Direktlänk till inlägg 19 december 2016

Är meningen med livet att vara lycklig?

Av Kaela - 19 december 2016 07:16

 

 

Tidiga morgonfunderingar idag hamnade i ett så brett och djupt ämne att jag nästan tvekade att ta mig an det i skrift.

Föreligger nog en viss risk för att drunkna i ord.

Men då lovar jag att avsluta illa kvickt.

"Vad är ett meningsfullt liv" och/eller "kan man skapa ett meningsfullt liv?"

Lycka - att vara lycklig är ju superviktigt, men går livet ut på att vara lycklig, varenda dag, varenda stund?

Först och främst för att ge mig själv ett svar - det är omöjligt att vara lycklig alla livets stunder.

Och faktiskt tror jag inte ens det är önskvärt.

Kanske är det lätt att tänka att det är bestämt redan från början om mitt liv blir lyckligt eller inte. Har jag fötts till de förutsättningar som krävs för att vara lycklig.

Jag skulle skulle ju vilja säga att vår livslycka saknar allt sammanhang med vad vi fötts till.

Mer eller mindre i varje fall.

Joch Billing säger ju: "Att det inte är viktigt vilka kort man har på handen, det viktiga är att spela väl med de man har."

 Vilket slags liv är bäst för oss ?
Vad är det som gör oss lyckliga, som får oss att må bra?


 Vissa svar är förstås generella som mat och tak över huvudet inklusive kläder att skyla oss med.

Ingen av oss kan bli lycklig (tillfredsställd som jag egentligen hellre säger) - utan dessa saker.
Meningsfulla livsmål och meningsfull sysselsättning, människor som älskar oss och som vi älskar....

Så finns det en del  annat som jag är säker på också kan vara till hjälp:

*Att bekämpa pessimism och odla optimism
• Att undvika sociala jämförelser

 Att göra gott ”i det lilla”, att vara snäll, omtänksam och generös mot dem som korsar vår väg
• Att göra gott ”i det stora”, att försöka bidra till en bättre värld, t.ex genom att arbeta för mänskliga rättigheter, h'rhemma eller i världen i stort.

Det är bra ingredienser att se till att man har med i sitt liv för vara lycklig, för att må bra - det är jag övertygad om.

Själva grundpelarna.

Och -  förstås lite pynt som vi var och en kan gilla och vill dekorera livet med.

Gör det!
Det är detaljerna det hänger på vet du!


Gör nu en bra måndag!



....här kommer ett citat till - ett finns ju redan inne i texten...


"Om det finns en lösning på ett problem, är det onödigt att oroa sig.
Om det inte finns nån lösning på problemet, är det meningslöst att oroa sig.”
Dalai Lama




 
 
Ingen bild

Sanna

21 december 2016 12:24

Lycka är ju sammankopplat med något och då måste man ju hitta något som är beständigt om man ska kunna vara lycklig hela tiden -och det finns inte här på jorden.

Man behöver en grund att stå på som är beständig! Jag tror inte den ger lycka hela tiden men rätt och sann grund tror jag ger ro, frid och till och med en glädje igenom även jobbiga perioder.

Nu är det snart jul - hoppas du/ni har en fridfull och trevlig advent!
Kram


Kaela

21 december 2016 16:39

Helt rätt Sanna!
Håller med dig till hundra procent.
Om ankaret har en fats anknytning i något som ger mitt liv mening i alla väder och i både med och motgång då finns glädjen med.....även mitt i sorgen.

Vi ser fram emot en jul i Stockholm med två av våra döttrar med familjer.
Vår Skånedotter har redan varit på en julresa till syskon och föräldrar i landets mitt tillsammans med sin livskamrat. En härlig försmak av julen.
Sönerna har knasigt nog båda skaffat fruar från Norrland och deras ursprungsfamiljer blir alltid prioriterade pga bättre julväder. Men det är ok. Det 'r fina tjejer.
Önskar dig Sanna också en God Jul med en känsla av frid och sammanhang som dessa helger kan ge när de är som bäst.
Kram
Kaela

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards