Alla inlägg den 11 oktober 2011

Av Kaela - 11 oktober 2011 17:05

 



Jag frågade en vän med insikter i hur våra kroppar fungerar genom att i många år ha arbetat som sjuksköterska, varför man kan få hjärtinfarkt och stroke av att gå omkring och vara stressad.

Att det är så har ju de flesta av oss tyvärr fått tillfälle att se - men jag undrade varför det är så - vad är det som stressen framkallar i kroppen som gör den sjuk?


Hon svarade ungefär så här - och det gör att jag förstår mycket bättre vad som egentligen händer.


Om kroppen ständigt är utsatt för stress står den i ett ständigt beredskapsläge och kommer då i obalans.

De normala växlingarna mellan uppladdning och avslappning har rubbats. En sådan konstant anspänning sliter hårt på kroppen.


Vid stress fungerar våra kroppar på samma sätt i dag som de gjorde hos de människor som levde i grottorna.

När fara hotar reagerar kroppen intuitivt.
järnan sänder signaler som får hjärtat att slå fortare.
Musklerna spänns. Stresshormoner utsöndras i blodet för att frigöra nödvändig energi. Smärttröskeln höjs. Blodet blir mera trögflytande för att vi inte ska förblöda om vi skadas.


Trögflytande blod - aha det kan alltså vara en anledning till sjukdom som stressen ger upphov till.


Sätter in det för jag tänker att kanske någon mera har undrat på samma sätt som jag.

Av Kaela - 11 oktober 2011 12:43

Det finns faktiskt en tidning som heter Goda Nyheter för Göteborg med omnejd.

Tänk om vi kunde få en sådan lokaltidning i varje stad i vårt land.

Där bara goda, glada nyheter togs med.

Tror vi skulle må riktigt bra av att starta dagen varje morgon med de nya goda nyheterna.

För det finns massor av goda nyheter!



Av Kaela - 11 oktober 2011 09:04

 



Jag undrade alltid varför ingen gjorde något åt det - tills jag insåg att jag var någon.

Lily Tomin

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards