Direktlänk till inlägg 19 juni 2016

Lycklig barndom i styvfamilj

Av Kaela - 19 juni 2016 17:13

 

 

 

Under veckan som ligger bakom har jag haft det första samtalet med två nya frivilliga.

Det är det roligaste jag vet.
Att möta en människa för första gången är ju som att öppna en dörr till en skattkammare.
S'rskilt i detta,det andra samtalet av de två jag som samordnare har med varje ny frivillig.

Det första samtalet kallar vi Information och intervjusamtaket.

När man som "frivilligkandidat" går hem från det samtalet har man en hel del information i skriftlig form med sig hem.

Men också registreringspapper där alla kontaktuppgifter ska skrivas ner - ett tystnadslöftespapper  där

man skriver under om tystnadsplikt och ett papper kallat "Detta är jag" där man presenterat sig så mycket eller så lite man vill.

Det papperet brukar vara Sesam öppna dig för mig.

Det finns alltid något som kan leda till spännande tankeutbyte och infprmationsutbyte.


Vid just dessa två tillfällen hade båda använt uttrycket att de vuxit upp i "styvfamilj"      

Det intressanta var att de upplevt denna uppväxt mycket olika.

Den ena hade upplevt sig extra  omhuldad med ett extra för'ldrapar och föera syskn.

Tyckte också att det slipåat henne inför möten med människor.


Den andra hade upplevt det som att leva i ett krig.

Men ändå på något sätt klarat sig ganska helskinnad igenom det hela.

Det är ju säkert som en ny sociologisk forskning visar att barn som lever med ensamstående föräldrar eller i styvfamiljer mår inte sämre än andra barn.

Det finns barn i den å kallade stjärnfamiljen som mår dåligt också - trots att det inte är något fel på familjen efter vad man kan se.

Kanske passar bara inte just det barnet där det råkade hamna.

Och det finns förstås samma risk i styvfamiljen.


Jag tror att vi mår bättre om vi bestämmer oss fär att försöka fastslå att i de allra flesta fall har förä'öldrar ...ensamma förä'lsrar tvåföräldrar...styvföräldrar gjort allt i bästa välmening och att en del ändå kanske blivit fel....ja vad ska vi skylla det på.

Vi borde inte behöva skylla på någon.

Utan istället inse att ödet och tillfälligheterna är som de är.

Det löser mycket tror jag om vi försöker tala ut med varandra och låta målet för samtalet vara förståelse och försoning.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards