Alla inlägg den 24 september 2009

Av Kaela - 24 september 2009 10:16

Här är en liten film på dotterdotter Linneas första försök med lära-gåvagn. 



Av Kaela - 24 september 2009 06:22

  

 

 

Jag talar till mina vuxna barns änglar

Följer ni dem fortfarande?

 

Bär ni deras önskningar i era händer?

Vet ni något om deras kampfyllda ensamhet

och när de förnekar er och livet

vänder ni er bort och gråter

 

Men stannar kvar?

De behöver er

Mera än då de var små

de behöver er förtvivlat

för ungdomen är den svåraste tiden

 

Allting ska göras på egen hand

man skall rycka sig lös

tänka igenom allt själv

vill inte veta av änglar

O mina vuxna barns änglar!

 

En mor får inte längre ingripa

Men ni får.

En mor kan inte längre råda

Men er visdom är Guds.

 

Dröj kvar hos mina vuxna barn, änglar!

Hjälp dem att vandra i snårskogen

att finna den rätta vägen

deras enda väg

Viola Renvall

Av Kaela - 24 september 2009 05:56

  


Att veta när man vet något och veta när man inte vet något; det är kunskap.
Okänd tänkare

Av Kaela - 24 september 2009 05:42

Hade rånet i Stockholm med helikopter inte kommit till stånd om Sverige vore ett kontantlöst samhälle?

Ja det kan man ju bara spekulera i...men Monika Hallin som är VD för bankernas depå som ansvarar för kontanthanteringen anser att kostnaden för densamma är på tok för högt.


Idag betalar vi i affärena 65 % med kort-35% blir alltså kontant med pengar.


Ska vi blir helt kontantlösa för att skydda oss mot såna här spektakulära rån.


Mikael Johansson, informatör på säkerhetsföretagens branschorganisation Sweguard tror inte att det kontantlösa samhället är realistiskt.

Han anser att det finns behov av att använda kontanter.


Jag har då inget behov av det om jag bara ges möjlighet att betala med kort precis överallt.


Och jag tror de flesta resonerar så om vi med det kan minska rånriskerna.


http://www.dn.se/ekonomi/kontanthanteringen-i-sverige-kostar-for-mycket-1.958738

Av Kaela - 24 september 2009 05:31

Dagen skriver om 85-åriga Ulla som blev rånad av två unga killar och släpades längs med golvet i ett trapphus.

Oerhört tråkigt att sådant sker.

Men ....här hände något mera...


Det kom ett brev till Ulla...från en av förövarna..

Så hör skriver han: brevet skriver mannen att han undrar hur hon mår och att han har tänkt mycket på det som hände den där dagen. "De senaste åren har jag haft stora problem med mitt missbruk. Jag är inte den person som vill folk illa i vanliga fall och jag önskar att det aldrig hade hänt. Jag hoppas verkligen att du kan förlåta mig

 

Ulla svarade:

Den lyder: "Hej XXX. Tack för ditt vänliga brev. Du vet väl om att du är värdefull. Jag ber för dig och din kompis. Många varma hälsningar från Ulla Eriksson".

 

Tänk om detta kunde bli verklighet oftare...att den som gjort en annan människa illa, ångrar sig och ber om förlåtelse.

 

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=182122

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards