Alla inlägg den 8 december 2013

Av Kaela - 8 december 2013 22:17

Depression är något som de flesta för att inte säga alla har hört talas om.

Men häromdagen hörde jag någon säga att det finns något som heter dystymi också.



Jag skrattade till när jag hörde ordet för jag trodde det var ett skämt - "dysterkvist" ni vet.


Men - den som berättade sa att detta är inget skämt.


Jag satte mig och googlade - förstås - och hittade en hel del.


Här till exempel


och här


När man läser dessa länkar så inser man att detta är något svårt och tufft som många runt omkring oss lider av.

Och än en gång fick jag en påminnelse om hur viktig ödmjukheten är.

Att inse att det är massor man inte vet!

Bland annat om att det vi möter ibland har ett namn - och att man faktiskt kanske kan få hjälp-



Av Kaela - 8 december 2013 09:07

 




Ett vänligt ord eller en omtänksam handling kan förändra världen - det är jag fullständigt övertygad om.

Åtminstone det hörn av världen är vi finns.


Vi möter hela tiden negativa budskap, vilket gör det så mycket viktigare att plocka fram det goda det varma inom oss

Vänlighet föder vänlighet och ger en positiv kedjeeffekt som vi alla kommer att få glädje av.

Ibland krävs det inte mer än några vänliga ord eller ett leende för att förändra någons dag.


Jag tror att om alla som engagerar sig för sina medmänniskor - gör sin röst hörd -  så kommer våra små röster tillsammans bli en kör som är så högljudd att hela samhället måste förändras till det bättre.

På det sättet blir varje vänlighet och god handling ett sätt att rädda världen  - en liten bit i taget!


Möjligheten till förändring ligger hos oss själva.

Hos var och en av oss.


Oj vad bra vi skulle må om varenda en i vårt land gjorde en l i t e n god sak för någon annan idag!



Av Kaela - 8 december 2013 08:02

Denna vinters hitintills kallaste morgon - 9 grader vaknade jag till idag!

Det är ingenting för er som bor långt norrut har jag förstått - men här är det ganska kallt.

Det är absolut stilla ute och SMHI spår visst snöfall idag.


Eftersom jag inte är någon vän av kyla har jag inte gjort den morgonpromenad jag börjat de flesta sista söndagarna med.

Nog passar det med en varm soppa till lunch en sådan här kall dag.


En favorit för oss här i huset är en mustigt god morotssoppa med ingefära.

Känns bra så här i förkylningstider.


 


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA

500 gram morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl kokosmjölk
1 msk ingefära
1 tsk sambal oelek
1 msk gurkmeja
koriander
havssalt


SÅ HÄR GÖR DU

Skala och skär morötterna, lök och vitlök i mindre bitar.
Koka bitarna i vattnet med buljongtärning och salt tills de blivit mjuka.
Mixa allt och tillsätt kokosmjölk samt smaksätt med kryddorna.
Tillsätt hackad färsk koriander i den mängd du önskar.

Har man ingen färsk koriander hemma kan man förstås utesluta det - eller göra som jag gjorde på bilden - ta lite persilja.

Det är så aptitretande med det gröna mot det oranga.



Av Kaela - 8 december 2013 07:41

Idag är det söndagen 8 december och Virginia har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Virginia är ett latinskt kvinnonamn  - bildat av ordet virgo - som betyder den jungfruliga.

1 641 kvinnor heter Virgina i vårt land - varav 306 använder det som tilltalsnamn.

Namnet har funnits i Sverige sedan 1541.

Historiska personer som burit namnet: Erik XIV hade en dotter som hette Virginia. Född 1559 och död 1633,

Delstaten Virginia i USA är uppkallad efter drottning Elisabeth I. Född 1533 och död 1603 Hon har bland annat kallats jungfrudrottningen.

Virginia Woolf, 1882-1941, författare.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards