Alla inlägg den 26 oktober 2011

Av Kaela - 26 oktober 2011 15:29


 

Bilden från Bokus




Ibland händer något - helt plötsligt.

Något vi skulle ha tackat nej till om vi hade fått väja.

Det bara står där som ett omutligt urtidsmonster och spärrar vägen för oss.

I det läget är det så oerhört lätt att fastna i bittra funderingar- att vara rasande arg på livet, på ödet, på Gud som tillät detta att hända.


Ibland ägnar jag mig åt att läsa böcker för unga människor.

En sådan bok som jag just läst är: "Ängel i grön klänning." Författare Anita Eklund Lykull.


Två barn eller ungdomar om man så vill - i nedre tonåren möter plötsligt det där oerhörda - det som man inte kan runt omkring - man måste rakt igenom, när deras föräldrar omkommer i en bilolycka.


Deras liv blir mycket annorlunda när de får flytta till sin biologiska far som de inte känner så bra.

Uppvuxna i skärgården med närhet till hav och människor får de nu försöka anpassa sig till livet i pappans eleganta Göteborgsvilla.

Det går, men med många frågor och mycket saknad.


Jag kommer länge att bära med mig flickan Ann-Idas undringar när hon plötsligt kommer på sig själv med att skratta - kan man skratta mitt i sorgen - mitt i saknaden?

I avslutningen av boken upptäcker hon att trots att allt hon hållit kärt (nästan) tagits ifrån henne så kan det mitt i sorgens bistra frostiga trädgård spira en knopp - ett hopp.


Verkligen en bok att ge sina tonåriga barn eller ungdomar i julklapp.


Jag lånade den av en vän - men den går att köpa här

Och priset är så lågt att man inte behöver tömma plånboken.







Av Kaela - 26 oktober 2011 12:01

 

Bilden härifrån


Du har väl bytt ditt lösenord!!!!

Det är en av de enklaste åtgärderna för att slippa bli hackad.

Visserligen var det inte bloggplatsen som hackades....men...nästa gång vet man inte.

Och kanske har du samma lösenord på flera ställen.....ändra det!

Av Kaela - 26 oktober 2011 10:44

Läseri Dagens Nyheter om att p-piller idag är dubbelt så farliga som de äldre.

Man tror ju att utvecklingen ska gå framåt.

Men tydligen inte på det området.

Tänk om det vore män som skulle ta p-piller.

Undrar om det då inte mycket snabbt skulle komma säkrare piller?

Av Kaela - 26 oktober 2011 10:24

 



Hövlighet är som en luftkudde - även om det inte finns något i den, så dämpar den livets stötar.

 

Arthur Schopenhauer



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards