Alla inlägg den 16 juli 2011

Av Kaela - 16 juli 2011 17:35

Hoppas innerligt att polisen mycket snart får fast den man som våldtog en tolvårig flicka i ett trapphus i Stockholm.

Hur bara kunde denne man?Vad är fel med en man som gör något sånt?


Och jag hoppas ännu mera innerligt att den stackars lilla flickan ska få så mycket stöd och hjäöp att hon klarar att bli en ung kvinna med aptit på livet trots detta fruktansvärda som hänt henne.


Till artikeln i Expressen

Av Kaela - 16 juli 2011 13:12

 


Det ljusnar därute - regnet har upphört  och jag har fyllt tvättmaskinen....

glad åt att ha möjligheten att hänga tvätten ute i friska luften.

Vilken parfym slår doften av vindtorkad tvätt....

Av Kaela - 16 juli 2011 10:53

En artikel i Svenska Dagbladet påpekar att bussbolaget har kamera insatt i sina bussar utan att meddela sina passagerare detta.

Visst vore det väl bra med en liten info-skylt om att bussen är utrustad med kamera - men hur i allsin dagar kan min integritet bli kränkt av att en bild kan visa att jag befann mig på en viss buss en viss tid??

Om det är så att jag känner min integritet kränkt av detta- då har jag nog inte "rent mjöl i påsen"

Den finns ju där för min och mina medpassagerares säkerhet - och ja för chaufförens förstås.
Och det är viktigt att chaufförerna slipper bli misshandlade på sin arbetsplats ( vem av oss skulle vilja ta den risken) likaväl som passagerarnas säkerhet är viktig.

Åtminstone underlättar bilderna identifikationen av en eventuell gärningsman.

Och - det vill vi väl alla - att någon som gör illa mot sina medmänniskor ska lagföras ?



Till artikeln

Av Kaela - 16 juli 2011 09:12

 



En god människa.

Vad är det som gör att vi tycker att en människa är god?

Det är inte så enkelt som det kan tyckas vid första anblicken - att definiera en god människa.

Och - är en god människa alltigenom god?


Stefan Einhorn skriver att en enda människa kan påverka hela världen genom att vara snäll.

Om vi är snälla och generösa mot våra medmänniskor blir de i sin tur snällare och generösare mot både dig och andra.

Och är snäll och god samma sak?


Konstiga frågor jag kommer med så här på lördagsmorgonen.

Men jag läste orden: "Hon är verkligen en god människa" i en tidning - och det satte igång mina tankar,


Kan man vara en god människa även om man tappar humöret ibland?

Om man falskdeklarerar?

Är en god människa och en människa med stark karaktär samma sak?


Jag tror faktiskt att varje människa gör både bra och dåliga saker.


En och annan ibland oss gör mestadels goda och fina saker - och jobbar mycket med sig själv för att bemöta alla andra människor på rätt sätt.

Är beredd till personliga uppoffringar för att en annan människa ska få det bättre i något avseende.

 Jag såg en T-shirt under vår vecka på Malta i ett skyltfönter.

Det var en liten ängel på den och så stod det: 99% angel - nobody is perfect"

Så - kanske är svaret på mina filosofiska frågor - några ord på en T- shirt


Vore jätteroligt att få höra vad andra anser om vad en god människa är.




 
Av Kaela - 16 juli 2011 09:05


 



Att vara nöjd med lite är svårt!
Att vara nöjd med mycket är omöjligt!

Marie von Ebner-Eschenbach

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards