Alla inlägg den 15 april 2010

Av Kaela - 15 april 2010 20:31

I mars i år anmäldes 18 000 flera lediga jobb till arbetsförmedlingen än samma månad förra året.

Det är verkligen ett trendbrott.

Det kommer inom några år bli brist på arbetskraft istället tror jag.

Eftersom många fyrtiotalister då gått i pension.

Och fyrtitalisterna är många fler än de som föddes i slutet av åttiotalet och början av nittio....


Läs mer i Expressens artikel

http://www.expressen.se/ekonomi/1.1953514/nu-vander-arbetsmarknaden



Av Kaela - 15 april 2010 14:31

Vilken bebisförälder har inte stapplat omkring i dimmor ibland - under barnets första månader - i värsta fall år.


  


Ungen sover inte.

Vad gör man!

Innan du sätter in annons om att nattvaken bebis finns att adoptera....läs råden i Vi Föräldrars 10 tips för att få barnet att sova.


"Buffningen" som man skriver om där har jag provat med varierande framgång på mina fem barn.

Ibland ingen framgång- ibland en liten stunds sömn som belöning för att man ihärdigt buffat.

I något fall - en helt natts sömn.

Så kolla- och pröva om du är bebisförälder till en unge som inte vill sova på natten!

http://www.alltombarn.se/bebis/1.1222/10-tips-for-att-fa-dina-barn-att-sova-1.1223



Av Kaela - 15 april 2010 14:20

En märklig sak kommer att hända ikväll klockan 22.00

Luftrum,met över hela Sverige kommer med all sannolikhet att stängas av pga askmolnet från den isländska vulkanen.

Som det ser ut är det stor risk att hela norra Europa stängs av.

Men SAS-passagerarna  som drabbas ska enligt deras Elisabeth Manzi få kompensation.

Antingen ombokad biljett eller full återbetalning för biljetten.


Hur det är för övriga flygbolags passagerare vet jag inte- men misstänker att lågprisflyget Ryanair knappast kommer att göra några återbetalningar.

Men - kan ju alltid hoppas att jag har fel.


http://hd.se/inrikes/2010/04/14/vulkanutbrott-stoppar-svenskt-flyg/

Av Kaela - 15 april 2010 14:17

Ja ibland är det struligt på Bloggplatsen tycker jag Kristina!

Men jag fick ju ett nmeddelande som gjorde mig glad i alla fall.

fairymary svarade på ett inlägg om pojkar och flickor om jag minns rätt.

Tror det är den enda kommentar jag fått av fairymary - så nej - jag känner henne inte.


Önskar dig en fin dag och en fin helg med en kram!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/04/15/2836296-en-ny-dag-att-forma/

Av Kaela - 15 april 2010 06:22

  


Den här dagen är helt ny!

Som ett oskrivet blad ligger  den framför dig och mig.

Det är vi som har pennan i handen och möjligheten att göra det till en bra dag!


Det kostar så lite att sprida glädje - och på det sättet bli glad själv.

Se dina medmänniskor idag - säg något snällt- le och ge en kram där det behövs.

Och du kommer att känna dig mycket tillfreds med din dag när den går mot sitt slut.


Och du - jag önskar DIG en fin dag!



Av Kaela - 15 april 2010 06:11

  

 

En människas verkliga rikedom består av det goda hon gjort sina medmänniskor här i livet. Då hon dör, frågas det hur stora rikedomar hon lämnat efter sig - änglarna spörja dock vilka goda gärningar hon sänt före sig till himlen.
Muhammed

Av Kaela - 15 april 2010 06:03

Svenska Dagbladet tar upp detta med att kvinnor importeras till Sverige i stor skala av män som vill ha en fru.

Ofta kanske grunden är kärlek - men inte alltid.


För första gången ska nu problemet ”fruimport” kartläggas av Migrationsverket.


Kvinnojourernas riksförbund ROKS har i en kartläggning konstaterat att 2008 sökte 500 kvinnor hjälp hos kvinnojourerna efter att ha misshandlats av den man som "importerat" dem!


Kvinnans uppehållstillstånd är knutet till relationen till mannen.

När förhållandet tar slut försvinner hennes rätt till uppehållstillstånd.

Så kastas hon ut och tillbaka hem - med skammen!

Det är en skam i många länder att inte ha kunnat behålla sin man.

 Migrationsverkets beslut att granska detta är ett ljus vid horisonten.

Den felaktiga delen av denna "fruimport" är ovärdig ett rättssamhälle!!!




Av Kaela - 15 april 2010 05:48

Tidningen Dagenskriver om att vi måste göra allt för att förhindraför  det ökande våldet på skolorna.


Oh ja det måste vi!

Inget barn ska behöva råka ut för våld på sin arbetsplats - och ingen lärare heller!


Artikelförfattaren, Psykolog Christer Olsson skriver:"Vi vet att familjen har en mycket stor betydelse för barns utveckling. Bra relationer inom familjen är en grundförutsättning för att barnet senare i livet ska lyckas skapa bra relationer till andra människor."


Absolut- ingenting är viktigare än familjen - skolan kommer som nummer två när det gäller betydelsen av att forma nya människor.


Och det är otroligt viktigt att vi får en skola med läare som älskar sitt jobb.

En dröm är väl att varenda lärare skulle vara en "eldsjäl"

Och det tror jag väldigt många lärare är.


Men för att bli den goda skola som jag vet att alla svenska skolor vill vara - både kommunla och friskolor - måste skolan ha en god samarbetspartner i barnets familj.

I många familjer prioriteras inte barnen - oftast på grund av att föräldrarna eller föräldern har fullt upp av egna problem - arbetslöshet, nysvenskar som har det tufft i sin acklimatisering i det nya landet osv.....har tyvärr dock gjort att som en lärare i min närhet uttryckte det; många förälder har abdikerat från föräldrarollen.


Inte för att de ville, det är jag övertygad om - men för att livet är så tufft för dem att de inte orkar vara förälder.

Skolan är ju bara en spegling av hur samhället mår.

Hur ger vi föräldrar en möjlighet att orka vara de goda föräldrar de vill - men som en del inte klarar?


http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=209085







Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards