Alla inlägg under maj 2018

Av Kaela - 19 maj 2018 21:23

 

 

 

 

 

Under min sköna långpromenad idag gick jag förbi ett öppet fönster. Jag hörde att en 
kvinna sjöng.

Såg genom den fladdrande gardinen att hon höll ett barn i famnen.
Sången hon sjöng väckte en störtflod av minnen.

Jag kan inte påstå att min mor sjöng den sången varje kväll, men det hände.

Genom den unga kvinnans röst i fönstret kom min mors röst så tydligt fram genom massor av år och mil i mitt inre.
vilken dörröpnare i minnenas arkiv - till och med minnen man inte kom ihåmmer ihåg att man har kan plötsligt stiga fram helt klara....genom just en sång....en doft eller något annat.

Jag tror faktiskt att sånger och dofter är det mest effektiva nycklarna till gömda skatter inom oss.
Tänk vilken gärna vi har....varenda dator kan kasta sig i väggen.

Vår hjärna är visa överlägsen.

Men kanske lite mera svårmanövrerad-

Jag gissar att din mamma också sjöng den här sången.

Eller hur?

 

När trollmor har lagt de elva små trollen

och bundit fast dem i svansen,

då sjunger hon sakta för elva små trollen

de vackraste ord hon känner:

Ho aj aj aj aj buff, ho aj aj aj aj buff,

ho aj aj aj aj buff buff!

 


Av Kaela - 19 maj 2018 17:30

  

            

 


Tänk om du och jag skulle börja betrakta alla vi möter idag och vrje dag som utsända  - just till mig eller till dig - just idag!ti 

Vad skulle hända då?

Det första som skulle hända är att alla våra möten blir dynamiska
Vi lär oss varje människas oändliga värde.

Och inte bara som något abstrakt och etiskt - utan högst påtagligt
I vårt eget högst påtagliga liv.
Vi skulle bli välkomnaqnde och gästfria.
För vem vill inte få personliga möten som ger nya tankar och ny livskunskap?

 

Gästfrihet är att erbjuda en rymd där människan vi möter är fri att vara den hon är.
Hos mig och tillsammans med mig.


Vi skulle bli oerhört berikade varenda en av oss.
Det är det vi är bra på när vi möts - att berika varandr.
Och tror jag att denna person är sänd just till mig för att lära mig, ge mig eller få något av mig - ja då tar jag emot med öppna armar och i stor förväntan.


Eller har vi intecknat hela livet med våra färdigtänkte tankar

roch igenmurade antaganden om varandra?

 

Aldrig glömma att om vi försiktigt lättar på snöret och varsamt tar bort omslagspappret och öppnar en låda, så kommer vi att upptäcka att alla innehåller en och samma sak.


Vi behöver lära oss att vara förutsättnisättningslösa!


Då kommer vi få glädjen att ta emot den ena utsända människan efter den andra.
Och livet blir det fantastiska äventur vi har möjlighet att göra det till för varandra!


 

Av Kaela - 19 maj 2018 10:30

   

            




Våra neonbländade ögon


vill se

hur solen glittrar
genom tunga grenar


våra asfaltströtta
fötter
vill ut i skogen
känna svikten

från mjuka mossar


sitta på en
sten
 värmd av solen


och fånga
det förunderliga ljuset 

i vårt hjärta


Kaela

Av Kaela - 19 maj 2018 08:51


   
                     



Idag är det lördagen den 19 maj och solen strålar över Norrköping.

+16 grader nu på morgonen.

Ingen vind att tala om.

Alltså ännu en underbar solskensdag!
Och det är faktiskt pingstafton - men det glömmer vi lätt sedan annandag pingst togs bort till förmån för nationaldagen 6 juni

Maj och Majken har namnsdag idag och jag gratulerar varmt!
LDU som har födelsedag idag blir förstås lika varmt gratulerad!
Ha en underbar firardag idag!

 

Tre opfficiella temadagar har vi attuppmärksamma idag:

*Interationella mag-och tarmdagen*
*Pingstafton*
'World Whisky Day'

 

*Maja är en germansk, skandinavisk och slavisk form av Maia från den grekiska mytologin. 
Det är även en svensk kortform av Maria, som använts sedan 1300-talet.
Namnet har i Sverige ökat i popularitet under de senaste åren. ...
Namnet 
Maja betyder Den älskade, gåva eller att klä med blommor och blad.
Namnet Maj bärs av 13 353 kvinnor.
Som tilltalsnamn annds namnet av 88 601 kvinnor.
Namnet bärs även av 2 män.
22 personer har namnet som efternamn.
Medelåldern på namnbärarna är 74 år.
1 135 kvinnor stavar namnet Mai och av dessa bär 526 namnet som tilltalsnamn.
7 män bär också namnet.
137 personer bär namnet som efternamn.
Medelåldern på namnbärarna är 46 år.
4 019 kvinnor stavar namnet May.
Av dessa bär 1 473 kvinnor namnet som tilltalsnamn.
Namnet bärss dessutom av 10 män.
36 personer bär namnet som efternamn,
Namnbärarnas medelålder är 63



*Majken är ursprungligen en variant av det lågtyska namnet Mariken som är en diminutivform av Maria.
När det först började användas i Sverige på 1500-talet stavades det Moiken. I Norge och Danmark stavas det Maiken.
I vårt land finns det 5 532kvinoor som bär namnet Majken.
Av dessa bär 3 188 kvinnor namnet som tilltalsnamn.
Medelåldern för namnbärarna är 33 år.
Så har vi 268 kvinnor som stavar sitt namn  Maiken.
Som tilltalsnamn användes namnet av 124 kvinnor. 
Medelåldern på namnbärarna ärs36 år.




 

Av Kaela - 18 maj 2018 20:00

    

 





När våra köldskadade vinterminnen

  glöms bort och göms undan

  tillsammans med snöskyffeln och tumvantarna,

  när orkidevasen fått lämna plats

  för glasburken med ängsblommorna

  - då är sommaren nära.


  När de svarta sniglarnas försiktiga framfart

  och de korsande myrkaravanerna

  bestämmer steglängden vid våra kvällspromenader,

  när vi spontant avstår från TV-serien

  för att följa igelkottens upptäckariver

  i den mjuka skymningen

  - då är sommaren här.


  När svalornas morgondiskussion lockar oss till trappan,

  när vi tycker vi fått en bit av himlen i förskott,

  upplever att Skaparen tar sig tid med oss,

  sätter sig ned med oss i gröngräset

  och för oss varsamt vänder bladen

  i sin förunderliga bilderbok

  - då är sommaren här.


  När vi hellre läser lyrik

  än tidskriften från fackförbundet,

  ja, när vi efter en dag i solgasset

  sitter där med svidande rygg och saftskvalpande mage

  och med lätt oroat samvete,

  liksom i smyg, längtar efter hösten

  - då är det verkligen sommar.


  Folke Nilsson

Av Kaela - 18 maj 2018 16:15

    


Visst är det så att det  vi mestadels tänker på är det vi ofta brukar tala om.

Om man vänder på resonemanget så blir det ju så här att det vi mestadels talar om är sådant som vi ofta tänker på.

Så växer små tankar till stora tankar - som blir till ord . - och orden blir nya tankar.


Så har jag lagt märke till att om vi inte medvetet väljer vad vi vill tänka på, så kommer det tankar ändå - liksom av sig självt.

Kanske tankar som är som en trädgård där även ogräs växer - som behöver rensas bort ibland så att de vackra blommande kärleksfulla och omt'nksamma tankarna kan få den plats de behöver för att utvecklas!


Av Kaela - 18 maj 2018 12:09





         
Integration pratar vi om ibland.

Och kanske tänker vi att det enbart handlar om att integrera våra nya svenskar.

Skapa band.

Bli vänner.
Och det är självklart jätteviktiigt att våra nya svenskar får en god hjä'lp att skapa ett liv som svenska- med en annorlunda bakgrund och andra  minnen än de flesta av oss.

Jag och mannen i mitt liv hade ju den underbara  förmånen att i 4 dagar förra veckan möta många vänner som har olika grader av synskada eller synnedsättning som många vill att man ska säga.
Vid en gruppdiskussion om Syskobandets framtid halkade vi lite vid sidan av  en stund genom frågan hur många som har en nära vän som är seende.
Frånsett familjemedlemmar.
Det var faktiskt flera stycken som sa att de inte har en nära vän bland seende.
Känner folk i kyrkan kanske- men blir sällan eller aldrig hembjuden. eller medbjuden till olika aktiviteter.


Kanske behöver vi praya integration i vidare bemärkelse.

Jag tycker att alla borde ha en vän med ett funktionshinder av något slag.

Eller funktionsnedsättning som hindret förvandlas till i en anpassad omgivning.


Kanske är det så att många av oss inte ens har e en nära vän som lever singel om vi själva lever i parförhållanden och familjer.

Tänk vilka rikefomar vi isåfall går miste om!

Människor med annorlunda liv kan  ge oss ett utökat spektra av upplevelser och insikter.

Vi borde sträva efter att ha "unika" vänner,
För allas skull!

Vår egen också!
Alla är vi ju lika unika - en del har dessutom lite annorlunda erfarenheter som kan berika oss.

 

 


Av Kaela - 18 maj 2018 08:15


 








"Jag tycker inte om den personen.
Jag måste lära känna honom bättre."


Abraham Lincoln

 
  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards