Alla inlägg den 29 september 2017

Av Kaela - 29 september 2017 12:10

 

 

 

 

 

Var på min "gamla" arbetsplats  - Frivilligcentralen -  på Frivilligfrukost på morgonen idag.

Många härliga möten med härliga människor.

Många samtal pågick runt omkring...och någonstans i ordvimlet hörde jag meningen..."jag har inte reflekterat på det".

Och på promenaden hem som faktiskt tar bortåt 25-30 minuter om man går snabbt fick jag gott om tid att fundera över varför den meningen bland mmånga andra som jag också hörde, blev den som stannade kvar i tankarna.


Att reflektera över något... reflektion kan leda till att vi förändrar vårt beteende på någon punkt.
Att vi hittar nya sätt att agera i situationer där vi har känt att det inte varit bra att agerar på ett sätt som vi ditintills gjort.


Reflektion är ju en spegling  - ett återkastande av dens bild som stannar till och tittar i spegeln.


Att reflektera över vårt beteende, våra tankar. våra värdegrunder eller vad det nu är, är alltså som att ställa sig i en "mental spegel" skulle man kunna säga.

Om jag i spegeln ser att jag har en fläck på näsan har ju speglingen varit mig till hjälp. Jag fick veta att jag behövde tvätta näsan.

På samma sätt kanske reflektionen, den tankemässiga får mig att upptäcka något som jag skulle vinna på att göra på ett annat sätt.



Ja ...nu har jag plågat dig med lite av alla tokiga, oviktiga och visa tankar som dyker upp hos mig....

Kanske känner du igen något från dig själv - för när du nu läser det jag skrivit här så speglar du liksom dina egna tankar i det skrivna.....


En underbar fredageftermiddag till DIG!


Av Kaela - 29 september 2017 07:49

 



Alltför ofta går vi människor förbi varandra .
Kanske ser vi mest det yttre – men vi är inte så närvarande i nuet att vi verkligen kan se eller möta andra människor.
Vi ser att någon har klippt sig eller gått upp eller ner i vikt.

Men ser vi om den vi möter har en sorg i sin blick....eller en oro?

 

Ensamhet eller känslan att ”ingen bryr sig om hur jag mår” kan göra en människas steg så tunga ocgh dagarna så mörka.  
Vi måste våga fråga ”Hur är det egentligen? "

Behöver du prata finns jag här.

Kan vi ta en fika eller en promenad  - jag vill veta hur du har det - jag bryr mig om dig!

 

Våga fråga!

För det är så svårt att våga be om hjälp!

 

Av Kaela - 29 september 2017 07:02

     


Osäkert om solen kommer tillbaka idag som himlen ser ut nu.

Ganska täta moln fredagen 29 september.

Mikael, Michael och Mikaela, michaela har namnsdag idag och jag gratulerar.

Gratulerar också DIG som fyller år idag!

Ta hand om dagen och gör den till något extra.


MikaelMichael eller Micael (hebr. Miyka´el) är ett mansnamn med hebreiskt ursprung med betydelsen "Gudlik,"Vem är som Gud?" eller han som är som Gud".
I Bibeln är Mikael en ärkeängel; en av de tre namngivna ärkeänglarna, tillsammans med Gabriel och Rafael.
129 542 män heter Mikael. Och 30 kvinnor.
Dessutom bärs namnet som efternamn av 78 personer.

 

Mikaela eller Michaela är en femininform av Mikael/Michael, och har hebreiskt ursprung.
Mikaela betyder ""vem ärsom Gud?
Namnet hade en närmast explosionsartad uppgång under mitten 1980-talet och början på 1990-talet. Sedan dess har populariteten avtagit något.
12 910 kvinnor oh 5 män bär namnet!

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards