 29 april 2010 19:31

  



Jag tror på en Gud som är helig och varm
som ger kampglöd och identitet,
en helande Gud som gör trasigt till helt
som stärker till medvetenhet

Jag tror på en Gud som gråter med mig
när jag gråter så allting är gråt,
en tröstande Gud som kan trösta likt den
som väntar tills gråten gått åt

Jag tror på en Gud som bor inom mig
och som bor i allt utanför,
en skrattande Gud som vill skratta med mig
som lever med mig när jag dör.


Christina Löwenstam

Av Kaela - 29 april 2010 18:40

Jag kan inte se att artikeln talar om att tvinga Jonte - men jag tror inte heller att det sker.

Däremot  - tror jag - kan det kännas svårt för en läkare som är utbildad att rädda liv att inte göra det den kan!

I den palliativa vården är det ju viktigt att inse att det man då kan göra är att lindra lidande, smärta och ångest.

Jag hoppas också att det är så man tänker på våra sjukhus idag!


Ha det bra och var rädd om dig!


Är vi rädda för den naturliga döden?

Av Kaela - 29 april 2010 18:37

Jag är ingen hästkännare odin!

Men jag kan också tycka att det är märkligt att hästen skenar - liksom utan anledning.

Om den nu inte blev skrämd av något.


Ha det gott och var rädd om dig!


Skenande häst i Stockholm

Av Kaela - 29 april 2010 08:00

  


Ett inbrott har förövats i en människa
Förövaren tog sig in genom hjärtat som för tillfället var olåst
När tjuven i sitt ivriga letande efter 100%-ig själ inte fann vad han sökte gick han lös på inredningen.
Diverse oersättliga föremål solkades ner och slogs sönder.

 Hjärtat lämnades i bedrövligt skick.


Hemmets veckotidning


Av Kaela - 29 april 2010 06:09

Och så brer åskmolnet ut sig....flera flygplatser i Sverige definieras som zon 2 vilket innebär att man måste ha tillstånd för flygtrafik skriver SvD

Vi får nog vänja oss vid detta.

Som jag har förstått det så fortsätter vulkanen Eyjafjallajokulls utbrott.

Ingenting är säkert, det är den bästa beskrivningen av en vulkans aktivitet tror jag!

Om det inte vore så att det får stora konsekvenser så skulle jag vilja säga att det är spännande och intressant - att se hur små vi trots all teknisk utveckling och välutvecklad civilisation inför naturen.



Av Kaela - 29 april 2010 05:56

 Vi är så bra på att rädda liv, så ibland gör vi det in absurdum, säger Daniel Brattgård i Dagens artikel.

Daniel Brattgård är sjukhuspräst sedan 1974 och har ju på de åren sett en hel del av dilemmat med att vi idag har så stora tekniska resurser att vi har svårt att ens acceptera den naturliga döden.


Ska vi lägga gamla klart dödssjuka människor i hjärt-lungmaskin när deras kropp signalerar att den är på väg att ställa in?


Elller ska vi våga sitta hos dem istället, hålla handen, finnas och låta den naturliga döden komma när det är dags?


Svåra frågor kan man tycka.

Men är det egentligen svårt?


Vem av oss vill ha vård som inte förlänger vårt liv med mer än timmar eller dagar - istället för att få en lugn och naturlig död när det är dags?

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards