Alla inlägg den 12 december 2013

Av Kaela - 12 december 2013 19:13

 




Idag ska jag lyssna på mig själv
och skilja på mina egna
och andras drömmar.


Jag kommer att vila ifrån
andra människors förväntningar,
krav och skuldkänslor.


Jag vill stanna i min sanning,
medveten om att jag är bra
och duger som jag är.


En omtänksamhet och medkänsla
för andra och mig själv
driver mina handlingar.


Jag ger min härliga kropp
den kärlek och omsorg
den förtjänar.


Jag känner tacksamhet
för den jag är
och de rika liv jag har till låns.


Maria Helander

Av Kaela - 12 december 2013 18:57

Ni var inte så många som ville tycka om julen men så här ser det ut efter en månad.

Alla omröstningar får en månad på sig.


Vad tycker du egentligen om julen?
Jag börjar längta till julen redan i september  
  16.7 %
En familjehelg, kul att ses i familjen  
  16.7 %
Julen är en central helg för mig pga min tro  
  14.6 %
Jag gillar helg och ledighet men tycker allt är för "köpinriktat"  
  16.7 %
Jag skulle helst välja bort julen om jag kunde  
  10.4 %
Julen är bara köpmännens helg  
  8.3 %
Skulle gärna fira jul utan julklappar annat än till barnen förstås  
  4.2 %
Reser helst bort och glömmer att det är jul  
  12.5 %

Totalt har 48 personer röstat.
Omröstningen startade 2013-11-12 08:18

Av Kaela - 12 december 2013 15:30


 



Ett ord som har blivit alltmera vanligt de sista åren är ordet "mingla"!

Jag har av och till funderat på vad ordet kommer ifrån.

Googlade förstås (hur gjorde man innan man kunde googla när man ville veta något?)

Och kom fram till att det lär vara så att vi försvenskat det engelska ordet ”mingle” som betyder blanda, beblanda sig.


Så där ja, nästa gång jag inbjuds till mingel vet jag alltså vad jag inbjuds till.


Anledningen till mitt funderande var nämligen ett inbjudningsmail från en förening i stan.

Av Kaela - 12 december 2013 05:45

Idag är det torsdagen 12 december och Alexander och Alexis har namnsdag!


Jag gratulerar!



 

Alexander är ett manligt förnamn av grekiskt  ursprung, (Aléxandros), bildat av två ord som betyder 'försvarare' och 'man', det vill säga ungefär männens försvarare.

 66 495 personer i Sverige bär  namnet, varav 30 465 använder det som tilltalsnamn.

Har funnits i Sverige sedan 1201.

Historiska personer som burit namnet: Alexander den store, makedonsk härförare och kejsare, död 323 f Kr. Alexander VI, född Rodrigo Borgia,  1431 -1503. Han utsågs också 1492 till påve.


Alexis är ett förnamn och mansnamn och en latinsk form av grekiska Alèxios med betydelsen 'försvarare.

Alexis är ett ovanligt namn, såväl bland de yngsta som i de äldre generationerna.

Det finns 1 444 personer i Sverige med namnet, varav 377 med det som tilltalsnamn.

I USA är Alexis mycket populärt som kvinnonamn

En variant av namnet är Alessio, med den kvinnliga formen Alessia.

Har funnits i Sverige sedan 1712

Historiska personer som burit namnet: Alexis Claude Clairault fransk astronom och matematiker 1713 - 1765.

Aleksis Kivi , finsk författare  1834 - 1872.





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards