Direktlänk till inlägg 30 maj 2014

Att vara glad är härligt - och vi kan faktiskt välja att vara det!

Av Kaela - 30 maj 2014 07:07

 



Många känner sig som offer för sina känslor.

Och visst händer det för oss alla ibland att vi fastnar i att vara sura, ledsna eller allmänt gnälliga.


Kay Pollack har skrivit en bok som heter "Att välja glädje."

Titeln kan ju verka något provocerande den dag när man vaknar och ska på utflykt och upptäcker att regnet öser ner.

Eller när man får veta att man är övertalig på jobbet.

Inte så lätt att tro att man kan välja glädje alla gånger.

Ändå anser jag att Kay har rätt.


Man kan faktiskt välja glädje!


Och jag tror fullt och  fast att en av de bästa vägarna till glädje är att hjälpa.

Jag vet att det kan låta provocerande - men jag ser det gång på gång bli sanning.

Ingen av oss kan göra allt men vi  (de flesta av oss) kan göra mer.

Och vi kan göra det nu. Gå inte och vänta på att det ska kännas rätt.

Börjar vi hjälpa blir våra liv mer meningsfulla, och sannolikt lyckligare också - vilket gör oss gladare.


Vem ska vi hjälpa då?

Den listan kan faktiskt göras hur lång som helst.

Grannen, vännen, någon som vi inte känner idag men som vi kan få möta genom olika organisationer.

Kanske en gammal människa som sitter vid sitt fönster i sin rullstol och längtar ut i försommaren.

En promenad är ouppnåelig - men du och jag kan göra den möjlig.
Och gissa om glädjen porlar inom oss när vi ser glädjen hos den vi "hjälper".

Vi får en underbar gentjänst - vi blir glada!


Själv är jag innerligt glad och tacksam för att jag redan som mycket ung fick förmånen av att möta en människa som lärde mig mer om livet och hur vi ska förhålla oss till det än kanske någon annan människa gjort.


Jag skulle sitta respiratorsvakt hos en kvinna.

Hon kunde inte röra sig överhuvutaget.
I 19 år hade hon legat bunden vid den apparat som höll henne vid liv.
På tröskeln till vuxenlivet blev hon påkörd när hon var ute och cyklade.

Jag förväntade mig en förgrämd och deprimerad person.
Men möttes av ett par leende varma ögon när jag gick fram till hennes säng.
Den natten var en lektion i livskunskap för mig.
De första ord hon skrev på sin kommunikator - (bokstäver på en tavla där hon genom en pinne i sin mun pekade på bokstav efter bokstav) var orden: "Hur mår du?"

Jag svarade "bra" medan tankarna och funderingarna korsade min hjärna.

Hur bara orkade hon?


 När det var dags för mig att bytas av för rast. viskade den som kom i dörren...."detta är min vaknatts höjdpunkt - att få sitta här hos Anna en stund - och bli glad"


När jag sa adjö till henne den morgonen skrev hon: Tack för att du kom till mig, det var roligt att lära känna dig."

Den kvinnan lärde mig att man kan välja glädje i stort sett hur livet än ser ut.

Många många gånger under livet har hon kommit till mig på minnets stigar och påmint mig....var glad!

Jag fick den fantastiska lektionen......Det var inte jag som hjälpte henne. Det var hon som hjälpte mig!








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards