Alla inlägg den 26 oktober 2014

Av Kaela - 26 oktober 2014 15:24

 



I veckan mötte jag en familj från Syrien.

Ganska nykomna - bar ännu sommarkläder.

Tur att hösten är varm.

De berättade - genom tolk - vad resan mött dem med.

Vilka strapatser de utsatts för under flykten.....


och jag tänkte....


Tänk om utvecklingen blev sådan att jag  tvingades lämna Sverige och hamnade i ett land där de flesta har andra värderingar än jag är van att möta i många viktiga frågor.

Dessutom talar de ett oförståeligt språk som jag  måste lära mig snabbt för att kunna skapa en vardag som fungerar i det nya landet....mina kläder är för vintriga och varma....jag förstår inte det som sägs omkring mig....

och så skulle någon undra om jag flydde för att få mera gott om pengar??!!!  

Av Kaela - 26 oktober 2014 08:30

 



Snart ska vi säga farväl till "Paradiset" - det hus som inte längre är vårt.

Och vi har - som du som följer bloggen sett - bestämt oss för att den vidare livsvandringen ska ske med lätt bagagage.

Just nu packar vi säckar och kartonger som ska gå till andrahands-butiken "Bröd till bröder" eller "Bra begagnat"  som den nog heter numera - men jag gillar det första namnet väldigt mycket!

Glas som stått i skåpet - och aldrig använts - dukar likaså - och en massa annat som fyllt flera skåp.

En del arvegods - annat har fått stå kvar av nostalgi.


Men jag behöver ju inte sakerna. Inte allihopa i varje fall....något från farmor och farfar, något från mormor och morfar, något från mor och far - och från fastrar och mostrar.....för att låta handen glida över - till hjälp mot längtan efter det som var.


Fina glas som någon kan uppskatta - och dessutom betala en slant för - som blir till hjälp för kvinnor att starta företag och kunna försörja sina familjer, stöd till kamp för mänskliga rättigheter, hjälp till någon som har det svårt just i min stad....med mera, med mera.

Man kan ju tycka att det inte kan bli så mycket pengar - för "gammalt skräp".

Men en i butiken sa till oss när vi lämnade att en lördag kan de sälja för mellan 40-60 000!

Glad om några av de kronorna kommer från det som fyllt mina skåp.


Det enda jag inte kan skiljas ifrån är böcker....mycket mycket få av dem i varje fall.

En och annan som jag inte har något förhållande till.

Men jag älskar att gå och titta på titlarna och minnas boken....som att säga hej till en gammal vän.


Min man undrade häromdagen om jag måste ha  så många gamla vänner i bokhyllorna....och vad svarar man på det inför beslutet om lätt bagage!

Ja, det får bli det sista vi går igenom....

Det blir nog en rapport om det också.


I det vi packar ner just nu har vi hitintills nått siffran 147. saker....oj...så mycket vi släpat på....







Av Kaela - 26 oktober 2014 08:08


 



Vandra under stjärnorna är en bild som varieras genom hela Pär Lagerkvists författarskap.

Det har med sökande att göra, med andakt kanske men också med något som är alltför stort och obegripligt och därför skapar ödslighet och främlingskap, utestängdhet från den vanliga, jordiska vardagen.
I denna dikt beskrivs hur jagpersonen som barn upplever stjärnhimlen en kväll när han skulle hämta in ved till sin mor:



Med vedträna i famnen kom jag att se upp i himlen
och då såg jag dem däruppe, omgivna av sitt gränslösa mörker.

Överallt ovanför mig fanns de i en ödslighet utan gräns.


Jag stod alldeles stilla. Och allting försvann för mig,
allt som funnits förut, allt som varit mitt,
min lilla häst med tre ben, min gummiboll,

min glädje att vakna om morgonen,
solskenet, stenkulorna och den stora kulan av glas,
alla mina leksaker.


När jag kom in till mor igen och lade ifrån mig vedträna vid köksspisen
märktes säkert ingenting särskilt på mig, säkerligen inte.
Men när jag gick och satte mig på min pall långt bort från de andra
var jag inte längre något barn.


Pär Lagerkvist

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards