Alla inlägg den 7 december 2013

Av Kaela - 7 december 2013 14:45

 



Det är klart det finns änglar.


Visste du förresten att ordet ängel betyder sändebud.

Medan vi vanligen tänker dem som beskyddare.

Och trots att vi oftast tänker oss änglarna som kvinnliga ljuva varelser så var änglarna ursprungligen stora, stränga, manliga och med ett bestämt ärende.

”Ängel” betyder både i grekiskan och hebreiskan ”sändebud”

Det var ju en ängel som sändes till den unga flickan Maria med budet att hon skulle föda Guds son.

Och det var likaså en ängel som kom till Josef, hennes trolovade och sa att inte bara ta Maria till sin hustru, utan också att ge barnet namnet Jesus, och därigenom ta på sig det lagliga faderskapet.


Många människor har sett dessa himlaväsen.

Och ännu flera är övertygade om att de finns.

Och det är klart att det gör jag också.

Jag har inte sett någon.

Inte någon av dessa vingburna.


Men jag möter dagligen änglar fast inte med vingar utan i en mänsklig form.

Människor som gör gott utan att tänka på att få något igen.


Så visst finns det änglar - i olika former.



Av Kaela - 7 december 2013 12:30

    


Du är ett barn i världen

 en förlängning av det jag inte känner

 in i det jag inte vet!

Ur

 Ord till Johanna "

 av Margareta Ekström


som kom till mig när jag råkade hitta detta foto av min lilla dotterdotter Pixie taget för tre år sedan.......



De här orden triggade igång mina tankar.

Våra barn är våra barn - och samtidigt ett av världens barn.

De kommer att leva in i en framtid där inte vi är med...och som vi inte vet något om - men som de kommer att få möta på gott och ont.

Mest på gott hoppas vi förstås- det är det vi önskar för våra älskade barn.


En annan vis persons skrift som fått mina tankar att gå i liknande banor är profeten Khalil Gibrans.


Dina barn tillhör dig inte
de är söner och döttrar av själva livets längtan
De kommer genom dig, men inte från dig
och fastän de är hos dig tillhör de dig inte.

Du kan ge dem din kärlek, men inte
dina tankar, ty de har egna tankar.

Du kan hysa deras kroppar, men inte
deras själar, ty deras själar befinner sig i
morgondagens land, som du inte
kan besöka, inte ens i dina drömmar.

Du kan sträva efter att likna dem
men försök inte att göra dem lika dig själv

Ty livet går inte tillbaks
och dröjer inte vid igår."


Denna dikt hade jag i min nattdukslåda när barnen var små.

Vid en flytt för några år sedan hittade jag den- sönderläst - tummad .....


Jag har ju sett den nu och då på nätet.

Men aldrig känt det jag gjorde då jag satt med det tummade urklippet i min hand.

Av Kaela - 7 december 2013 10:45

 



Häromdagen sa en person i min närhet om en tredje, inte närvarande person: "Han är som en surdeg hela han"

 

Förutom att det inte är vidare trevligt att säga elaka saker om frånvarande personer började jag fundera över varför vi använder ordet surdeg på det sättet.

En surdeg är ju något som renderar liv.

 

Står där i en liten form - färdig att använda nästa gång vi ska baka.

Då vi på nytt tar en bit av den degen och åter lägger den i formen.

 

Gott bröd blir det absolut - och nyttigt.

Det tar tid - det tycker vi kanske ofta att det är negativt.

Men - tid tar det mesta som ska bli bra.

Eller hur?

 

När vi möter människor med handlingar av godhet, små goda ord, ett varmt leende, en öm blicken omfamning eller kanske ett uppmuntrande ord..

 

Är inte det en slags surdeg - en  surdeg där du och  jag kan vara med och skapa - och så får det ordet, det ögonkastet, den värmen växa in i mitt liv- in i ditt liv och i andras liv  och genomsyra vår gemenskap.

 

Så att det doftar godhet om våra sammanträffanden.

 

Så - egentligen - är det kanske inte så illa att säga om någon att han eller hon är som en surdeg - hela människan!

Säg det gärna om mig - om du avser det jag har sagt här.
Av Kaela - 7 december 2013 09:01


 



Frivilligcentralen  har vi glädjen att ha ganska många nya svenskar bland våra frivilliga.

Énligt en aktuell siffra (räknade för en vecka sedan) så är 37 av våra 199 frivilliga utrikesfödda.

Det är ofta som mina tankar om ord har sitt ursprung i samtal med någon av dem.


Igår var det en av dem som - när jag använde ordet omsorg - sa.

Men hur menar du...sorg, är inte det vad man känner när någon dör eller man förlorar något.

Hur kan omsorg då bli att ta hand om någon.


Ja det kan man fråga sig - eller hur?


Omsorg kommer såvitt jag förstår saken rätt från uttrycket: "att sörja för" = se till att den har det den behöver.


Jag sörjer någon jag älskar, älskat … och någon som fortfarande håller mitt hjärta  och vars stol är tom- och jag sörjer för att någons grundläggande behov blir tillfredsställda.


Håll med om att vi har ett svårt språk!




Av Kaela - 7 december 2013 08:38

Idag är det lördagen 7 december och Angela och Angelika har namnsdag!


Jag gratulerar!


 

Namnet Angela kom till Sverige i mitten av 1800-talet.

Ett italienskt namn som är bildat av det latinska ordet angelus som betyder budbärare, ängel.

Det finns  3 369 personer folkbokförda i Sverige som heter Angela varav 1 921 använder namnet som tilltalsnamn.

Historisk person som bar namnet: Angela Merici - 1474-1540 - var en italiensk nunna och ordensgrundare av ursulinerna. Hon vördas som helgon  i Romersk-katolska kyrkan.

Kämd person som bär namnet: Dr. Angela Dorothea Merkel  född Angela Dorothea Kasner 17 juli 1954 i Hamburg är en tysk politiker och kemist som är Tysklands förbundskansler.


Angelika eller Angelica ett kvinnonamn, av latinets angelica - den änglalika.

Bland romarna användes namnet som ett mansnamn

13 606 personer  i Sverige bär namnet Angelika , varav 8 904 använder det som tilltalsnamn.

Historisk person som bar namnet: Angelica Singleton Van Buren, född Sarah Angelica Singleton den 13 februari 1818, död 29 december 1877 var svärdotter till Martin Van Burne - USA:s åttonde president

Kända personer som bär namnet: Angelica Kristenson Aurelius, född 1957  i Växjö  är en svensk konstnär och målare som är representerad vid Kalmar Konstmuseum.

Angelica Therese Bengtsson, född 8 juli 1993, är en svensk  stavhoppare.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards