Alla inlägg den 10 september 2017

Av Kaela - 10 september 2017 22:46

 

 

 

 

Nu hoppas jag att vi alla ska få sova.

Oro och annat till trots.

Jag kan ju inte förändra något med oro.

Bara med tvarma tankar och bön!


Önskar DIG en riktigt god natt med vackra drömmar och en fin start på DIN nya vecka imorgon bitti!



Av Kaela - 10 september 2017 15:23


 

Sarasota (lånad bild från google)

 

Just nu känns det ite extra oroligt!

Min syster  bor i Sarasota som ligger på västsidan och där har man inte trott att Irma skulle komma - man har evakuerat södra Florida.

Nu verkar det som att det är däråt Irma drar sig-

Så Elisabeth och Matt är kvar i sitt hus.

Kan inte göra annat än be om änglar - men det är mycket nog....änglarna finns ju...

Av Kaela - 10 september 2017 13:51

   

Elisabeth är det tredje barnet i bild

 

 

Har inte ntt min syster i Florida.....men det mesta ligger nere...så allt kan vara gamska väl- men - jag skulle vilja veta1

Hon har bott i Florida länge och genomlevt orkaner - Irma lär dock vara betydligt tuffare än de senaste...



Av Kaela - 10 september 2017 12:10

      

 

 

Jag tror att jag talar för de allra flesta av oss när jag säger att vårt mest grundläggande behov är behovet av TRYGGHET.

Att vi känner oss säkra i det område där vi bor. Att vi känner oss säkra när vi rör oss på gatan.


Så behöver vi VISSHET om att vi vet att det kommer att stå mat på bordet (eller att vi har mat att sätta fram) även till nästa mål.

Att vi har en självklar tillhörighet i den familj vi bori  ger oss också den visshet vi behöver för att kunna känna oss säkra och trygga.

 

Så har vi vårt behov av BEKRÄFTELSE,

Att vi blir sedda och får veta att vi duger. Kanske till och med att vi är bra.

Om vi inte får det basala bekräftelsebehovet tillfredsställt finns det en risk att hela vårt liv blir ett jagande efer bekräftelse.

På den vägen kan man inte utveckla några normala relationer.
Människor är ju inte vänner - de är några dem bekräftelsesökande tävlar emot.


Jag känner en kvinna som har det så.

Hon börjar närma sig slutet av sitt liv men kämpar ändå stenhårt för att alltid vara den duktigaste, den vackraste och den mest fantastiska människan på jorden.
Jag tycker så otroligt synd om henne.
Det finns inget av tryggt tillbakalutande i hennes tillvaro.

Varje dag, varje möte med en annan människa är en kamp.

Jag tror vi alla känner någon som är precis så.

Det jag vill säga med de här raderna - lika mycket till mig själv som till till dig.
Sluta förargas över dessa medmänniskor som för denna ständiga och hårda kamp.

De är inte elaka. 
De är snarare olyckliga.

Kanske blev de aldrig sedda som barn och sedan har ingen vågat stoppa dem och prata med dem om detta.

I min bekants fall känns det lite för sent att starta ett sådant samtal.

Men om den du tänker på är mera mitt i livet kanske du vågar ta ett samtal där du bygger plattformen för mötet med denna person genom att berätta hur fantastisk personen är. 
För det är hon eller han!

Fantastisk!

Men den fick aldrig veta det under sina mest formbara år - och så gick det som det gick!

Av Kaela - 10 september 2017 10:40



 

 

Som solen i skogen
bryter sina vita spjut
mot stammar åsar
och tjärn

vill jag att Guds ljus
skall reflekteras från mig
till andra i mitt livs skog

och dagbräckningen skulle nå
dem alla
de unga björkarna
de små slyen
de vitnade stammarnas
spruckna näverhud

de yviga granarnas
trängande armbågar
och enarnas rigida
barrfrisyrer

jag ville jag vore
ett ljus som lyste
över allt lidande

över alla mörka sinnen

över alla bittra minnen
över fiende och vän

över alla


igen och igen......
Kaela

Av Kaela - 10 september 2017 09:04


 



Tord och Turid har namnsdag idag.

Solen skiner och det ser ut att bli en fin söndag att fira på.

Varma gratulationer till er namnsdagsbarn - och också till Dig som har födelsedag idag - söndag 10 september.

Ta hand om dagen det är den och ni värda!

 

*Tord eller Thord är ett fornnordiskt namn, bildat av namnet Tor.
En fornnordisk kortform av namnet Torfrid som är sammansatt av gudanamnet Tor och frid som betyder fred, beskydd

De flesta som bär namnet är födda på 40 eller 50- talet.

9 833 män och 1 kvinna bär namnet Tord.

 

Turid är ett nordiskt namn, fornvästnordiskt Þúríðr, sidoform till Þorríðr, sammansatt av Tor- 'dunder, åska' och ett adjektiv motsvarande fornvästnordiskt fríðr 'vacker' i den ursprungliga betydelsen 'älskad'..

Endast 459 kvinnor i vårt land heter Turid. 

 


 

 

 

 

 

Av Kaela - 10 september 2017 01:46

   

 

 

 

Ibland strejkar John Blund.

Åtminstone hos mig.

Vet ju inte riktigt hur det är för dig.

Man vill inget hellre än att sova...tröttheten finns ju där, men likafullt ligger man klarvaken och stirrar ut i mörkret...det blir för varmt och allting känns obekvä'mt i sängen. Trots att man egentligen har en jätteskön säng.

Kanske är det oron för min kära syster i Florida som håller mig vaken. 

Jag vet att allt var okay med henne och hennes man igårkväll - men Irma är en hårshänt dam har vi ju förstått.

Ingen man vill ha på besök.

Tankarna är i varje fall hos henne.

 

Men jag hjälper ju inte henne eller någon annan som lider av dessa monsterorkaner med att ligga vaken.

Tyvärr är ju inte alltid vår hjärna så rationell så den inser dessa fakta.

 

Nu sitter jag här och gör mig av med min oro - hoppas jag...och om en stund sover jag säkert gott.
Eller kanske jag inte kan sova för att säga till DIG som känner dig ensam och kanske på många sätt värdelös att DU är oändligt värdefull!

Du är faktiskt en V.I.P (very important person)

Flr någon är du den absolut viktigaste människan på jorden!

Så var rädd om dig åt de som älskar och behöver dig!

 

Själv ska jag gå tillbaka till sängen och knäppa händerna och be om änglar över syster Elisabet och hennes make Matt och alla andra som hemsöks av stormen.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards