Alla inlägg den 17 oktober 2011

Av Kaela - 17 oktober 2011 15:27

Skulle du kunna tänka dig att bo på 11 kvm.

Det gör Ingrid Wase som Dagens Nyheter skriver en artikel om.


Jag tilltalas av det där att det är så lite grejor...hur mycket behöver man egentligen?
Och den snabba städningen förstås.

För utan tvekan är vi våra grejors fångar.

varje ny pryl vi skaffar kräver ju sin omvårdnad och för med sig beroende.


Men jag är rädd att jag skulle få cellskräck om jag skulle bo så här litet.

Min dotter i Stockholm bor med sin treåring på 27 kvm och jag lovar att det är trångt.

Så jag kan ungefär föreställa mig.



Av Kaela - 17 oktober 2011 15:15




Den här dikten hittade jag när jag besökte en annan arbetsplats idag på förmiddagen - på anslagstavlan.

Ingen visste poetens namn.

Skulle du som läser veta blir jag glad om du delar med dig av din kunskap.



 


En kvinnas vedermödor
 
 
Förr var det värsta en maska på strumpan.
Nu räcker det inte att fettsuga rumpan,
ha kuddar i brösten av silikon,
se upptagen ut och ha mobiltelefon.
 
Att hålla in magen och strama åt hakan
att lyckas på jobbet och låta bli kakan
och gymping och friskvård och alls ingen sprit
och beklämmande fult att vara blekfet och vit.
 
Så lysrör med UVA och Brun-utan-sol
och rakade ben om du tänkt bära kjol.
Är detta vår tillvaros mening och mål?
Jag önskar det räckte med vatten och tvål!
Okänd poet

Av Kaela - 17 oktober 2011 13:18

Expressen har ett reportage om tuppar som avlas för att deras tuppkammar innehåller ett eftertraktat ämne för de som vill ha läppförstpringar.

Om tupparna har det bra under sin livstid så spelar det väl ingenroll om de blir det ena eller det ndra efter sin död.

Om läppförstoring och behovet av det kan man ju tycka både det ena och det andra - men vad man måste fokusera på är ju behandlingen av tupparna under deras liv - inte vad som händer med det ena eller det andra då de är döda.

Eller - är det möjligen så att man skär av tuppkammarna och låter dem växa ut igen - om och om igen - isåfall blir det genast mera spektakulärt.

Av Kaela - 17 oktober 2011 08:12

Pojken från Burträsk som blev kändisadvokat i Stockholm  - Henning Sjöström är död.

Det är många som man följt p.g.a deras kändisskap som den sista tiden lämnat jordelivet.

Och det känns på ett märkligt sätt tomt.

Trots att man aldrig kände dem som människor - Medias bild var det enda man hade.

Men det gjorde dem till en slags bekanta som lämnar ett tomrum även hos oss som aldrig var i närheten av dem.


Dagens Nyheter


Av Kaela - 17 oktober 2011 06:02

 




Ta framför allt inget för givet.
Var särskilt observant på det som inte blir som du hade tänkt det.

När omständigheter går tvärs emot det du har önskat att få  - får du en chans att upptäcka något nytt.


Okänd tänkare

Av Kaela - 17 oktober 2011 05:54



Idag är det måndagen 17 oktober och Antonia och Toini har namnsdag!


Jag gratulerar!


2 418 kvinnor i Sverige heter Antonia är den feminina formen av Antonius som är ett latinskt namn med betydelsen "oskattbar" eller "ovärderlig".


589 personer i Sverige heter Toini som är ett kvinnonamn med finskt ursprung.

Det är antagligen en smekform av Antoinette och har förekommit som dopnamn i Sverige sedan slutet av 1800-talet.

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards